Omówione zmiany będą mieć zastosowanie do pojazdów wprowadzonych do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych od 1 stycznia 2026 r. Tak wynika z przepisów przejściowych, tj. art. 41 pkt 4 w związku z art. 30 ustawy z dnia 2 grudnia 2021 r. o zmianie ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2269 ze zm.), zwanej dalej ustawą nowelizującą.
Przepisy przejściowe mówią o pojazdach wprowadzonych do ewidencji od 1 stycznia 2026 r. Tymczasem samochody osobowe, które są wykorzystywane w działalności gospodarczej na podstawie m.in. umowy leasingu, nie są wprowadzane do takiej ewidencji przez leasingobiorcę. Opłaty z nimi związane są limitowane na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 47a updof i art. 16 ust. 1 pkt 49a updop, które w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2026 r. odwołują się bezpośrednio do limitów stosowanych dla odpisów amortyzacyjnych.
Powstała wątpliwość, jak interpretować przepisy przejściowe w przypadku pojazdów używanych na podstawie umowy leasingu, najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze? Czy wynikające z nich uregulowania będzie należało stosować do umów zawartych od 1 stycznia 2026 r.? O rozstrzygnięcie tej kwestii nasze Wydawnictwo wystąpiło do Ministerstwa Finansów. Stanowisko to zaprezentujemy na łamach Przeglądu Podatku Dochodowego po uzyskaniu odpowiedzi.