Zeszyty Metodyczne Rachunkowości

nr 17 (617) z dnia 01.09.2024

www.poznajprodukty.gofin.pl

wydawca: Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp.

www.gofin.pl sklep internetowy: www.sklep.gofin.pl

Jak zaksięgować koszty holowania samochodu po wypadku oraz przyznane odszkodowanie?

Samochód osobowy, stanowiący środek trwały naszej jednostki, uległ uszkodzeniu w wypadku drogowym i wymagał holowania. Jak ująć w księgach rachunkowych wydatek na zakup usługi holowania oraz odszkodowanie przyznane nam przez firmę ubezpieczeniową?

Koszty holowania samochodu uszkodzonego w wyniku wypadku zalicza się do kosztów pośrednio związanych z działalnością operacyjną jednostki i ujmuje w księgach rachunkowych na koncie pozostałych kosztów operacyjnych. Z kolei przyznane jednostce przez firmę ubezpieczeniową odszkodowanie kwalifikuje się do pozostałych przychodów operacyjnych.

Na mocy art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. i) ustawy o rachunkowości, koszty i przychody związane ze zdarzeniami losowymi (jakimi są wypadki drogowe) stanowią odpowiednio pozostałe koszty i przychody operacyjne. Jeżeli więc samochód stanowiący środek trwały jednostki uległ uszkodzeniu w wypadku drogowym i wymagał holowania, to koszt poniesiony w związku z zakupem usługi holowania należy ująć w księgach rachunkowych na koncie 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne".

Odszkodowanie przyznane jednostce przez firmę ubezpieczeniową w związku z wypadkiem zalicza się również do zdarzeń pośrednio związanych z działalnością operacyjną jednostki i ujmuje w księgach na koncie 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne". Co do zasady dla celów bilansowych odszkodowanie ujmuje się po stronie przychodów w momencie otrzymania decyzji o jego przyznaniu.