Duplikat faktury - data zakupu w JPK_VAT z deklaracją
Na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej dokonałem zakupu towaru handlowego. Kontrahent wystawił z tego tytułu fakturę, ale nigdy jej nie otrzymałem. Czy w strukturze ewidencji w zakresie podatku naliczonego w JPK_V7M powinienem wpisać datę wystawienia faktury pierwotnej, czy otrzymanego duplikatu faktury?
Co do zasady podatnicy mogą odliczać VAT od nabytych towarów i usług w takim zakresie, w jakim te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych (z zastrzeżeniem ustawowych wyłączeń, określonych w art. 88 ustawy o VAT).
Dokumentem, na podstawie którego podatnik ma prawo do odliczenia VAT, jest zasadniczo faktura. Na równi z fakturą traktowany jest jej duplikat, o którym mowa w art. 106l ustawy o VAT. Przy czy warto w tym miejscu nadmienić, że termin odliczenia VAT z duplikatu faktury uzależniony jest od tego, czy pierwotny dokument zakupu dotarł do nabywcy i następnie zaginął, czy też w ogóle do niego nie dotarł. W przypadku gdy podatnik odliczył VAT z otrzymanej faktury, która następnie zaginęła, duplikat stanowi wyłącznie potwierdzenie prawa do tego odliczenia. Natomiast w sytuacji - a z taką, jak wynika z pytania, mamy do czynienia w rozstrzyganej sprawie - gdy pierwotna faktura nie dotarła do nabywcy, duplikat należy traktować jak oryginał faktury.
Zgodnie natomiast z art. 109 ust. 3 ustawy o VAT podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 albo art. 113a ust. 1, obowiązani są prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku, sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:
1) rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
2) kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
3) kontrahentów;
4) dowodów sprzedaży i zakupów.
Z kolei szczegółowe dane, jakie zawiera przedmiotowa ewidencja, zostały określone w rozporządzeniu w sprawie JPK_VAT z deklaracją. W myśl § 11 ust. 3 pkt 1 lit. a) i ust. 4 pkt 4 i 5 ww. rozporządzenia ewidencja w zakresie rozliczenia podatku naliczonego zawiera dane wynikające z faktur lub innych dokumentów będących podstawą odliczenia podatku naliczonego, otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Dane z ww. faktur lub innych dokumentów obejmują m.in. datę wystawienia faktury (lub dokumentu) i datę wpływu faktury (lub dokumentu).
MF w broszurze informacyjnej dotyczącej struktury JPK_VAT z deklaracją wskazało, że w polu "DataZakupu" wpisywana jest data wystawienia dowodu zakupu. Dodatkowo wskazano, że w polu tym: "(...) Podaje się datę wystawienia dokumentu, odpowiednio faktury lub faktury korygującej, dokumentu, zgłoszenia celnego, rozliczenia zamknięcia, deklaracji importowej lub decyzji (...)".
Odnosząc się do kwestii wpisania właściwych danych w strukturze ewidencji w zakresie podatku naliczonego dla JPK_V7M wskazać należy, że z wyjaśnień Ministerstwa Finansów zawartych na stronie internetowej https://www.podatki.gov.pl/jednolity-plik-kontrolny/pytania-i-odpowiedzi/ w zakresie JPK_VAT na zadane pytanie: "(...) Czy »dowodem zakupu« - w sytuacji gdy nabywca otrzymał wyłącznie duplikat faktury w ewidencji zakupu w wierszach »Numer dowodu zakupu« i »Data wystawienia dowodu zakupu« - jest pierwotna faktura czy jej duplikat? (...)". MF udzieliło następującej odpowiedzi: "(...) Gdy pierwotna faktura nie trafiła do odbiorcy, należy rozliczyć podatek VAT zgodnie z datą otrzymania duplikatu - podatnik winien wpisać dane z duplikatu faktury, tj. numer faktury i datę wystawienia duplikatu. Dane na duplikacie faktury powinny być tożsame z oryginałem faktury, z wyjątkiem daty wystawienia i dopisku »duplikat« (...)".
Wprawdzie wyjaśnienie to dotyczyło plików przesyłanych za okresy do 30 września 2020 r. (oraz korekt za te okresy) niemniej jednak może być ono pomocne w niniejszej sprawie.
Reasumując
W przypadku, gdy pierwotna faktura nie trafiła do odbiorcy i podatek VAT po stronie zakupu należy rozliczyć zgodnie z datą otrzymania wystawionej ponownie faktury (duplikatu), podatnik (nabywca) w strukturze ewidencji w zakresie podatku naliczonego dla JPK_V7M w polu "DataZakupu" powinien wpisać datę wystawienia duplikatu faktury. |