Ubezpieczenia i Prawo Pracy

nr 5 (599) z dnia 01.03.2024

www.poznajprodukty.gofin.pl

wydawca: Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp.

www.gofin.pl sklep internetowy: www.sklep.gofin.pl

Wypłata wynagrodzenia pozostałego po zmarłym członku rady nadzorczej

Członek rady nadzorczej spółki z o.o. nie był pracownikiem spółki, ale otrzymywał wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji członka rady. Czy po jego śmierci spółka powinna wypłacić pozostałe po nim wynagrodzenie na takich samych zasadach jak w przypadku śmierci pracownika?

Nie. Członek rady nadzorczej nie był pracownikiem, w związku z czym w przypadku jego śmierci nie ma zastosowania art. 631 § 2 K.p. Wynagrodzenie zmarłego członka rady nadzorczej wchodzi do masy spadkowej.

Zgodnie z art. 2221 § 1 K.s.h., członkom rady nadzorczej spółki z o.o. może zostać przyznane wynagrodzenie. Wynagrodzenie to określa umowa spółki lub uchwała wspólników. Przykładowo można ustalić, że członkom rady nadzorczej przysługuje stałe wynagrodzenie (miesięczne, kwartalne), lub przyjąć, że wynagrodzenie przysługuje za udział w posiedzeniu rady albo uzależnić je od wyników finansowych spółki. W myśl art. 2221 § 2 K.s.h., członkom rady nadzorczej przysługuje zwrot kosztów związanych z udziałem w pracach rady (zwrot kosztów, w przeciwieństwie do wynagrodzenia, jest obligatoryjny).


Zwracamy uwagę!
W przypadku, gdy członek rady nadzorczej jest wynagradzany z tytułu pełnienia tej funkcji, to z tego tytułu podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym (art. 6 ust. 1 pkt 22 ustawy o sus). Nie jest to tytuł do objęcia ubezpieczeniami chorobowym i wypadkowym. Ponadto, w myśl art. 66 ust. 1 pkt 35 ustawy zdrowotnej, członkowie rad nadzorczych posiadający miejsce zamieszkania na terytorium Polski podlegają obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego (niezależnie do tego, czy otrzymują wynagrodzenie za pełnienie tej funkcji).

Śmierć członka rady nadzorczej spowodowała, że jego wynagrodzenie weszło do spadku i powinno zostać wypłacone spadkobiercom. W takim przypadku - dla otrzymania wynagrodzenia po zmarłym, np. przez członków rodziny - potrzebne będą dodatkowe dokumenty.

Przykład

W styczniu zmarł pracownik spółki oraz członek rady nadzorczej (niebędący pracownikiem). Po odbiór wynagrodzenia zgłosiły się żony zmarłych. W przypadku wynagrodzenia po zmarłym pracowniku, zastosowanie miał art. 631 § 2 K.p., zgodnie z którym, prawa majątkowe ze stosunku pracy przechodzą po śmierci pracownika, w równych częściach, na małżonka oraz inne osoby spełniające warunki wymagane do uzyskania renty rodzinnej w myśl przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (dopiero w razie braku takich osób, prawa te wchodzą do spadku). W przypadku zmarłego pracownika taką osobą była tylko jego żona, w związku z czym po stwierdzeniu, że nie ma innych osób uprawnionych, pracodawca wypłacił jej wynagrodzenie po zmarłym pracowniku (bez konieczności stwierdzenia praw do spadku). Z kolei w przypadku zmarłego członka rady nadzorczej, okazało się, że jego spadkobiercami są żona i dorosły syn. Po przedstawieniu przez nich odpisu prawomocnego postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo zarejestrowanego aktu poświadczenia dziedziczenia oraz zgodnego oświadczenia spadkobierców dotyczącego sposobu podziału wynagrodzenia zmarłego bądź prawomocnego postanowienia sądu o dziale spadku, spółka wypłaci im to wynagrodzenie.


Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2023 r. poz. 1774 ze zm.), spółka będzie miała obowiązek przekazać naczelnikom urzędów skarbowych, właściwym ze względu na miejsce zamieszkania spadkobierców, informację o dokonanych wypłatach - w terminie 14 dni od dnia wypłaty.