W dniu 11 sierpnia 2025 r. w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej opublikowany został wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE z dnia 19 czerwca 2025 r., sygn. akt C-200/24. Orzeczono w nim, że art. 94a ust. 1 Prawa farmaceutycznego, który przewiduje zakaz reklamy aptek i punktów aptecznych oraz ich działalności, narusza art. 8 ust. 1 dyrektywy 2000/31/WE w zakresie, w jakim zakazuje wszelkich form handlowej komunikacji elektronicznej, w tym za pośrednictwem strony internetowej utworzonej przez farmaceutę pracującego w aptece lub punkcie aptecznym. W opinii Trybunału, polski przepis narusza też swobodę świadczenia usług oraz swobodę przedsiębiorczości (pisaliśmy o tym w GP nr 66 z 2025 r. na str. 18).
Co do zasady, wyroki TSUE automatycznie nie uchylają przepisów uznanych przez Trybunał za niezgodne z unijnym prawem. Ministerstwo Zdrowia zapowiedziało już nowelizację regulacji Prawa farmaceutycznego w tym zakresie.
Zgodnie z art. 145aa Kodeksu postępowania administracyjnego można żądać wznowienia postępowania w przypadku, gdy zostało wydane orzeczenie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, które ma wpływ na treść wydanej decyzji. Zatem zakwestionowanie przez Trybunał przepisu art. 94a ust. 1 Prawa farmaceutycznego otworzyło drogę podmiotom prowadzącym apteki do możliwych roszczeń odszkodowawczych wobec Skarbu Państwa. W tej sytuacji skargę o wznowienie należy wnieść w terminie jednego miesiąca od dnia publikacji sentencji orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej (tj. od dnia 11 sierpnia 2025 r.). Uchylenie rozstrzygnięcia nakładającego karę jest możliwe, jeżeli od dnia ogłoszenia decyzji o nałożeniu kary lub daty jej doręczenia nie minęło 5 lat. Tymczasem przepis zakazujący reklamy obowiązuje od 2012 r. Zatem aptekarze, którzy zostali ukarani w latach 2012-2020, mogą dochodzić swoich praw tylko na drodze cywilnoprawnej.