PoznajProdukty.gofin.pl
Poznaj nasze produkty wydawnicze ZA DARMO !

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno-Finansowych

Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno-Finansowych

nr 7 (1230) z dnia 01.03.2025
Powrót
A A A
print
prev magazine next

Uchybienia formalne przy składaniu zawiadomienia o wyborze estońskiego CIT - odpowiedź na interpelację poselską

Źródło: Biuletyn Informacyjny dla Służb Ekonomiczno - Finansowych nr 7 (1230) z dnia 01.03.2025, strona 33

Czego dotyczył problem?

Jednym z warunków skutecznego wyboru ryczałtu od dochodów spółek, tj. tzw. estońskiego CIT, jest złożenie zawiadomienia o wyborze tej formy opodatkowania do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, w terminie do końca pierwszego miesiąca pierwszego roku podatkowego, w którym podatnik ma być opodatkowany estońskim CIT (art. 28j ust. 1 pkt 7 ustawy o PDOP). Zawiadomienie to składa się na druku ZAW-RD.

UWAGA! Wzór zawiadomienia ZAW-RD dostępny w programie DRUKI Gofin w dziale Podatek dochodowy.

Podatnik może wybrać opodatkowanie estońskim CIT również przed upływem przyjętego przez niego roku podatkowego, jeżeli na ostatni dzień miesiąca poprzedzającego pierwszy miesiąc opodatkowania ryczałtem zamknie księgi rachunkowe oraz sporządzi sprawozdanie finansowe zgodnie z przepisami o rachunkowości. Stosuje się tu odpowiednio ww. regulacje w zakresie składania zawiadomienia ZAW-RD (zob. art. 28j ust. 5 ustawy o PDOP).

Kwestia składania ww. zawiadomienia była przedmiotem interpelacji poselskiej z 19 grudnia 2024 r., nr 7086. W interpelacji tej wskazano, że ww. dokument jest stosunkowo prosty i krótki, może jednak dojść do błędów, tj.:

  • miejsce składania zawiadomienia - podatnik może wskazać błędny urząd skarbowy (np. poprzez przeoczenie momentu spełnienia warunków podlegania pod wyspecjalizowany urząd skarbowy),
  • dane podatnika - mogą się zdarzyć pomyłki w nazwie lub wskazanie nieaktualnej nazwy (zmienionej już w KRS); dotyczy to w szczególności spółek powstałych z przekształcenia,
  • okres opodatkowania estońskim CIT- z uwagi na wydłużenie lub skrócenie pierwszego roku obrotowego spółki, w niektórych przypadkach może dojść do błędnego wskazania czteroletniego okresu (np. przez wskazanie 3 lub 5 lat obrotowych),
  • osoba reprezentująca podatnika - zdarzało się, że ZAW-RD podpisywał pełnomocnik posiadający umocowanie na druku UPL-1 (w praktyce księgowy spółki), co nie było prawidłowe, gdyż ZAW-RD nie jest deklaracją podatkową.

W ww. interpelacji poselskiej podkreślono, że przepisy nie przewidują skutków błędów i braków formalnych formularza ZAW-RD (ponieważ jest to zawiadomienie a nie deklaracja podatkowa, to nie można go skorygować). Za zasadne wskazano wprowadzenie instytucji zaświadczenia o skutecznym wyborze estońskiego CIT. Organ mógłby weryfikować skuteczne złożenie ZAW-RD. Spełnienie pozostałych warunków mogłoby być oświadczane przez podatnika w treści ZAW-RD (pod rygorem bezskuteczności zaświadczenia). Alternatywnie urzędy skarbowe mogłyby wydawać urzędowe potwierdzenia przyjęcia formularza ZAW-RD i jego pozytywnej weryfikacji.

W związku z powyższym w ww. interpelacji zapytano, czy:

1) ewentualne błędy lub braki złożonego zawiadomienia ZAW-RD skutkują nieskutecznym wyborem estońskiego CIT,

2) w obecnym stanie prawnym istnieją przepisy umożliwiające skuteczne korygowanie zawiadomienia ZAW-RD przez podatników,

3) planowane są jakiekolwiek prace legislacyjne dotyczące ww. zagadnień.

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów

Podsekretarz stanu w Ministerstwie Finansów (dalej: MF) w piśmie z 16 stycznia 2025 r., nr DD8.054.12.2024, będącym odpowiedzią na ww. interpelację poselską wskazał, że złożenie zawiadomienia ZAW-RD jest tylko jednym z warunków, których spełnienie umożliwia podatnikowi wybór estońskiego CIT. Dla skutecznego wyboru tej formy opodatkowania konieczne jest również spełnienie kumulatywnie (łącznie) wszystkich warunków wskazanych w art. 28j ust. 1 ustawy o PDOP, przy jednoczesnym niespełnianiu przez podatnika przesłanek negatywnych - wyłączających możliwość opodatkowania estońskim CIT (które zostały określone w art. 28k ww. ustawy).

• Błędy/braki zawiadomienia ZAW-RD a skuteczność wyboru estońskiego CIT

MF odnosząc się do uchybień formalnych zawiadomienia o wyborze estońskiego CIT (ZAW-RD) wskazał, że takie zawiadomienie nie jest deklaracją w rozumieniu art. 3 pkt 5 Ordynacji podatkowej, w związku z czym nie mają do niego zastosowania przepisy dotyczące korekt deklaracji, zawarte w art. 81-81b ww. ustawy. Zawiadomienie to może być - zdaniem MF - traktowane jak podanie, w związku z czym poprawienie błędów w zawiadomieniu ZAW-RD jest dopuszczalne, o ile nie mają one wpływu na skutki materialnoprawne określone w ustawie o PDOP w postaci podlegania opodatkowaniu estońskim CIT.

• Zaświadczenie potwierdzające skuteczny wybór estońskiego CIT

MF stwierdził, że nie jest możliwe wydanie zaświadczenia potwierdzającego, że podatnik od dnia wskazanego w ZAW-RD jako początek okresu opodatkowania estońskim CIT, będzie spełniał wszystkie warunki uprawniające do korzystania z tej formy opodatkowania. Organy administracji skarbowej w momencie złożenia ZAW-RD nie dysponują bowiem informacjami pozwalającymi dokonać takiej weryfikacji. Ponadto ocena spełnienia przez podatników niektórych z warunków uprawniających do opodatkowania estońskim CIT (np. warunku określonego w art. 28j ust. 1 pkt 3 ustawy o PDOP, tj. np. w zakresie wymaganego poziomu zatrudnienia) jest możliwa wyłącznie po zakończeniu roku podatkowego.

• Plany w zakresie prac legislacyjnych dotyczących zagadnień związanych z ZAW-RD

MF poinformowało, że nie planuje zmian legislacyjnych w Ordynacji podatkowej dotyczących ww. zawiadomienia. Funkcjonujące aktualnie regulacje są wystarczające dla rozstrzygnięcia zagadnień przedstawionych we wskazanej na wstępie interpelacji.

A A A
print
prev magazine next
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.