Przegląd Podatku Dochodowego

nr 17 (641) z dnia 01.09.2025

www.poznajprodukty.gofin.pl

wydawca: Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp.

www.gofin.pl sklep internetowy: www.sklep.gofin.pl

Problemy interpretacyjne

W przywołanym rozporządzeniu w sprawie podróży służbowej uregulowano, że z tytułu podróży krajowej oraz podróży zagranicznej odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę, pracownikowi przysługuje m.in. zwrot kosztów przejazdów.

Środek transportu właściwy do odbycia podróży krajowej lub zagranicznej, a także jego rodzaj i klasę, określa pracodawca. Na wniosek pracownika może wyrazić zgodę na przejazd w podróży służbowej samochodem osobowym, motocyklem lub motorowerem niebędącym własnością pracodawcy. W takim przypadku pracownikowi przysługuje zwrot kosztów przejazdu w wysokości tzw. kilometrówki, którą wylicza się jako iloczyn przejechanych kilometrów oraz stawki za jeden kilometr przebiegu, ustalonej przez pracodawcę. Stawka ta nie może być wyższa niż określona w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. nr 27, poz. 271 ze zm.).

Zwróć uwagę!

Kwota kosztów przejazdu w podróży służbowej zwrócona pracownikowi:

  • do wysokości tzw. kilometrówki - korzysta ze zwolnienia od podatku,
  • ponad limit wynikający z kilometrówki - podlega opodatkowaniu.

W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. stawki za 1 kilometr przebiegu pojazdu ustalono dla:

  • samochodu osobowego o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 oraz powyżej 900 cm3,
  • motocykla oraz
  • motoroweru.

Nie ustalono natomiast stawek za 1 km przebiegu dla samochodów elektrycznych. W związku z tym powstał problem z ustalaniem wysokości kwoty zwrotu kosztów przejazdu pracownikom wykorzystującym tego rodzaju pojazdy do odbycia podróży służbowej oraz z zastosowaniem do tej należności zwolnienia podatkowego. W praktyce organów podatkowych pojawiły się w tej sprawie rozbieżne stanowiska.

Odnosząc się do zwrotu pracownikom kosztów używania samochodów elektrycznych, hybrydowych czy napędzanych wodorem, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 16 maja 2023 r., nr 0114-KDWP.4011.9.2023.1.ŁZ wskazał, że w takim przypadku w celu ustalenia kilometrówki należy stosować stawkę za kilometr przebiegu odpowiednią dla samochodu osobowego o najniższej pojemności skokowej silnika (czyli do 900 cm3). Tak ustalona kwota zwrotu kosztów przejazdu jest wolna od podatku dochodowego. Z kolei w interpretacji indywidualnej z 17 lutego 2022 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.1172.2021.1.NM Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że skoro nie określono stawek dla samochodów elektrycznych, to nie ma zastosowania limit w wysokości iloczynu przejechanych kilometrów i stawki za jeden kilometr przebiegu, a wolna od podatku jest cała kwota zwracanych pracownikowi kosztów przejazdu w podróży służbowej. To stanowisko potwierdził również Szef Krajowej Administracji Skarbowej w wydanej 26 października 2023 r. zmianie interpretacji indywidualnej, nr DOP3.8222.4.2022.CNRU.