PoznajProdukty.gofin.pl
Poznaj nasze produkty wydawnicze ZA DARMO !

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno-Finansowych

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno-Finansowych

nr 7 (1194) z dnia 01.03.2024
Powrót
A A A
print
prev magazine next

Wyjaśnienia Min. Fin. w sprawie PIT

Źródło: Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 7 (1194) z dnia 01.03.2024, strona 44

1.1. Ulga dla osób samotnie wychowujących dzieci

Prawo do ulgi dla osób samotnie wychowujących dzieci wynika z art. 6 ust. 4c-4d ustawy o PDOF. Na podstawie tych regulacji, od dochodów jednego rodzica lub opiekuna prawnego będącego panną, kawalerem, wdową, wdowcem, rozwódką, rozwodnikiem, osobą, w stosunku do której orzeczono separację w rozumieniu odrębnych przepisów, lub osobą, której małżonek został pozbawiony praw rodzicielskich lub odbywa karę pozbawienia wolności, jeżeli ten rodzic lub opiekun w roku podatkowym samotnie wychowuje dzieci - na wniosek wyrażony w rocznym zeznaniu podatkowym podatek może być określony w podwójnej wysokości podatku obliczonego od połowy dochodów osoby samotnie wychowującej dzieci.

Zgodnie z art. 6 ust. 4f ww. ustawy, preferencyjne opodatkowanie dochodów nie ma zastosowania do osoby, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem albo opiekunem prawnym co najmniej jedno dziecko, w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną, w związku z którą obydwojgu rodzicom zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci (Dz. U. z 2023 r. poz. 810 ze zm.).

Odnosząc się do ww. przepisu w informacji Ministerstwa Finansów (dalej: MF) z 9 lutego 2024 r. przekazywanej do mediów na zapytania dziennikarzy (ID informacji 578172), zamieszczonej na stronie internetowej eureka.mf.gov.pl, zapytano:

"(...) czy (...) w przypadku rozwiedzionych rodziców, którzy na mocy orzeczenia sądu czy umowy wychowują dziecko żyjąc osobno, ale dzielą się tą opieką i sprawują ją osobno, w różnym czasie, a ponadto żadne z nich albo tylko jedno korzysta z tzw. 800+, mają prawo do preferencyjnego rozliczenia w rocznym PIT (podkreśl. red.).

To samo dotyczy osób, które mają wspólne dzieci z nieformalnego związku, ale po rozstaniu sprawują nad nimi pieczę zgodnie na przemian, w różnych domach, w różnym czasie, bez udziału drugiego rodzica.

Czy w ocenie Resortu Finansów powyższy przepis w ogóle wyklucza skorzystanie z preferencji w przypadku naprzemiennej opieki, czy też jest jakiś przypadek, kiedy oboje bądź jedno z rodziców - w tym przypadku proszę o wskazanie, który z rodziców - ma prawo do skorzystania z preferencji."

Na tak zadane pytania MF udzieliło następującej odpowiedzi:

"(...) Każdy rodzic - niezależnie od tego, czy rozwiedziony, żyjący w separacji, czy w rozłączeniu - jeżeli sprawuje naprzemienną opiekę nad dzieckiem, z racji której zostało mu ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci, czyli w wysokości połowy kwoty przysługującego za dany miesiąc świadczenia wychowawczego (do drugiej połowy uprawniony jest drugi rodzic), na gruncie ustawy PIT jest traktowany jako osoba, która wychowuje wspólnie z drugim rodzicem co najmniej jedno dziecko. W konsekwencji taki rodzic nie może opodatkować swoich dochodów na zasadach przewidzianych dla osoby samotnie wychowującej dzieci.

Dodajmy, że zwrot "zostało ustalone świadczenie wychowawcze zgodnie z art. 5 ust. 2a ustawy z dnia 11 lutego 2016 r. o pomocy państwa w wychowywaniu dzieci", nie odnosi się do tego, czy rodzic faktycznie pobiera to świadczenie, lecz czy ma do niego prawo (zostało mu przyznane)."

Ponadto MF udzieliło odpowiedzi na pytania odnoszące się do ww. ulgi w sytuacji naprzemiennej opieki nad dzieckiem w informacji z 9 lutego 2024 r. (ID informacji: 578092). Jak czytamy w tej informacji:

"(...) Czy planują Państwo zmiany w uldze dla osób samotnie wychowujących dzieci? Dziś osoby naprzemiennie wychowujące dziecko są pozbawione ulgi. Czy zostanie ona w takiej sytuacji przywrócona?

Takie zmiany nie są ujęte w harmonogramie prac rządu.

Czy będzie ustawowa definicja wspólnego wychowywania dziecka? Brak tej definicji rodzi obecnie liczne spory między podatnikami a organami skarbowymi.

Rozumienie tego pojęcia nie wymaga ingerencji ustawodawcy, gdyż przepis art. 6 ust. 4f ustawy PIT jednoznacznie formułuje normę postępowania, zgodnie z którą na gruncie ustawy PIT rodzice, którzy sprawują naprzemienną opiekę są traktowani jak rodzice, którzy wspólnie wychowują dzieci, czyli wespół z drugim rodzicem. Wynika to z użytego w przepisie sformułowania "wspólnie (...), w tym również gdy dziecko jest pod opieką naprzemienną".

Wyrazem przeciwstawnym słowu "wspólnie" jest między innymi: "samemu", "samodzielnie", "samotnie". W konsekwencji rodzice, którzy sprawują naprzemienną opiekę nad dzieckiem, nie obliczają podatku na zasadach przewidzianych dla osób samotnie wychowujących dzieci. Podmiotowo są wyłączeni z tej preferencji.

Co oznacza określenie: "bez jakiegokolwiek udziału drugiego rodzica w procesie wychowawczym", często używane przez dyrektora KIS w interpretacjach. Czy jeśli ojciec bierze od czasu do czasu dziecko do kina, to spowoduje to utratę preferencji podatkowej, czy nie?

Sformułowanie "samotnie bez udziału drugiego rodzica" jest zaczerpnięte z orzecznictwa, w tym wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 12 kwietnia 2011 r. sygn. akt SK 62/08 wydanego w sprawie dotyczącej zbadania zgodności z Konstytucją RP przepisów dotyczących preferencyjnego opodatkowania dochodów osób samotnie wychowujących dzieci (w stanie prawnym obowiązującym w latach 1997-2000).

Sporadyczne kontakty ojca z jego dziećmi (np. wspólne wyjście do kina) nie stanowią istoty naprzemiennej opieki. W konsekwencji takie wyjście - samo w sobie - nie stanowi przesłanki negatywnej, która automatycznie pozbawiałaby drugiego rodzica prawa do preferencyjnego opodatkowania dochodów na zasadach przewidzianych dla "samotnych" rodziców.

Czy resort zrobi cokolwiek, aby przerwać te spory interpretacyjne?

Zależy nam, aby system podatkowy był przewidywalny, przyjazny i sprawiedliwy.

Dlatego jeśli pojawią się uzasadnione podstawy do zmiany obecnie obowiązujących przepisów, to takie działania podejmiemy. W naszej ocenie, aktualne przepisy dotyczące preferencyjnego opodatkowania dochodów osób samotnie wychowujących dzieci są wystarczające do dokonania oceny konkretnego stanu faktycznego. Jednocześnie liczba zapytań/postępowań w tego rodzaju sprawach nie uzasadnia tego rodzaju interwencji."

1.2. Świadczenie ratownicze z tytułu wysługi lat w OSP a PIT

Na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 17 grudnia 2021 r. o ochotniczych strażach pożarnych (Dz. U. z 2023 r. poz. 194 ze zm.), strażakowi ratownikowi OSP przysługuje świadczenie ratownicze z tytułu wysługi lat w ochotniczej straży pożarnej.

Ministerstwo Finansów w informacji z 8 lutego 2024 r. (ID informacji: 577910) odniosło się do możliwości zwolnienia z PIT ww. świadczenia. Czytamy w niej:

"Ustawa PIT w art. 21 ust. 1 pkt 44 zwalnia od podatku przychody członków Ochotniczych Straży Pożarnych, uzyskane z tytułu uczestnictwa w szkoleniach, ćwiczeniach, działaniach ratowniczych, akcjach ratowniczych i akcjach związanych z likwidowaniem klęsk żywiołowych.

Zwolnieniem tym objęte są otrzymane przez członków OSP świadczenia za czynny udział w działaniu ratowniczym, akcji ratowniczej, szkoleniu lub ćwiczeniu, niezależnie od otrzymywanego wynagrodzenia. Do świadczeń tych należy ekwiwalent pieniężny (art. 15 ust. 1 ustawy o OSP) oraz świadczenia niepieniężne przysługujące członkom OSP z tytułu uczestnictwa w ww. działaniach (np. kursy przygotowujące do uzyskiwania przez strażaków ratowników OSP kwalifikacji i uprawnień do prowadzenia pojazdów uprzywilejowanych o dopuszczalnej masie całkowitej powyżej 3,5 t. oraz kursy z zakresu kwalifikowanej pierwszej pomocy oraz szkolenia z poszczególnych dziedzin ratowniczych).

Świadczenie ratownicze przysługuje natomiast strażakowi ratownikowi z tytułu wysługi lat w ochotniczej straży pożarnej (art. 16 ustawy o OSP). Warunki przyznawania tego świadczenia wskazują, że przysługuje ono za wieloletnią służbę w charakterze strażaka ratownika (25 lat dla mężczyzny i 20 lat dla kobiety) oraz jest wypłacane po ukończeniu powszechnego wieku emerytalnego, tj. 65. lat przez mężczyznę i 60. lat przez kobietę. Jest zatem rodzajem dodatku do emerytury dla strażaka ochotnika, uhonorowaniem jego uczestnictwa w działaniach ratowniczych w przeszłości. Zdaniem Ministerstwa Finansów, świadczenie ratownicze nie mieści się w zakresie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 44 ustawy PIT (podkreśl. red.), gdyż zwolnienie to obejmuje świadczenia otrzymywane za bieżące uczestniczenie strażaków ratowników w szkoleniach, ćwiczeniach, działaniach ratowniczych, akcjach ratowniczych i akcjach związanych z likwidowaniem klęsk żywiołowych. Świadczenie ratownicze wypłacone w 2023 r., jako podlegające opodatkowaniu, powinno zostać wykazane w informacji PIT-11 sporządzonej przez organ emerytalny podległy ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych (...) za 2023 r. W związku z tym podatnicy są obowiązani do uwzględnienia przychodu z tego tytułu w zeznaniu podatkowym składanym za 2023 r. i do obliczenia podatku należnego od sumy łącznych dochodów uzyskanych za ten rok."

wykrzyknik Wyjaśnienia resortowe dostępne w serwisie www.sgk.gofin.pl.

A A A
print
prev magazine next
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.