Odpowiedź Ministra Finansów na interpelację poselską
Przychód pracownika
W sprawie rozliczania kilometrówki w przypadku aut elektrycznych do Ministra Finansów skierowana została interpelacja poselska nr 10568. Jedną z kwestii w niej podniesionych jest dopuszczalność stosowania zwolnienia podatkowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 16 updof w odniesieniu do nielimitowanego (tj. bez uwzględniania kilometrówki) zwrotu kosztów przejazdu w podróży służbowej, jeśli strony uzgodnią taką formę rozliczenia?
Z odpowiedzi na interpelację udzielonej w piśmie z 17 lipca 2025 r., nr DD3.054.33.2025 wynika, że zakres przepisu określającego zwolnienie podatkowe zależy od postanowień odrębnych leżących we właściwości resortu infrastruktury.
Z wyjaśnień udzielonych przez Ministra Infrastruktury wynika, że obecnie obowiązujące rozporządzenie z dnia 25 marca 2002 r., nie reguluje kwestii zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych o napędzie elektrycznym niebędących własnością pracodawcy. Stan ten ma ulec zmianie, bowiem zostały podjęte w tym zakresie prace legislacyjne.
W odpowiedzi na interpelację czytamy, że w aktualnym stanie prawnym: "(...) omawiane rozporządzenie - warunkujące zastosowanie zwolnienia podatkowego - nie ma zastosowania do zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych o napędzie elektrycznym niebędących własnością pracodawcy.
Z tych też względów taki zwrot stanowi dla podatnika (pracownika) podlegający opodatkowaniu przychód. Wynika to z postanowień art. 12 ust. 1 ustawy PIT (...)."
Koszty pracodawcy
W odpowiedzi na interpelację Minister Finansów zajął stanowisko również w sprawie uwzględniania przez pracodawców w kosztach podatkowych dokonywanego na rzecz pracowników zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych o napędzie elektrycznym niebędących własnością pracodawcy.
Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 36 updof i art. 16 ust. 1 pkt 30 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na rzecz pracowników z tytułu używania przez nich samochodów na potrzeby wykonywanej działalności:
a) w celu odbycia podróży służbowej (jazdy zamiejscowe) w wysokości przekraczającej kwotę ustaloną przy zastosowaniu stawek za jeden kilometr przebiegu pojazdu,
b) w jazdach lokalnych - w wysokości przekraczającej wysokość miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo w wysokości przekraczającej stawki za jeden kilometr przebiegu pojazdu,
określonych w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra.
W omawianej odpowiedzi wskazano, że uznanie zwrotu kosztów przejazdu za koszty podatkowe warunkowane jest stosowaniem przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. Skoro brak jest w tym akcie uregulowań odnoszących się do ustalenia zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych o napędzie elektrycznym niebędących własnością pracodawcy, oznacza to, że wydatki z tego tytułu nie mieszczą się w dyspozycji analizowanego przepisu. Należy je natomiast kwalifikować do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 22 ust. 1 updof i art. 15 ust. 1 updop.
Prace legislacyjne
Z odpowiedzi udzielonej na interpelację poselską wynika, że Ministerstwo Infrastruktury: "Mając (...) na uwadze liczne postulaty obywateli oraz rosnącą liczbę rejestracji samochodów osobowych o napędzie elektrycznym, w resorcie infrastruktury rozpoczęte zostały prace legislacyjne zmierzające do wprowadzenia możliwości zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów o napędzie elektrycznym lub hybrydowym, a także napędzanych wodorem, czy też zasilanych innymi alternatywnymi źródłami energii.
Powyższe prace mają związek z koniecznością zmiany delegacji ustawowej zawartej w art. 34a ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (t.j. Dz. U z 2024 poz. 1539), dalej »ustawy«. Podstawowym celem projektowanej nowelizacji jest umożliwienie wydania aktu wykonawczego określającego zasady dokonania zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych o napędzie elektrycznym niebędących własnością pracodawcy.
Mając na uwadze konieczność pilnego wprowadzenia niezbędnych zmian w art. 34a ustawy, we wskazanym wyżej zakresie, podjęto decyzję o włączeniu przedmiotowych regulacji do projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (UD18)".