Posiadamy należności, od których zamierzamy zastosować ulgę na złe długi w zakresie VAT. Jak ująć taką ulgę w księgach rachunkowych oraz jak następnie dokonać jej rozliczenia?
Choć kwestii dotyczącej sposobu ewidencji korekty VAT należnego nie rozstrzyga ustawa o rachunkowości, w praktyce przyjmuje się - co potwierdziło Ministerstwo Finansów w odpowiedzi z 14 marca 2013 r. na pytanie naszego Wydawnictwa - iż kwotę tej korekty do czasu rozliczenia lub odpisania ujmuje się na wyodrębnionym koncie rozrachunkowym lub na koncie rozliczeń międzyokresowych. Może to przebiegać następującym zapisem:
- Wn konto 22-2 "Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT należnego",
- Ma konto zespołu 2, np. konto 24-9 "Pozostałe rozrachunki - inne" lub odpowiednie konto analityczne do konta 22 "Rozrachunki publicznoprawne", lub konto 65-1 "Inne rozliczenia międzyokresowe".
Decyzję w tej kwestii podejmuje kierownik jednostki i zapisuje w zasadach (polityce) rachunkowości.
Jeżeli następnie należność zostanie częściowo uregulowana, kwotę VAT należnego zwiększa się w odniesieniu do tej części księgując zwiększenie VAT należnego zapisem odwrotnym do dokonanego wcześniej:
- Wn konto zespołu 2, np. konto 24-9 lub odpowiednie konto analityczne do konta 22, lub konto 65-1,
- Ma konto 22-2.
Natomiast w sytuacji, gdy należność objęta ulgą na złe długi zostanie uznana za nieściągalną, kwota wynikająca z korekty VAT należnego zostanie odpisana na pozostałe przychody operacyjne, zapisem:
- Wn konto zespołu 2, np. konto 24-9 lub odpowiednie konto analityczne do konta 22, lub konto 65-1,
- Ma konto 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne".