Zeszyty Metodyczne Rachunkowości

nr 5 (605) z dnia 01.03.2024

www.poznajprodukty.gofin.pl

wydawca: Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp.

www.gofin.pl sklep internetowy: www.sklep.gofin.pl

Dofinansowanie otrzymane na zakup środka trwałego w ujęciu podatkowym

Otrzymane środki wolne od podatku dochodowego

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 updop przychodem są w szczególności otrzymane pieniądze oraz wartości pieniężne. Oznacza to, że mieszczą się w nim również środki otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych m.in. z zakupem środków trwałych. Jednocześnie - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 updop - wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m updop. Jednocześnie w oparciu o art. 16 ust. 1 pkt 48 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m updop, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Uwzględniając powołane przepisy, należy stwierdzić, że otrzymane przez spółkę z o.o. środki pieniężne w formie dotacji na zakup środka trwałego podlegającego amortyzacji, stanowią przychód wolny od podatku. Jednocześnie odpisy amortyzacyjne ustalone z tytułu zużycia tego środka trwałego, w części w której zostały pokryte dotacją, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Kosztem podatkowym jest wyłącznie ta część odpisów amortyzacyjnych, która dotyczy nieobjętej dofinansowaniem wartości początkowej środka trwałego.

Przykład

Spółka z o.o. zakupiła środek trwały o wartości początkowej: 400.000 zł. Z własnych środków sfinansowała 30% wartości tego środka trwałego, tj.: (400.000 zł × 30%) = 120.000 zł. Natomiast 70% jego wartości, tj.: (400.000 × 70%) = 280.000 zł sfinansowane zostało dotacją.

Roczna stawka amortyzacyjna dla zakupionego środka trwałego wynosi 20%, roczny odpis amortyzacyjny wynosi: (400.000 zł × 20%) = 80.000 zł, a miesięczny odpis amortyzacyjny wynosi: (80.000 zł : 12 m-cy) = 6.666,67 zł, z tego:

  • 4.666,67 zł (tj. 6.666,67 zł × 70%) nie stanowi kosztu uzyskania przychodów, gdyż dotyczy tej części wartości środka trwałego, która została pokryta dotacją,
  • 2.000,00 zł (tj. 6.666,67 zł × 30%) jest kosztem uzyskania przychodów, ponieważ dotyczy tej części wartości środka trwałego, która została sfinansowana z własnych środków.

Korekta kosztów podatkowych w związku z otrzymaniem dofinansowania po rozpoczęciu amortyzacji środka trwałego

Jeśli podatnik amortyzuje środek trwały lub wartość niematerialną i prawną oraz zalicza do kosztów podatkowych całą wartość odpisu amortyzacyjnego, a dopiero później otrzyma dotację, to zobowiązany jest zmniejszyć koszty podatkowe o wartość ujętych w nich odpisów - w części odpowiadającej otrzymanej dotacji. W ustawie podatkowej nie zawarto regulacji, które w sposób szczególny odnosiłyby się do momentu dokonania takiej korekty. Należy tu zatem kierować się ogólnymi zasadami korekty kosztów uzyskania przychodów, określonymi w art. 15 ust. 4i updop. Z przepisów tych wynika, że jeżeli korekta kosztu uzyskania przychodów, w tym odpisu amortyzacyjnego, nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.

Korekta kosztów podatkowych dokonana w związku z otrzymaniem dofinansowania, nie jest skutkiem błędu rachunkowego czy innej oczywistej omyłki. To oznacza, że korekty kosztów podatkowych dokonuje się tu na bieżąco - w okresie rozliczeniowym, w którym jednostka otrzymała inny dokument potwierdzający przyczyny korekty. Organy podatkowe wskazują, że tym innym dokumentem może być decyzja o przyznaniu (otrzymaniu) dofinansowania/dotacji/refundacji lub wyciąg bankowy dokumentujący wpływ dofinansowania/dotacji/refundacji na rachunek bankowy podatnika. W zależności zatem, który z ww. dokumentów podatnik otrzyma jako pierwszy, data otrzymania tego "wcześniejszego" dokumentu wyznaczy moment korekty kosztów podatkowych. 

KISJak przykładowo stwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 29 stycznia 2024 r., nr 0111-KDIB1-3.4010.744.2023.1.DW:

"(...) Odnosząc się zatem w analizowanej sprawie do sposobu i momentu dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów należy stwierdzić, że stosownie do art. 15 ust. 4i updop podstawą korekty, w sytuacji otrzymania dofinansowania jest inny dokument potwierdzający przyczyny korekty, np. decyzja potwierdzająca przyznaną dotację, a korekty należy dokonać w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymano ten inny dokument.

Zatem, w sytuacji otrzymania dotacji (dofinansowania) korekty kosztów, w tym również odpisów amortyzacyjnych, należy dokonać na bieżąco w okresie rozliczeniowym w którym został otrzymany dokument potwierdzający przyczyny korekty.

Tym samym zgodzić się z Państwem należy, że uzasadnionym jest, aby Wnioskodawca skorygował koszty uzyskania przychodu w okresie, w którym jedna z wymienionych powyżej sytuacji zaistniała jako pierwsza, czyli w dacie otrzymania decyzji o przyznaniu dotacji lub w okresie, w którym uzyskał informacje o wpływie dotacji na rachunek bankowy podatnika (wyciąg bankowy) (...)".

Przykład

W styczniu 2024 r. spółka z o.o. nabyła i przyjęła do używania środek trwały o wartości początkowej: 480.000 zł. Roczna stawka amortyzacyjna dla tego środka trwałego wynosi 20%, a miesięczny odpis amortyzacyjny wynosi: (480.000 zł × 20%) : 12 m-ce = 8.000 zł. Spółka w lutym 2024 r. dokonała pierwszego odpisu amortyzacyjnego. Natomiast w marcu 2024 r. otrzymała dotację w wysokości 80% wydatku poniesionego na zakup tego środka trwałego (tj. w kwocie: 384.000 zł). W związku z otrzymaniem tej dotacji:

  • 80% odpisu amortyzacyjnego, tj. (8.000 zł × 80%) = 6.400 zł, nie stanowi kosztu uzyskania przychodów,
  • 20% odpisu amortyzacyjnego, tj. (8.000 zł × 20%) = 1.600 zł, stanowi koszt uzyskania przychodów.

W marcu 2024 r. spółka jednorazowo zmniejszyła koszty uzyskania przychodów o kwotę: 6.400 zł (6.400 zł × 1 m-c). Począwszy od marca 2024 r., będzie zaliczać do kosztów uzyskania przychodów kwotę: 1.600 zł.

Odstąpienie od zwolnienia z podatku dochodowego w przypadku dotacji - rozwiązanie alternatywne

Na podstawie art. 17 ust. 1g updop (w brzmieniu od 1 stycznia 2024 r.) - podatnik może nie stosować zwolnień, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 21, 47 lub 48 updop, w odniesieniu do określonych dotacji, subwencji, dopłat, innych nieodpłatnych świadczeń lub kwot otrzymanych od agencji rządowych lub agencji wykonawczych. Jest to możliwe jeżeli do upływu terminu złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym otrzymał ww. dofinansowanie złoży on właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o rezygnacji ze stosowania tych zwolnień w odniesieniu do wskazanych w nim dotacji, subwencji, dopłat, innych nieodpłatnych świadczeń lub kwot otrzymanych od agencji rządowych lub agencji wykonawczych. Jednocześnie wydatki i koszty, w tym odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, sfinansowane z dochodów (przychodów), których dotyczy to oświadczenie, będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (nie ma tu zastosowania wyłączenie z kosztów podatkowych, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 48 i 58 updop).

Przykład

Spółka z o.o. zakupiła środek trwały o wartości początkowej: 400.000 zł. Z własnych środków sfinansowała 30% wartości tego środka trwałego, tj.: (400.000 zł × 30%) = 120.000 zł. Natomiast 70% jego wartości, tj.: (400.000 zł × 70%) = 280.000 zł sfinansowane zostało dotacją. Spółka, do upływu terminu do złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym otrzymała dotację, złożyła właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia w odniesieniu do dotacji, subwencji, dopłat, innych nieodpłatnych świadczeń. W związku z tym rozpoznała przychód podlegający opodatkowaniu w kwocie: 280.000 zł oraz uzyskała możliwość ujęcia w kosztach podatkowych pełnych odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od nabytego środka trwałego sfinansowanego częściowo z otrzymanej dotacji. Roczna stawka amortyzacyjna dla zakupionego środka trwałego wynosi 20%, roczny odpis amortyzacyjny wynosi: (400.000 zł × 20%) = 80.000 zł, a miesięczny odpis amortyzacyjny wynosi: (80.000 zł : 12 m-cy) = 6.666,67 zł i jest kosztem uzyskania przychodów w całości.