Zeszyty Metodyczne Rachunkowości

nr 17 (641) z dnia 01.09.2025

www.poznajprodukty.gofin.pl

wydawca: Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. ul. Owocowa 8, 66-400 Gorzów Wlkp.

www.gofin.pl sklep internetowy: www.sklep.gofin.pl

Rozliczenie straty ze sprzedaży na preferencyjnych warunkach

Sprzedając produkty lub towary o cenie katalogowej: 1.000 zł netto, klient otrzymuje fakturę z rabatem z ostateczną ceną: 1 zł netto. Nasza marża różni się w zależności od tego co jest przedmiotem sprzedaży. Zakładając, że wynosi ona 20%, przy katalogowej cenie sprzedaży: 1.000 zł netto, koszt wytworzenia /cena nabycia składnika wynosi: 800 zł. Oznacza to, że sprzedając produkt /towar o wartości katalogowej: 1.000 zł netto tracimy na tej transakcji: 799 zł netto. W przypadku pełnego wykorzystania rabatu strata na sprzedaży wyniesie: 15.980 zł = 20.000 zł x (1 - 0,999) - 20.000 zł x 0,8, przy czym dla produktów niskomarżowych może być znacznie wyższa. W ocenie kierownictwa naszej jednostki sprzedaż po symbolicznej cenie zbliżona jest do ekonomicznej darowizny i skutki takiej transakcji powinny być wykazywane jako pozostała działalność operacyjna. Czy uzasadnione jest ww. stratę wykazywać jako pozostałe koszty operacyjne?

Przedstawione podejście nie jest uzasadnione. Jednostka powinna na koniec roku ustalić, jaką część przychodów operacyjnych odroczyć na kolejny rok (pomniejszenie przychodów ze sprzedaży danego roku i wykazanie przychodów przyszłych okresów lub zbliżonej pozycji). Dopiero w momencie sprzedaży składników po preferencyjnych cenach odroczona część przychodów przenoszona jest jako przychód ze sprzedaży na wynik finansowy. W takiej sytuacji nie powinna wystąpić strata ze sprzedaży w momencie wykorzystania przez klientów przyznanych im bonusów (bądź będzie ona niewspółmiernie niższa niż przedstawiona w pytaniu).