Przegląd Podatku Dochodowego

nr 5 (605) z dnia 01.03.2024

www.poznajprodukty.gofin.pl

wydawca: Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp.

www.gofin.pl sklep internetowy: www.sklep.gofin.pl

Profity dla pracowników - interpretacja indywidualna organu podatkowego

Rabaty udzielane pracownikom, zleceniobiorcom oraz innym osobom z nią współpracującym na towary sprzedawane przez spółkę obniżają jej przychód podatkowy.

Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 31 stycznia 2024 r., nr 0111-KDIB1-3.4010.628.2023.6.JG.

Spółka zamierza wprowadzić system benefitów dla swoich pracowników, zleceniobiorców oraz innych osób stale z nią współpracujących (dalej: beneficjentów).

Poszczególne produkty z asortymentu sklepu internetowego spółki będą dostępne dla beneficjentów po innej cenie. Cena będzie niższa niż oferowana ogółowi nabywców, jednak wyższa od ceny nabycia towaru przez spółkę, gwarantując tym samym zysk. Możliwa też będzie sytuacja, w której preferencyjna cena dostępna dla beneficjentów będzie dostępna również dla ogółu klientów, a nawet sytuacja, w której cena skierowana do ogółu klientów będzie niższa od ceny oferowanej beneficjentom.

System benefitów będzie również przewidywał udzielanie beneficjentom jednorazowych kodów rabatowych związanych ze szczególnymi okazjami (przykładowo - w okresie świątecznym). Ten rodzaj rabatu będzie imienny i będzie mógł zostać wykorzystany wyłącznie przez beneficjenta.

Celem wdrożenia opisanego programu jest stworzenie dobrej atmosfery pracy, zintegrowanie beneficjentów (poprzez wspólny system benefitów), a w dłuższym okresie zapewnienie utrzymania w spółce dobrze wykwalifikowanych osób, co stanowi gwarancję kontynuowania efektywnej działalności gospodarczej oraz rozwój firmy. Istotny jest także cel marketingowy przedsięwzięcia. Beneficjenci programu będą mogli wyrażać opinie o produktach w swoim środowisku rodzinnym oraz wśród znajomych, co w oczekiwaniu spółki przełoży się na pozyskanie nowych klientów oraz zwiększenie wolumenu sprzedaży.

Spółka opisała to zdarzenie przyszłe we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i zapytała organ podatkowy:

1) Czy w przypadku stosowania preferencyjnych cen sprzedaży w transakcjach ze wskazanymi beneficjentami przychód z tytułu sprzedaży powinien być rozpoznany w oparciu o faktycznie zastosowane ceny sprzedaży towaru (tj. cena katalogowa obniżona o wartość rabatu)?

2) Czy w przypadku wykorzystania przez beneficjenta kodu rabatowego w ramach realizowanych zakupów przychód z tytułu sprzedaży powinien być rozpoznany przez spółkę w oparciu o faktycznie zastosowane ceny sprzedaży towaru (tj. cena katalogowa obniżona o wartość rabatu)?

W jej ocenie, w obu przypadkach przychód ze sprzedaży powinien być pomniejszony o wartość udzielonych beneficjentom profitów.

Organ podatkowy uznał przedstawione stanowisko za prawidłowe. W uzasadnieniu wydanej interpretacji wyjaśnił, że stosownie do art. 12 ust. 3 updop, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1 updop, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Przepis ten nakazuje ujmować do celów podatkowych przychody, które są należne podatnikowi, tj. stanowią przedmiot wymagalnych świadczeń, nawet jeśli nie zostały przez niego jeszcze otrzymane.

Przychody należne to wszelkiego rodzaju przychody, co do których przysługuje podatnikowi uprawnienie do ich dochodzenia. "Należność" wynika z treści stosunku prawnego, a odnosi się do możliwości dochodzenia konkretnego świadczenia oraz do powinności jego spełnienia. Oznacza to, że powstanie przychodów należnych związane jest z powstaniem wierzytelności. Ponieważ wierzytelność to termin wywodzący się z prawa cywilnego, to przychodami należnymi są przychody wymagalne w rozumieniu prawa cywilnego, tj. możliwe do prawnie skutecznego ich dochodzenia.

W świetle takiego uzasadnienia organ podatkowy zgodził się ze spółką, że w przypadku:

  • stosowania przez nią preferencyjnych cen sprzedaży w transakcjach z beneficjentami przychód z tytułu sprzedaży powinien być rozpoznany w oparciu o faktycznie zastosowane ceny sprzedaży towaru (tj. cena katalogowa obniżona o wartość rabatu),
  • wykorzystania przez beneficjenta kodu rabatowego w ramach realizowanych zakupów przychód z tytułu sprzedaży powinien być rozpoznany przez nią w oparciu o faktycznie zastosowane ceny sprzedaży towaru (tj. cena katalogowa obniżona o wartość rabatu).