Potrącana prowizja a przychód opodatkowany ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych
Tworzę treści cyfrowe o charakterze subskrypcyjnym, które udostępniam za pośrednictwem platformy internetowej. Subskrybenci uiszczają opłaty, z których platforma potrąca 20% prowizji od każdej transakcji. Czy jako przychód do opodatkowania ryczałtem ewidencjonowanym powinienem przyjąć kwotę po potrąceniu prowizji, czy całą należną opłatę dokonywaną przez subskrybentów?
Przychodem podatnika jest cała wartość opłaty wpłacana przez subskrybentów.
Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 updof. Tak więc przychodem są kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont oraz pomniejszone o należny podatek od towarów i usług, jeżeli podatnik dokonuje sprzedaży towarów i usług opodatkowanych tym podatkiem.
Termin "kwota należna" rozumieć należy jako "wymagalne świadczenie (wierzytelność)" (por. interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 24 lipca 2025 r., nr 0113-KDIPT2-1.4011.450.2025.2.MAP).
W opisanym przypadku należnym świadczeniem stanowiącym przychód z prowadzonej działalności jest zatem cała wartość opłaty wnoszonej przez subskrybentów. Prowizja potrącana przez platformę internetową jest natomiast kosztem, którego podatnik - ze względu na wybraną zryczałtowaną formę opodatkowania - nie może uwzględnić przy obliczaniu ryczałtu. Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych pobiera się bowiem bez pomniejszania przychodu o koszty uzyskania (art. 12 ust. 2 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne - Dz. U. z 2025 r. poz. 843).