Odpłatne udostępnienie powierzchni ściany budynku pod tablicę reklamową
Spółdzielnia mieszkaniowa odpłatnie udostępnia powierzchnię ściany budynku pod tablicę reklamową. Czy w pliku JPK_V7M faktura za taką usługę powinna być oznaczona kodem GTU_12 jako świadczenie usług reklamowych?
Oznaczenie GTU_12 należy stosować w przypadku świadczenia usług o charakterze niematerialnym - wyłącznie: doradczych, w tym doradztwa prawnego i podatkowego oraz doradztwa związanego z zarządzaniem (PKWiU 62.02.1, 62.02.2, 66.19.91, 69.20.3, 70.22.11, 70.22.12, 70.22.13, 70.22.14, 70.22.15, 70.22.16, 70.22.3, 71.11.24, 71.11.42, 71.12.11, 71.12.31, 74.90.13, 74.90.15, 74.90.19), w zakresie rachunkowości i audytu finansowego (PKWiU 69.20.1, 69.20.2), prawnych (PKWiU 69.1), zarządczych (PKWiU 62.03, 63.11.12, 66.11.19, 66.30, 68.32, 69.20.4, 70.22.17, 70.22.2, 90.02.19.1), firm centralnych (PKWiU 70.1), marketingowych lub reklamowych (PKWiU 73.1), badania rynku i opinii publicznej (PKWiU 73.2), w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych (PKWiU 72) oraz w zakresie pozaszkolnych form edukacji (PKWiU 85.5).
Ustawodawca zatem nakazuje zamieścić w JPK_VAT z deklaracją oznaczenie GTU_12 w przypadku świadczenia usług o charakterze niematerialnym, wymienionych w § 10 ust. 3 pkt 2 lit. b) rozporządzenia - sklasyfikowanych do odpowiedniego PKWiU 2015. Kluczowe jest więc właściwe sklasyfikowanie usług wskazanych w treści pytania w PKWiU 2015.
Organy podatkowe niejednokrotnie odnosiły się do kwestii udostępniania powierzchni w celu umieszczenia reklamy. Początkowo dominowało stanowisko, iż takie usługi stanowią świadczenie usług reklamowych. Potwierdził to Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 6 października 2014 r., nr IPPP1/443-756/14-4/AP czy Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 5 kwietnia 2018 r., nr 0112-KDIL2-1.4012.57.2018.1.MK.
Aktualnie czynność taka klasyfikowana jest przez organy podatkowe jako usługa reklamowa lub usługa najmu (w zależności od stanu faktycznego).
Przykładowo w wiążącej informacji stawkowej Dyrektora KIS z dnia 7 lutego 2023 r., nr 0112-KDSL2-2.440.259.2022.3.AS czytamy:
"(...) w przedmiotowej sprawie udostępnienie działki gminnej w celu ekspozycji nośnika reklamowego nie może być utożsamiane z klasycznym wynajmem, bądź dzierżawą. Nie następuje tu klasyczne wydanie rzeczy do używania. (...) wbrew temu co oświadczył Wnioskodawca - ma on wpływ (...) na treść i wygląd umieszczonych reklam, (...) ze względu na brak przesłanek charakterystycznych dla usługi najmu czy dzierżawy, ww. usługę należy uznać za usługę reklamy. (...) usługa będąca przedmiotem analizy spełnia kryteria i posiada właściwości dla usług objętych działem PKWiU 73 »Usługi reklamowe; usługi badania rynku i opinii publicznej« (podkreślenie redakcji) (...)".
Podobnie wynika z wiążącej informacji stawkowej Dyrektora KIS z dnia 22 listopada 2023 r., nr 0112-KDSL2-1.440.369.2023.3.AP, tj.: "(...) udostępnienie miejsca reklamowego w formie stelaża metalowego z powierzchnią na umieszczenie reklamy wraz z akceptacją reklamy, nie może być utożsamiane z wynajmem bądź dzierżawą. Nie następuje tu bowiem klasyczne wydanie rzeczy do używania. Ze względu na brak przesłanek charakterystycznych dla usługi najmu czy dzierżawy ww. usługę należy uznać za usługę reklamy (podkreślenie redakcji) (...)".
Dyrektor KIS w decyzji z dnia 31 lipca 2023 r., nr 0111-KDSB1-1.440.203.2023.5.GB również stwierdził, że usługa będąca przedmiotem wniosku spełnia kryteria i posiada właściwości dla usług objętych grupą PKWiU 73.1 "Usługi reklamowe". W tym przypadku spółdzielnia posiadała zawartą umowę na umieszczenie banneru reklamowego na balustradzie ogrodzenia nieruchomości.
Pojawiły się również wiążące informacje stawkowe (wydane na potrzeby stosowania § 10 ust. 3 pkt 2 lit. b) rozporządzenia w sprawie JPK_VAT z deklaracją), w których organ podatkowy stwierdził, że usługa będąca przedmiotem wniosku spełnia kryteria i posiada właściwości dla usług objętych klasą PKWiU 68.20 "Wynajem i obsługa nieruchomości własnych lub dzierżawionych".
Przykładowo w wiążących informacjach stawkowych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej:
- z dnia 23 listopada 2023 r., nr 0112-KDSL2-2.440.277.2023.3.JB - w tym przypadku podatnik udostępnia powierzchnię pod reklamę. Reklama wywieszona jest na tablicy ogłoszeń w budynku. Usługa odbywa się na podstawie umowy z najemcą. Z tym, że wynajmujący nie ponosi kosztów związanych z zamieszczeniem reklamy. Wszelkie koszty leżą po stronie najemcy. Jednocześnie wynajmujący nie opracowuje projektów graficznych, tylko świadczy usługę udostępnienia powierzchni (przestrzeni) w budynku w celu umieszczenia reklamy. Wynajmujący nie wpływa na treść i wygląd zamieszczonej reklamy, nie ingeruje i nie akceptuje jej treści. Zatem działania wynajmującego w ramach tej usługi ograniczają się wyłącznie do udostępnienia powierzchni w budynku pod reklamę najemcy. To najemca decyduje o sposobie i terminie jej zamieszczenia oraz ponosi odpowiedzialność za treść i stronę graficzną reklamy;
- z dnia 23 sierpnia 2023 r., nr 0112-KDSL2-2.440.171.2023.3.AS - w tej sytuacji Wnioskodawca posiada zawartą umowę na dzierżawę słupów ogłoszeniowych, których jest właścicielem. Słupy zlokalizowane są na gruntach należących do Wnioskodawcy. W okresie dzierżawy dzierżawca zobowiązany jest do ponoszenia we własnym zakresie wszystkich kosztów eksploatacji i utrzymania w należytym stanie technicznym słupów, utrzymywania wokół nich porządku i czystości oraz ponoszenia wyłącznej odpowiedzialności z tytułu ewentualnych zaniedbań w tym zakresie. Treść reklam, ogłoszeń nie może być sprzeczna z przepisami prawa lub dobrymi obyczajami, za co pełną odpowiedzialność ponosi dzierżawca. Wnioskodawca nie ma wpływu na treść i wygląd umieszczonych materiałów reklamowych, jak również nie dokonuje ich akceptacji. Celem zawieranej umowy przez Wnioskodawcę jest zwiększenie przychodów. Wnioskodawca nie ponosi kosztów związanych z dzierżawą słupów ogłoszeniowych;
- z dnia 25 sierpnia 2023 r., nr 0112-KDSL2-1.440.227.2023.3.MW - w tej sprawie Wnioskodawca posiada zawartą umowę na dzierżawę miejsca na klatkach schodowych budynków. W ramach umowy dzierżawca montuje ramki, które służą ekspozycji materiałów reklamowych własnych i na zlecenie jego zleceniodawców. Wnioskodawca nie ponosi odpowiedzialności za uszkodzenie ramek, zdjęcie materiałów reklamowych, bądź zmieszczenie ich bez wiedzy i zgody dzierżawcy przez osoby trzecie. Przed umieszczeniem przez usługobiorcę materiałów reklamowych w ramkach umieszczonych na klatkach schodowych Wnioskodawca nie ma wpływu na treść i wygląd umieszczonych materiałów reklamowych, jak również nie dokonuje ich akceptacji. Dzierżawca ponosi wyłączną odpowiedzialność za treść materiałów reklamowych, w szczególności za ewentualne naruszenie praw autorskich lub osobistych i innych osób trzecich. Dzierżawca ponosi pełną i wyłączną odpowiedzialność za reklamę sprzeczną z przepisami prawa i dobrymi obyczajami. W okresie obowiązywania umowy dzierżawca ponosi wyłączną odpowiedzialność za szkody mające związek przyczynowy z zamontowaniem ramek i zobowiązany jest do zachowania estetyczności materiałów oraz czystości na klatkach schodowych podczas wieszania materiałów. Wnioskodawca nie ponosi kosztów związanych z dzierżawą miejsc na klatkach schodowych. Celem zawieranej umowy przez Wnioskodawcę jest zwiększenie przychodów.
Reasumując Jeżeli Czytelnik świadczy usługę reklamową, to wystawione z tego tytułu faktury powinny być oznaczane w JPK_VAT kodem GTU_12. Jeżeli jednak usługa wymieniona w treści pytania zostanie sklasyfikowana przez Czytelnika w PKWiU 68.20 "Wynajem i obsługa nieruchomości własnych lub dzierżawionych" (czyli działania spółdzielni w ramach tej usługi ograniczają się wyłącznie do udostępnienia powierzchni ściany budynku pod tablicę reklamową najemcy), to czynność ta nie powinna być oznaczona w JPK_VAT z deklaracją kodem GTU_12. W celu właściwego sklasyfikowania tej czynności warto wystąpić do Dyrektora KIS o wydanie wiążącej informacji stawkowej. |