Zeszyty Metodyczne Rachunkowości

nr 5 (605) z dnia 01.03.2024

www.poznajprodukty.gofin.pl

wydawca: Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp.

www.gofin.pl sklep internetowy: www.sklep.gofin.pl

Korekta faktury za energię zmniejszająca koszty, otrzymana po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego

Fundacja w 2022 r. z dotacji otrzymanej z budżetu gminy opłaciła faktury za energię elektryczną w 2022 r. Po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za 2022 r. otrzymała korektę tych faktur w 2023 r. Jak zaksięgować te korektę?

W sytuacji opisanej w pytaniu korektę faktur za energię w 2022 r. należy ująć na bieżąco w księgach rachunkowych fundacji w 2023 r. na zwiększenie pozostałych przychodów operacyjnych. Takie rozwiązanie pozwoli na zaprezentowanie w fundacji faktycznej wysokości kosztów dotyczących 2023 r.

Fundacje, jako organizacje pozarządowe, poza najmniejszymi prowadzącymi uproszczoną ewidencję przychodów i kosztów, stosują w pełnym zakresie zasady rachunkowości określone w ustawie o rachunkowości. Ustawa ta w załączniku nr 6 wskazuje zakres informacyjny sprawozdania finansowego dla organizacji pozarządowych, w tym m.in. dla fundacji. Elementy sprawozdania finansowego zawierają zakres informacji dedykowany dla organizacji pozarządowych, uwzględniający specyfikę ich działalności oraz potrzeby informacyjne tych jednostek. Organizacje pozarządowe sporządzają zatem sprawozdanie finansowe składające się z wprowadzenia do sprawozdania finansowego, bilansu, rachunku zysków i strat oraz informacji dodatkowej (obejmującej 8 wybranych pozycji).

Należy wskazać, że zarówno bilans jak i rachunek zysków i strat mają charakter syntetyczny i nierozbudowany.

Generalnie dotacje otrzymywane przez fundację - w zależności od tego, którego rodzaju działalności dotyczą, mogą być zarówno przychodem nieodpłatnej, jak i odpłatnej działalności pożytku publicznego (Wn konto "Rachunek bankowy", Ma odpowiednie konto przychodów).

W rachunku zysków i strat, zgodnie z zakresem informacyjnym określonym w załączniku nr 6 do ustawy o rachunkowości, wykazuje się m.in.:

1) przychody i koszty działalności statutowej, w podziale na:

a) przychody i koszty nieodpłatnej działalności pożytku publicznego,

b) przychody i koszty odpłatnej działalności pożytku publicznego,

c) przychody i koszty pozostałej działalności statutowej,

2) przychody i koszty działalności gospodarczej (jeżeli jest prowadzona),

3) koszty ogólnego zarządu,

4) pozostałe przychody i koszty operacyjne,

5) przychody i koszty finansowe,

6) podatek dochodowy.

Z uwagi na specyfikę działalności fundacji ewidencja kosztów zużycia materiałów i energii, przy stosowaniu pełnego rachunku kosztów, może przebiegać w poniższy sposób.

Ewidencja księgowa kosztów zużycia materiałów i energii, przy stosowaniu pełnego rachunku kosztów

1. Poniesione koszty energii na podstawie dokumentów źródłowych:

- Wn konto 40-1 "Zużycie materiałów i energii",
- Ma konto zespołu 0, 1, 2, 3.

2. Przeniesienie kosztów na konta zespołu 5:

a) koszty statutowe:

- Wn konto 50 "Koszty realizacji zadań statutowych" (w analityce odpowiednie konta: nieodpłatnej, odpłatnej działalności pożytku publicznego, pozostałej działalności statutowej),
- Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów",

b) koszty ogólnego zarządu (administracyjne):

- Wn konto 55 "Koszty zarządu",
- Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów".

Zakładamy, że w pytaniu jest mowa o korekcie kosztów za energię in minus. Generalnie w takiej sytuacji wskazane jest ujęcie w księgach rachunkowych faktury korygującej (na zmniejszenie kosztów zużycia energii) w tym samym roku obrotowym, w którym ujęto koszt, którego korekta dotyczy. Zmniejszenia tego powinno się dokonać na podstawie faktury korygującej wystawionej przez przedsiębiorstwo energetyczne. Korekta faktury powinna zostać zaksięgowana w miesiącu jej otrzymania.

Jednak z informacji zawartych w pytaniu wynika, że korekty faktur za energię za 2022 r. fundacja nie otrzymała w 2022 r., ale w następnym, tj. w 2023 r., już po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego za 2022 r.

W myśl art. 54 ust. 2 ustawy o rachunkowości, jeżeli jednostka otrzymała informacje o zdarzeniach, które mają istotny wpływ na sprawozdanie finansowe po zatwierdzeniu rocznego sprawozdania finansowego za dany rok obrotowy, to ich skutki ujmuje w księgach rachunkowych roku obrotowego, w którym informacje te otrzymała. Oznacza to, że fundacja korektę faktur za energię 2022 r. powinna ująć bieżąco w księgach rachunkowych w 2023 r.

Ponieważ korekta będzie ujmowana w ewidencji księgowej w następnym roku obrotowym, to - naszym zdaniem - może zostać odniesiona na zwiększenie pozostałych przychodów operacyjnych. Takie rozwiązanie pozwoli na prezentowanie faktycznej wysokości kosztów w fundacji dotyczących 2023 r.