Wyższy próg skali podatkowej i nowa ulga dla rodzin z co najmniej dwójką dzieci - projekt ustawy zmieniającej
W dniu 11 sierpnia 2025 r. do Sejmu został wniesiony prezydencki projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw. Projektowana ustawa nowelizująca ma wprowadzić zmiany m.in. w ustawie o PIT, głównie w zakresie wsparcia i poprawy sytuacji materialnej rodzin, w szczególności rodzin wychowujących dzieci, w celu realizacji polityki prorodzinnej państwa. Zmiany w PIT mają polegać na podniesieniu progu podatkowego w skali podatkowej oraz podwyższeniu kwoty zmniejszającej podatek dla rodzin z co najmniej dwojgiem dzieci. Miałyby one wejść w życie z dniem 1 stycznia 2026 r. Czy jednak tak się stanie - będziemy informować na łamach naszego czasopisma.
Wyższy próg skali podatkowej
Projekt ustawy zmieniającej zakłada podwyższenie progu podatkowego w skali podatkowej z kwoty 120.000 zł do 140.000 zł, do wysokości którego dochody podatnika PIT podlegają opodatkowaniu 12% stawką podatku (a powyżej - stawką w wysokości 32%).
Jak czytamy w uzasadnieniu do ww. projektu:
"(...) Obowiązujący próg podatkowy 120.000 zł został wprowadzony w 2022 r. i od tego czasu nie był waloryzowany, mimo że Polska doświadczyła w tym okresie znacznego wzrostu wynagrodzeń oraz inflacji, która pomimo spadku nadal oddziałuje na sytuację finansową polskich rodzin. Oznacza to, że efektywne obciążenie dochodów Polaków podatkiem dochodowym rozliczanym według skali podatkowej wzrosło, mimo że formalnie stawki podatku pozostały na niezmienionym poziomie (12% i 32%). Realna wartość 120.000 zł z 2022 r. to obecnie tylko około 90.000 zł (...). Faktyczne opodatkowanie osób rozliczających podatek PIT według skali wzrosło przez te lata nieproporcjonalnie wyżej od opodatkowania osób rozliczających się podatkiem liniowym lub ryczałtem ewidencjonowanym, których obciążenie PIT, co do zasady, rośnie proporcjonalnie do wzrostu dochodu.
(...) W konsekwencji zamrożenia wartości progu podatkowego coraz więcej podatników wchodzi w drugi próg podatkowy nie z powodu realnego wzrostu zamożności, lecz wskutek inflacji i nominalnego wzrostu płac. Utrzymywanie progu na poziomie 120.000 zł prowadzi de facto do zwiększania obciążeń podatkowych wielu polskich rodzin. (...)"
Dochody rodzin z co najmniej dwójką dzieci wolne od podatku do kwoty 140.000 zł
Projekt ustawy nowelizującej zakłada też wprowadzenie nowej ulgi w PIT polegającej na podwyższeniu kwoty zmniejszającej podatek dla rodziców z co najmniej dwojgiem dzieci, rozliczających się według skali podatkowej, do kwoty 16.800 zł. Podwyższenie tej kwoty w praktyce oznaczałoby, że dochody rodzica (lub opiekuna prawnego) co najmniej dwojga dzieci w skali roku byłyby wolne od podatku PIT do kwoty 140.000 zł (dla rodzin z dwojgiem procujących rodziców byłoby to efektywnie 280.000 zł). Od nadwyżki ponad 140.000 zł podatek wynosiłby 32%.
Jak czytamy w uzasadnieniu do ww. projektu:
"(...) Rozwiązanie to stanowi instrument ukierunkowany na realne wzmocnienie sytuacji finansowej rodzin wielodzietnych w Polsce. Propozycja ta uwzględnia szczególną rolę rodziny w systemie konstytucyjnym Rzeczypospolitej Polskiej oraz potrzebę zapewnienia dzieciom odpowiednich warunków rozwoju poprzez zmniejszenie obciążeń fiskalnych ich rodziców. Podwyższenie kwoty zmniejszającej podatek w tej grupie podatników jest także odpowiedzią na rosnące koszty utrzymania, w tym wydatki związane z edukacją, opieką zdrowotną i codziennym funkcjonowaniem rodziny. W perspektywie długoterminowej działanie to ma sprzyjać podejmowaniu decyzji prokreacyjnych oraz ograniczeniu negatywnych skutków kryzysu demograficznego. (...)"
Ulga ta miałaby zastosowanie do podatnika, który w roku podatkowym w stosunku do co najmniej dwojga dzieci (małoletnich, pełnoletnich otrzymujących zasiłek/dodatek pielęgnacyjny lub rentę socjalną, pełnoletnich uczących się do ukończenia 25. roku życia - z uwzględnieniem ustawowych warunków, o których mowa w art. 6 ust. 4e i 8 ustawy o PDOF) wykonywał władzę rodzicielską, pełnił funkcję opiekuna prawnego, jeżeli dziecko z nim zamieszkiwało, lub sprawował funkcję rodziny zastępczej na podstawie orzeczenia sądu lub umowy zawartej ze starostą, a w przypadku pełnoletnich uczących się dzieci - wykonywał ciążący na nim obowiązek alimentacyjny albo sprawował funkcję rodziny zastępczej (do liczby dzieci nie wliczałoby się dzieci, które na podstawie orzeczenia sądu zostałyby umieszczone w instytucji zapewniającej całodobowe utrzymanie albo pozostających w związku małżeńskim).
W uzasadnieniu do ww. projektu wskazano również, że zachowane pozostałoby prawo do równoległego stosowania pozostałych ulg podatkowych na dzieci.
Rozwiązanie to nie miałoby zastosowania do podatników, którzy byliby zobowiązani do zapłaty daniny solidarnościowej.




