Czy spółce grozi kara pieniężna za spóźnione założenie adresu do e-Doręczeń?
Prowadzimy działalność w ramach spółki jawnej. Czy powinniśmy już mieć adres do e-Doręczeń na spółkę? Jeśli tak, to czy spółce grozi kara pieniężna za brak takiego adresu?
Od 1 stycznia 2025 r. obowiązek korzystania z e-Doręczeń został nałożony na większość podmiotów publicznych oraz określone podmioty niepubliczne, tj. na określonych przedsiębiorców z KRS i CEIDG oraz przedstawicieli określonych zawodów zaufania publicznego. Od 1 stycznia 2025 r. obowiązkami związanymi z e-Doręczeniami zostali objęci m.in. nowo rejestrujący się przedsiębiorcy w KRS. Natomiast podmioty niepubliczne wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS przed dniem 1 stycznia 2025 r. obowiązane były do uzyskania aktywnego adresu do e-Doręczeń w terminie 3 miesięcy od tego dnia, czyli najpóźniej 1 kwietnia 2025 r. Podmioty z rejestru przedsiębiorców KRS w świetle przepisów są, co do zasady, podmiotami niepublicznymi. Jest jednak wyjątek od tej reguły. Dotyczy on w szczególności spółek z większościowym udziałem Skarbu Państwa czy jednostek samorządu terytorialnego spełniających kryteria z art. 2 pkt 6 ustawy o doręczeniach elektronicznych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1045 ze zm.), które są zaliczane do podmiotów publicznych.
Obecnie każda spółka jawna powinna już mieć swój aktywny adres do e-Doręczeń, a zatem wpisany do publicznej bazy tych adresów. Co ważne, wpis adresu do e-Doręczeń (ADE) do bazy adresów elektronicznych (BAE) jest równoznaczny z żądaniem doręczania korespondencji przez podmioty publiczne na ten adres.
O tym, jak złożyć wniosek o adres do e-Doręczeń powiązany z publiczną (bezpłatną) usługą e-Doręczeń pisaliśmy w GP nr 19 z 2025 r., na str. 17, a o skutkach posiadania aktywnego adresu do e-Doręczeń w GP nr 46 z 2025 r., na str. 15.
Ustawa o doręczeniach elektronicznych w obecnym brzmieniu nie przewiduje kar (m.in. finansowych) za brak posiadania ADE przez przedsiębiorcę z KRS czy za jego uzyskanie w późniejszym terminie niż wynika to z ustawy. Nie ma też regulacji, które wiązałyby się z automatycznym przydzieleniem ADE dla przedsiębiorcy. W przyszłości naruszenie tej powinności może jednak utrudnić przedsiębiorcy jego komunikację z podmiotami publicznymi. Ustawodawca przesądził bowiem, że jest to podstawowa (choć nie jedyna) forma komunikacji stosowana przez podmioty publiczne (zob. m.in. art. 39 § 1 K.p.a. - Dz. U. z 2024 r. poz. 572 ze zm. i art. 144 § 1a Ordynacji podatkowej - Dz. U. z 2025 r. poz. 111 oraz art. 158 ustawy o doręczeniach elektronicznych). Docelowo usługa e-Doręczeń zastąpi tradycyjną, papierową korespondencję urzędową, a także korespondencję przez platformę ePUAP.