Z uwagi na zmianę terminu wypłaty wynagrodzeń w 2024 r. wypłacono jedenaście pensji. Wynagrodzenie grudniowe zostało bowiem wypłacone w styczniu 2025 r. W rezultacie w grudniu 2024 r. płatnik nie zastosował pracownikowi kosztów uzyskania przychodów. W PIT-11 za 2024 r. wykazał kwotę kosztów faktycznie zastosowaną, tj. za jedenaście miesięcy. Czy w zeznaniu pracownik może uwzględnić koszty za dwanaście miesięcy?
Pracownik może uwzględnić w zeznaniu koszty uzyskania przychodów za dwanaście miesięcy. |
Dla osób uzyskujących przychody ze stosunku pracy ustawodawca określił koszty uzyskania przychodu w zryczałtowanych kwotach. Ich podstawowa wysokość wynosi 250 zł miesięcznie, co w skali roku - przy zatrudnieniu u jednego pracodawcy - daje kwotę 3.000 zł. Natomiast gdy miejsce stałego lub czasowego zamieszkania podatnika położone jest poza miejscowością, w której znajduje się zakład pracy i jednocześnie podatnik dojeżdżając do pracy, nie otrzymuje dodatku za rozłąkę, koszty te są wyższe i wynoszą 300 zł miesięcznie, a rocznie - 3.600 zł.
Płatnik postąpił prawidłowo, wykazując w informacji PIT-11 koszty uzyskania przychodu za jedenaście miesięcy. Są to bowiem koszty faktycznie przez niego zastosowane.
Nie oznacza to jednak, że koszty nieuwzględnione przez płatnika w trakcie roku przepadają. Koszty te może uwzględnić pracownik w składanym przez siebie zeznaniu. W rezultacie pracownik ma prawo do przyjęcia kosztów uzyskania przychodów za dwanaście miesięcy, czyli za wszystkie miesiące, w których pozostawał w stosunku pracy i pracę tę świadczył.