Samochód osobowy, stanowiący środek trwały naszej jednostki, uległ uszkodzeniu w wypadku drogowym i wymagał holowania. Jak ująć w księgach rachunkowych wydatek na zakup usługi holowania oraz odszkodowanie przyznane nam przez firmę ubezpieczeniową?
Koszty holowania samochodu uszkodzonego w wyniku wypadku zalicza się do kosztów pośrednio związanych z działalnością operacyjną jednostki i ujmuje w księgach rachunkowych na koncie pozostałych kosztów operacyjnych. Z kolei przyznane jednostce przez firmę ubezpieczeniową odszkodowanie kwalifikuje się do pozostałych przychodów operacyjnych. |
Na mocy art. 3 ust. 1 pkt 32 lit. i) ustawy o rachunkowości, koszty i przychody związane ze zdarzeniami losowymi (jakimi są wypadki drogowe) stanowią odpowiednio pozostałe koszty i przychody operacyjne. Jeżeli więc samochód stanowiący środek trwały jednostki uległ uszkodzeniu w wypadku drogowym i wymagał holowania, to koszt poniesiony w związku z zakupem usługi holowania należy ująć w księgach rachunkowych na koncie 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne".
Odszkodowanie przyznane jednostce przez firmę ubezpieczeniową w związku z wypadkiem zalicza się również do zdarzeń pośrednio związanych z działalnością operacyjną jednostki i ujmuje w księgach na koncie 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne". Co do zasady dla celów bilansowych odszkodowanie ujmuje się po stronie przychodów w momencie otrzymania decyzji o jego przyznaniu.