Poradnik VAT

nr 5 (605) z dnia 10.03.2024

www.poznajprodukty.gofin.pl

wydawca: Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp.

www.gofin.pl sklep internetowy: www.sklep.gofin.pl

Usługi opiekuńcze świadczone wraz z wyżywieniem

W sytuacji przedstawionej w ww. interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 23 stycznia 2024 r. podatniczka planuje otworzyć niepubliczny żłobek. Za pobyt dziecka będzie pobierane tzw. czesne oraz opłata za wyżywienie. Usługi w zakresie opieki nad dziećmi świadczone w żłobku, będą objęte wpisem do rejestru żłobków i klubów dziecięcych na podstawie ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi do lat 3 (Dz. U. z 2023 r. poz. 204 ze zm.).

Usługami podstawowymi będą usługi: opiekuńcza, wychowawcza i edukacyjna. Wyżywienie dziecka będzie usługą niezbędną do wykonania usługi podstawowej korzystającej ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy. Nie wystąpią również przesłanki, o których mowa w art. 43 ust. 17 ustawy, wyłączające zwolnienie z VAT.

W interpretacji tej czytamy: "(...) w związku ze świadczeniem usług wyżywienia dzieci w żłobku, które będą zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b) ustawy zwolnienie od podatku VAT dla tych usług będzie przysługiwało Pani bez limitu (...)".

A zatem w tym przypadku do wartości sprzedaży uprawniającej do korzystania ze zwolnienia z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT nie wlicza się opłat za wyżywienie dzieci w niepublicznym żłobku.

Podobne stanowisko odnajdziemy w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 9 stycznia 2024 r., nr 0112-KDIL1-2.4012.425.2023.3.PM. W stanie faktycznym opisanym we wniosku o wydanie interpretacji wnioskodawca prowadzi przedszkole niepubliczne świadcząc usługę w zakresie opieki nad dziećmi będącą świadczeniem podstawowym oraz usługę wyżywienia, która jest świadczeniem pomocniczym. Wyżywienie dowozi do przedszkola firma zewnętrzna. Rodzice wnoszą miesięczne opłaty za czesne i opłaty za wyżywienie. Głównym celem świadczenia usługi wyżywienia nie jest osiąganie dodatkowego dochodu. Świadczone przez wnioskodawcę w ramach działalności przedszkolnej usługi są wykonywane w formie i na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty oraz w przepisach ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2023 r. poz. 900 ze zm.). Podatnik posiada zaświadczenie o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych, natomiast na moment świadczenia usług objętych przedmiotem wniosku nie posiada statusu podmiotu prowadzącego żłobek lub klub dziecięcy, który podlega wpisowi do rejestru żłobków i klubów dziecięcych na podstawie ustawy o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3. Wnioskodawca rozszerzył działalność o gastronomię, tj. w sezonie letnim sprzedaje gofry i lody.

Dyrektor KIS w ww. interpretacji stwierdził, iż: "(...) działalność przedszkolna prowadzona przez Wnioskodawcę będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a) ustawy. Tym samym obrót z tej działalności nie powinien być uwzględniany przy obliczaniu limitu obrotów określonych w art. 113 ust. 1 ustawy.

(...) pozostała działalność Wnioskodawcy (sprzedaż lodów i gofrów) nie korzysta z żadnego ze zwolnień od podatku oraz nie jest objęta żadnym z wyłączeń, o których mowa w art. 113 ust. 13 ustawy. Zatem jedynie obrót z działalności Wnioskodawcy w tym zakresie powinien zostać uwzględniony w wartości sprzedaży określonej w art. 113 ust. 1 ustawy.

Podsumowując, Wnioskodawca do limitu wartości sprzedaży określonej w art. 113 ust. 1 ustawy powinien - na podstawie art. 113 ust. 2 pkt 2 ustawy - wliczać obrót ze sprzedaży lodów i gofrów, z pominięciem obrotu z działalności przedszkolnej (...)".