Przegląd Podatku Dochodowego

nr 17 (641) z dnia 01.09.2025

www.poznajprodukty.gofin.pl

wydawca: Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp.

www.gofin.pl sklep internetowy: www.sklep.gofin.pl

Sporządzanie dokumentacji cen transferowych

Ta sama osoba fizyczna jest jednocześnie wspólnikiem spółki jawnej z udziałem wynoszącym 90% oraz wspólnikiem spółki z o.o., w której ma 50% udziałów. Osoba ta udzieliła spółce jawnej pożyczki w kwocie 500.000 zł. W tym samym roku podatkowym spółka jawna świadczyła wymienionej spółce z o.o. usługi budowlane, których wartość netto wyniosła 1.856.000 zł. Czy obliczając próg wartości transakcji kontrolowanej, spółka jawna powinna obie te transakcje zsumować, czy każdą z nich należy rozpatrywać oddzielnie? Czy w przedstawionej sytuacji spółka jawna będzie zobowiązana do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych bądź złożenia informacji TPR?

Stosownie do przepisów o cenach transferowych progi dokumentacyjne ustala się odrębnie dla każdej transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym. Przy czym pożyczkę kwalifikuje się jako transakcję finansową, dla której próg dokumentacyjny wynosi 10.000.000 zł. Natomiast usługi budowlane stanowią transakcję, dla której próg dokumentacyjny wynosi 2.000.000 zł. Żadna z transakcji wymienionych w pytaniu nie przekracza w roku podatkowym właściwego dla niej progu dokumentacyjnego. Jeżeli zatem spółka jawna w tym samym roku nie zawarła z podmiotami powiązanymi innych transakcji kontrolowanych o charakterze jednorodnym, które spowodowałyby przekroczenie progu dokumentacyjnego - to nie ciąży na niej obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, ani informacji TPR.

W stanie faktycznym przedstawionym w pytaniu spółka jawna, spółka z o.o. i ich wspólnik są podmiotami powiązanymi w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym (art. 23m updof i art. 11a updop).

Podmioty powiązane są obowiązane do sporządzenia w postaci elektronicznej lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok podatkowy - w celu wykazania, że ceny transferowe zostały ustalone na warunkach, które ustaliłyby pomiędzy sobą podmioty niepowiązane. Dokumentację tę sporządza się dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość (co do zasady pomniejszona o podatek VAT), przekracza w roku podatkowym progi dokumentacyjne wskazane w art. 23w ust. 2 updof i art. 11k ust. 2 updop.

Progi te wynoszą: 10.000.000 zł dla transakcji towarowej, 10.000.000 zł dla transakcji finansowej, 2.000.000 zł dla transakcji usługowej oraz 2.000.000 zł dla innych transakcji niż wcześniej wymienione.

Wymaga podkreślenia, że progi dokumentacyjne ustala się odrębnie dla każdej transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, a także odrębnie dla strony kosztowej i przychodowej (art. 23w ust. 3 updof i art. 11k ust. 3 updop).

Trzeba przy tym mieć na względzie m.in., że:

  • pojęcie "transakcja kontrolowana" oznacza identyfikowane na podstawie rzeczywistych zachowań stron działania o charakterze gospodarczym, których warunki zostały ustalone lub narzucone w wyniku powiązań (art. 23m ust. 1 pkt 6 updof i art. 11a ust. 1 pkt 6 updop),
  • wartość transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym jest ustalana bez względu na liczbę dokumentów księgowych, a także dokonanych lub otrzymanych płatności oraz bez względu na liczbę podmiotów powiązanych, z którymi jest zawierana transakcja kontrolowana (art. 23w ust. 4 updof i art. 11k ust. 4 updop),
  • przy ocenie, czy dana transakcja kontrolowana ma charakter jednorodny, należy uwzględniać kryteria wymienione w art. 23w ust. 5 updof i art. 11k ust. 5 updop (m.in. jednolitość tej transakcji w ujęciu ekonomicznym); w interpretacji ogólnej Ministra Finansów z 9 grudnia 2021 r., nr DCT2.8203.2.2021 w sprawie pojęcia transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym czytamy, że: "(...) jednorodny charakter transakcji powinien być rozumiany jako podobieństwo przedmiotu transakcji oraz innych głównych cech transakcji, istotnych z punktu widzenia cen transferowych (...)",
  • w przypadku pożyczki wartość transakcji kontrolowanej odpowiada wartości kapitału pożyczki, którą ustala się na podstawie umowy lub innych dokumentów, a gdy nie jest to możliwe - na podstawie otrzymanych lub przekazanych płatności (art. 23x ust. 1 pkt 1 i ust. 2 updof oraz art. 11l ust. 1 pkt 1 i ust. 2 updop).

W pytaniu wskazano, że spółka jawna otrzymała od swojego wspólnika pożyczkę w kwocie 500.000 zł. W tym samym roku podatkowym świadczyła powiązanej z nią spółce z o.o. usługi budowlane o wartości netto 1.856.000 zł.

W przedstawionej sytuacji trzeba zauważyć, że pożyczka i świadczenie usług budowlanych stanowią dwie odrębne od siebie kategorie transakcji kontrolowanych, których wartości nie należy sumować. Pożyczkę bowiem zalicza się do transakcji finansowej, dla której próg dokumentacyjny wynosi 10.000.000 zł, natomiast usługi budowlane - do transakcji usługowej, dla której próg dokumentacyjny wynosi 2.000.000 zł. Wobec tego należy stwierdzić, że żadna z transakcji wymienionych w pytaniu nie przekracza w roku podatkowym właściwego dla niej progu dokumentacyjnego.

Jeżeli zatem spółka jawna w tym samym roku podatkowym nie zawarła z podmiotami powiązanymi innych transakcji kontrolowanych o charakterze jednorodnym, które spowodowałyby przekroczenie któregokolwiek z wymienionych progów dokumentacyjnych - to nie ciąży na niej obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, ani informacji TPR.