Od 1 stycznia 2026 r. zmianie ulegnie brzmienie art. 23 ust. 1 pkt 4 i 47a updof oraz art. 16 ust. 1 pkt 4 i 49a updop.
Ustawodawca dla samochodów osobowych innych niż będących pojazdami elektrycznymi czy napędzanymi wodorem określił dwa limity odpisów amortyzacyjnych i opłat wynikających z umów leasingu, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze. Są one zależne od emisji dwutlenku węgla.
Na mocy art. 23 ust. 1 pkt 4 updof i art. 16 ust. 1 pkt 4 updop, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2026 r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia samochodu osobowego, dokonywanych według zasad określonych odpowiednio w art. 22a-22o updof i art. 16a-16m updop, w części ustalonej od wartości samochodu przewyższającej kwotę:
a) 225.000 zł - w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym w rozumieniu art. 2 pkt 12 ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o elektromobilności i paliwach alternatywnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 1289 ze zm.) oraz w przypadku samochodu osobowego będącego pojazdem napędzanym wodorem w rozumieniu art. 2 pkt 15 tej ustawy,
b) 150.000 zł - jeśli emisja CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego, określona na podstawie danych zawartych w centralnej ewidencji pojazdów, o której mowa w art. 80a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym, wynosi mniej niż 50 g na kilometr,
c) 100.000 zł - jeśli emisja CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego, określona na podstawie danych zawartych w centralnej ewidencji pojazdów, o której mowa w art. 80a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1251 ze zm.), jest równa lub wyższa niż 50 g na kilometr.
Z kolei stosownie do art. 23 ust. 1 pkt 47a updof i art. 16 ust. 1 pkt 49a updop, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2026 r., nie uważa się za koszty uzyskania przychodów dotyczących samochodu osobowego opłat wynikających z umowy leasingu, o której mowa odpowiednio w art. 23a pkt 1 updof i art. 17a pkt 1 updop, umowy najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, z wyjątkiem opłat z tytułu składek na ubezpieczenie samochodu osobowego, w wysokości przekraczającej ich część ustaloną w takiej proporcji, w jakiej kwota:
- 150.000 zł - jeśli emisja CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego wynosi mniej niż 50 g na kilometr,
- 100.000 zł - jeśli emisja CO2 silnika spalinowego samochodu osobowego jest równa lub wyższa niż 50 g na kilometr,
pozostaje do wartości samochodu osobowego będącego przedmiotem tej umowy.
W niezmienionym brzmieniu pozostaje treść art. 23 ust. 5e updof i art. 16 ust. 5e updop, które wyznaczają kwotę 225.000 zł w zakresie limitowania w kosztach podatkowych opłat wynikających z umowy leasingu, najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze dotyczących samochodu osobowego będącego pojazdem elektrycznym oraz pojazdem napędzanym wodorem.