Ewidencja księgowa wydatków związanych z otwarciem nowego punktu sprzedaży
W sytuacji gdy jednostka ponosi wydatki/koszty związane z otwarciem nowego punktu sprzedaży, to ujmuje je w księgach rachunkowych (i kosztach bilansowych) na ogólnych zasadach przewidzianych dla danej kategorii kosztu. Przykładowo, czynsz najmu lokalu (przeznaczonego na nowy punkt sprzedaży), można zaksięgować:
- Wn konto 40-2 "Usługi obce",
 - Ma konto 30 "Rozliczenie zakupu"
oraz równolegle:
- Wn konto 52 "Koszty sprzedaży" lub konto 55 "Koszty zarządu",
 - Ma konto 49 "Rozliczenie kosztów".
Gdyby czynsz najmu obejmował okres dłuższy niż miesiąc, wówczas należałoby go generalnie rozliczać w czasie, za pośrednictwem czynnych rozliczeń międzyokresowych kosztów (zob. art. 39 ust. 1 i 3 ustawy o rachunkowości), stosując np. konto 64-0 "Czynne rozliczenia międzyokresowe kosztów". Gdyby jednak wartość tego czynszu była dla jednostki nieistotna, to czynsz ten na zasadzie uproszczenia jednostka mogłaby jednorazowo ująć w kosztach bilansowych w dacie poniesienia. W przypadku czynszu obejmującego okres dwóch lat obrotowych, jego wartość należałoby odpowiednio "podzielić" i przypisać do roku, którego dotyczy. Powyższe dotyczy zarówno sytuacji, gdy wynajmowany lokal (przeznaczony na nowy punkt sprzedaży) już funkcjonuje, jak i gdy będzie funkcjonował w przyszłości.
Jak już wskazaliśmy (w części dotyczącej podatku dochodowego), czynsz najmu może dotyczyć lokalu, który przed przyjęciem do używania jest ulepszany (modernizowany, przebudowywany, adaptowany). Uważamy, że wartość tego czynszu nie powinna być uznawana za element wartości początkowej środka trwałego - ulepszenia w obcym środku trwałym (podobnie jak na gruncie CIT/PIT). Z kolei koszty mediów bezpośrednio związane z ulepszeniem cudzego lokalu (poniesione do dnia oddania efektu nakładów do używania) stanowią element wartości początkowej ulepszenia w obcym środku trwałym i podlegają ujęciu w kosztach bilansowych generalnie poprzez odpisy amortyzacyjne. Elementem wartości początkowej nie powinny być natomiast koszty mediów zużytych w wynajmowanym lokalu, które nie są związane z prowadzoną inwestycją.
Natomiast wydatki na zakup towarów handlowych czy materiałów na potrzeby nowego punktu sprzedaży, które są przyjmowane do magazynu, można zaksięgować:
1. Faktura dokumentująca zakup towarów/materiałów:
- Wn konto 30,
 - Ma konto 21 "Rozrachunki z dostawcami".
2. Przyjęcie towarów/materiałów do magazynu (np. na podstawie dokumentu PZ):
- Wn konto 33 "Towary" lub konto 31-1 "Materiały",
 - Ma konto 30.
Także inne koszty związane z nowym punktem sprzedaży (np. koszty badań lekarskich nowych pracowników, ich szkolenia, wynagrodzenia, reklamy nowego punktu itd.), podlegają ujęciu w księgach rachunkowych na zasadach przewidzianych dla tego rodzaju kosztów.
Jeśli na potrzeby prowadzenia nowego punktu sprzedaży jednostka nabyła środek trwały, to wydatki na jego zakup ujmuje w kosztach bilansowych generalnie poprzez odpisy amortyzacyjne, uwzględniając rodzaj i wartość środka trwałego.




