Gazeta Podatkowa

nr 2102 (19) z dnia 04.03.2024

www.poznajprodukty.gofin.pl

wydawca: Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp.

www.gofin.pl sklep internetowy: www.sklep.gofin.pl

Ujęcie w księdze wydatków na części zamienne

Prowadzę firmę produkcyjną. Niektóre elementy w używanych maszynach produkcyjnych trzeba cyklicznie wymieniać ze względu na ich zużycie. W lutym 2024 r. zakupiłem większą ilość tych części zamiennych i wprowadziłem je do magazynu. Czy wydatek ten powinienem wpisać do księgi w kolumnie 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu"?

NIE. Wydatek na części zamienne do maszyny produkcyjnej, również te kupione na zapas do wykorzystania w przyszłości, należy wpisać do księgi w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki", pod datą wystawienia faktury za zakup. Dzięki temu, że przedsiębiorca posiada zapasowe elementy zamienne do maszyn produkcyjnych, może natychmiast wymienić zużyte części, co pozwoli uniknąć ewentualnych przestojów w produkcji.

W księdze kolumna 10 "Zakup towarów handlowych i materiałów wg cen zakupu" jest przeznaczona do wpisywania zakupu materiałów oraz towarów handlowych. Części zamiennych do maszyny produkcyjnej, także w przypadku, gdy będą one w magazynie, nie można zakwalifikować ani do materiałów, ani do towarów handlowych, których definicje określono w § 3 pkt 1 lit. a)-c) rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. z 2019 r. poz. 2544).

Wydatki związane z remontami, czyli m.in. z wymianą części w maszynie produkcyjnej, powinny zostać wpisane do księgi w kolumnie 13 "Pozostałe wydatki". Jak wynika bowiem z pkt 13 objaśnień stanowiących załącznik nr 1 do rozporządzenia, kolumna 13 służy do wpisywania pozostałych kosztów (poza ujmowanymi w kolumnach 10-12), z wyjątkiem kosztów, których zgodnie z art. 23 ustawy o pdof (Dz. U. z 2024 r. poz. 226 ze zm.) nie uznaje się za koszty uzyskania przychodów.