Gazeta Podatkowa

nr 2102 (19) z dnia 04.03.2024

www.poznajprodukty.gofin.pl

wydawca: Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp.

www.gofin.pl sklep internetowy: www.sklep.gofin.pl

Sposób podpisania e-zgłoszenia NIP-2

Spółka cywilna musi złożyć zgłoszenie aktualizacyjne NIP-2. Jestem wspólnikiem i chciałbym przesłać zgłoszenie przez internet. Czy mogę podpisać je swoim profilem zaufanym?

NIE. NIP-2 przesyłany przez internet musi być podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym.

Spółka cywilna zgłasza administracji skarbowej swoje dane i informacje związane z wykonywaną działalnością (m.in. wykaz rachunków bankowych, adresy miejsc prowadzenia działalności, dane prowadzącego dokumentację rachunkową, adres miejsca przechowywania dokumentacji rachunkowej) w zgłoszeniu identyfikacyjnym/aktualizującym NIP-2. Zgłoszenie identyfikacyjne to pierwsze składane zgłoszenie (w celu nadania NIP). Zgłoszenie aktualizacyjne - każde kolejne po identyfikacyjnym - przekazuje się w przypadku zmiany danych objętych zgłoszeniem lub zaistnienia nowych okoliczności. NIP-2 będący zgłoszeniem identyfikacyjnym składa się w urzędzie skarbowym w formie papierowej (nie można go przesłać przez internet). Zgłoszenie aktualizacyjne można przekazać w postaci papierowej lub elektronicznej.


Zgłoszenie aktualizacyjne NIP-2 należy złożyć w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiła zmiana danych.


E-zgłoszenie NIP-2 można wypełnić on-line na stronie www.podatki.gov.pl/e-deklaracje/(po wybraniu zakładki "Inne" należy przejść do formularzy w dziale "Rejestracja podatników") lub sporządzić i złożyć za pośrednictwem komercyjnego programu pozwalającego na przesyłanie dokumentów do systemu e-Deklaracje (np. Programu DRUKI Gofin). NIP-2 przesyłany przez internet musi być podpisany kwalifikowanym podpisem elektronicznym. Nie można użyć profilu zaufanego pozwalającego na podpisanie dokumentu podpisem zaufanym. W przypadku zgłoszeń NIP podpisem zaufanym może być opatrzone jedynie zgłoszenie aktualizacyjne osoby fizycznej będącej podatnikiem lub płatnikiem NIP-7 przesyłane przez Portal Podatkowy. Wynika to z § 4-6 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie sposobu przesyłania zgłoszeń oraz rodzajów podpisu elektronicznego, którymi powinny być opatrzone (Dz. U. z 2023 r. poz. 2615). Zgłoszenie aktualizacyjne NIP-2 składane przez internet podpisuje uprawniona osoba posiadająca pełnomocnictwo UPL-1 do działania w tym zakresie w imieniu spółki cywilnej. Do regulacji dotyczących tego pełnomocnictwa odsyła art. 10a ust. 1c ustawy o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 2022 r. poz. 2500 ze zm.).