Wydatki na oklejenie samochodu osobowego reklamą
Spółka (czynny podatnik VAT) posiada samochód osobowy, który wykorzystuje w firmie do celów mieszanych (czyli zarówno do działalności gospodarczej, jak i prywatnie). Spółka nie prowadzi ewidencji przebiegu dla tego pojazdu. W związku z tym odlicza tylko 50% VAT od wydatków z nim związanych. Czy z faktury potwierdzającej zakup usługi oklejania reklamą spółki tego samochodu może odliczyć 100%, czy tylko 50% VAT?
Czynny podatnik VAT ma prawo odliczać VAT od zakupu towarów i usług w zakresie, w jakim są one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz pod warunkiem, że nie zaistnieją przesłanki wykluczające to prawo (zgodnie z art. 86 ust. 1 i art. 88 ustawy o VAT).
Zasady odliczania VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zostały dodatkowo uregulowane w art. 86a ustawy o VAT. Zatem podatnicy zasadniczo mogą odliczać VAT od wydatków związanych z samochodami osobowymi, o ile oczywiście pojazdy te są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Jednak od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony (czyli m.in. od wydatków związanych z samochodami osobowymi) generalnie odliczają tylko 50% kwoty VAT naliczonego. Ograniczenie to dotyczy głównie pojazdów, które są lub będą wykorzystywane do celów mieszanych, czyli do działalności gospodarczej oraz do celów prywatnych. Z kolei odliczenie VAT w pełnym zakresie (tj. 100%) przysługuje podatnikom tylko wówczas, gdy pojazd samochodowy jest wykorzystywany wyłącznie do działalności gospodarczej, opodatkowanej VAT, po spełnieniu określonych warunków (m.in. gdy podatnik prowadzi ewidencję przebiegu pojazdu).
Zgodnie z art. 86a ust. 2 ustawy o VAT do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi zalicza się wydatki dotyczące:
1) nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;
2) używania tych pojazdów na podstawie umowy leasingu, najmu, dzierżawy lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;
3) nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.
Organy podatkowe uważają, że w ww. art. 86a ust. 2 pkt 3 ustawy wymieniono jedynie przykładowe wydatki związane z użytkowaniem samochodów, które podlegają rozliczeniu z zastosowaniem przepisu art. 86a ust. 1. Zatem w ich ocenie do wydatków związanych z "używaniem pojazdów samochodowych" można zaliczyć opłaty za parkingi, przejazdy autostradą, wydatki ponoszone na garaż, wizyty u mechanika, wymianę części, itp., ładowarkę elektryczną i koszt energii na stacjach do ładowania czy ubezpieczenie samochodu (vide: broszura informacyjna MF pt. "Nowe zasady odliczania podatku VAT od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi" a także interpretacje indywidualne Dyrektora KIS z dnia 26 maja 2022 r., nr 0113-KDIPT1-3.4012.128.2022.2.AG oraz z dnia 15 listopada 2024 r., nr 0114-KDIP4-2.4012.595.2024.1.MMA).
Z kolei w interpretacji indywidualnej z dnia 16 lutego 2015 r., nr IPPP1/443-1397/14-2/JL Dyrektor KIS uznał już, że wydatki poniesione przez podatnika na oklejenie samochodu nie stanowią wymienionych przez ustawodawcę w art. 86a ust. 2 pkt 3 ustawy o VAT wydatków związanych z użytkowaniem samochodów, które podlegają rozliczeniu z zastosowaniem ograniczenia w odliczaniu VAT (w oparciu o art. 86a ust. 1 ww. ustawy). W interpretacji tej czytamy:
"(...) Oklejenie samochodów naklejkami zawierającymi logo i dane firmy nie ma żadnego wpływu na eksploatację i używanie tych pojazdów. Tym samym zakupiona przez Spółkę usługa oklejenia samochodów nie mieści się w pojęciu wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, o którym mowa w art. 86a ust. 1 i 2 ustawy.
Zdaniem organu nabyta usługa stanowi ogólny koszt prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej. Oklejenie samochodów naklejkami z logo firmy i jej danymi teleadresowymi umożliwia Spółce łatwe prezentowanie informacji o firmie, może również stanowić formę reklamy Spółki. Poprzez pełnienie tych funkcji nabyta usługa ma pośredni związek z prowadzoną przez Spółkę opodatkowaną działalnością gospodarczą i uzyskiwaniem obrotu.
Zatem należy stwierdzić, że przepisy art. 86a ustawy o VAT i wynikające z niego ograniczenia w odliczaniu podatku naliczonego w analizowanej sprawie nie znajdują zastosowania. Tym samym, w myśl przepisów art. 86 ustawy, Spółce przysługuje prawo do odliczenia pełnej (bez ograniczeń wynikających z art. 86a ustawy) kwoty podatku naliczonego z faktury zakupu wymienionej usługi (podkreślenie redakcji) (...)".
Reasumując
Do odliczania VAT od zakupu usługi oklejenia samochodu reklamą spółki nie będzie miało zastosowania ograniczenie dotyczące wydatków na pojazdy samochodowe. Nie jest to bowiem wydatek związany z eksploatacją lub używaniem tego pojazdu. Zatem spółce przysługuje prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z faktury potwierdzającej zakup usługi wymienionej w treści pytania. |