PoznajProdukty.gofin.pl
Poznaj nasze produkty wydawnicze ZA DARMO !

Ubezpieczenia i Prawo Pracy

nr 5 (623) z dnia 01.03.2025
Powrót
A A A
print
prev magazine next

Stosowanie ustawy o czasie pracy kierowców do kierujących pojazdami o dmc do 3,5 tony

Źródło: Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 5 (623) z dnia 01.03.2025, strona 35

1) W jakim zakresie ustawa o czasie pracy kierowców obejmuje pracownika zatrudnionego na stanowisku kierowcy, który wykonuje przewóz rzeczy samochodem do 3,5 tony? Czy jej przepisy znajdą zastosowanie do kierowcy samochodu dostawczego w transporcie międzynarodowym do 3,5 tony, zatrudnionego na podstawie umowy o pracę?

Zgodnie z art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o czasie pracy kierowców (Dz. U. z 2024 r. poz. 220), dalej ustawy, jej przepisy określają czas pracy kierowców wykonujących przewóz drogowy, zatrudnionych na podstawie stosunku pracy. W zakresie definicji przewozu drogowego ustawa w art. 2 pkt 2 odwołuje się do rozporządzenia (WE) nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego... (Dz. U. UE L 2006.102.1), dalej rozporządzenia (WE) nr 561/2006.

Ważne: Przewozem drogowym jest każda podróż odbywana w całości lub w części po drogach publicznych przez pojazd, z ładunkiem lub bez, używanym do przewozu osób lub rzeczy - art. 4 lit. a rozporządzenia (WE) nr 561/2006.

Skoro żaden z tych przepisów nie odnosi się do kryterium dopuszczalnej masy całkowitej (dmc) pojazdu, należy przyjąć, że w zakresie czasu pracy ustawa ma zastosowanie do wszystkich pracowników zatrudnionych na stanowisku kierowcy, nie wyłączając tych użytkujących w ramach zatrudnienia pojazdy o dmc nieprzekraczającej 3,5 tony. W praktyce oznacza to, że w zakresie uregulowanym w ustawie będzie ona miała pierwszeństwo stosowania przed normami Kodeksu pracy. Odnosi się to m.in. do podstawowych definicji warunkujących planowanie i rozliczanie czasu pracy np. pojęcia tygodnia, czy podróży służbowej. Do takiego kierowcy zastosowanie znajdują również przepisy rozdziału 2 ustawy, przez co pula systemów czasu pracy, które można wobec niego zastosować jest ograniczona do tych wymienionych w art. 15-17art. 19 ustawy. Specyficzne dla kierowców, nie wyłączając korzystających z pojazdów o dmc do 3,5 tony są również zasady ewidencjonowania czasu pracy (art. 25 ustawy).

W porównaniu do kierowców pojazdów o dmc powyżej 3,5 tony oraz przeznaczonych do przewozu więcej niż 9 osób licząc z kierowcą, pracownik obsługujący mniejsze pojazdy może podlegać pod wyłączenia wymienione w art. 22 ustawy. Obowiązują one bez wyjątku kierowców wykonujących przewozy drogowe rzeczy, gdy dmc pojazdów łącznie z przyczepą lub naczepą nie przekracza 3,5 tony oraz obsługujących pojazdy skonstruowane lub trwale przystosowane do przewozu maksymalnie 9 osób łącznie z kierowcą. Problem zaczyna się, gdy kierowca realizuje międzynarodowy transport drogowy lub kabotażowy, gdyż w takim przypadku pod omawiane wyłączenie podlegają pojazdy (łącznie z przyczepą lub naczepą) o dmc nieprzekraczającej 2,5 tony. Jeśli kierowca wpisuje się w te wyłączenia, nie dotyczy go ograniczenie tygodniowego czasu pracy do 60 godzin, niezależnie od liczby pracodawców, u których kierowca jest zatrudniony, ani związany z nim obowiązek odebrania od kierowcy oświadczenia o wymiarze zatrudnienia lub o niepozostawaniu w zatrudnieniu u innego pracodawcy oraz o przeciętnej tygodniowej liczbie godzin wykonywanych przewozów drogowych lub innych czynności, na innej podstawie niż stosunek pracy, bądź o ich niewykonywaniu. Nie ma on również prawa do przerw przeznaczonych na odpoczynek z art. 13 ustawy, a jego czas pracy nie ulega ograniczeniu w przypadku wykonywania pracy w porze nocnej, o której mowa w art. 2 pkt 6a i art. 21 ustawy. Ostatecznie nawet jeśli taki kierowca realizuje przewóz międzynarodowy, nie mają do niego zastosowania zasady wynikające z rozdziału 3b ustawy, pozwalające pod pewnymi warunkami obniżyć podstawę wymiaru podatku dochodowego i składek na ubezpieczenia społeczne za każdy dzień pracy za granicą.


2) Jakie wymagania kwalifikacyjne musi spełniać kierowca pojazdu o dmc do 3,5 tony i jak prawidłowo wypełnić jego skierowanie na badania profilaktyczne?

W przypadku kierowców pojazdów o dmc do 3,5 tony nie występuje konieczność ukończenia kwalifikacji wstępnej, ani odbywania szkoleń okresowych typowych dla kierowców podlegających pod przepisy ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2024 r. poz. 1539 z późn. zm.). W efekcie podstawowym wymogiem kwalifikacyjnym jest posiadanie przez kandydata do tej pracy ważnego prawa jazdy kategorii B. W skierowaniu na badania lekarskie w jednostce medycyny pracy, z którą wiąże pracodawcę umowa o sprawowanie profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami należy wskazać, że do obowiązków pracownika należeć będzie przewóz rzeczy pojazdem dostawczym o dmc do 3,5 tony. Ponadto pracodawca powinien podać w nim inne czynniki niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia lub uciążliwe oraz inne wynikające ze sposobu wykonywania pracy z podziałem na czynniki fizyczne, pyły, czynniki chemiczne, czynniki biologiczne oraz inne czynniki, w tym niebezpieczne. Na podstawie informacji zawartej w skierowaniu na badania lekarskie lekarz profilaktyk określi zakres niezbędnych badań pozwalających na rozstrzygnięcie, czy pracownik jest zdolny do wykonywania pracy na stanowisku kierowcy pojazdu o dmc do 3,5 tony.


3) Czy na wydruku z tachografu oraz na rozliczeniu delegacji powinien być podpis kierowcy?

Obowiązek podpisania wydruku z tachografu dotyczy wyłącznie sytuacji szczególnych np. w razie uszkodzenia lub kradzieży karty kierowcy. W takich okolicznościach na początku trasy kierowca notuje na odwrocie wydruku z tachografu nazwisko, numer karty kierowcy lub prawa jazdy opatrując to własnoręcznym podpisem. Następnie odnotowuje w nim okresy innej pracy, gotowości i przerw w pracy, odpoczynku dziennego, a na koniec trasy podsumowuje czas trwania ww. aktywności od momentu utworzenia wydruku na początku trasy i ponownie wskazuje osobiste informacje identyfikacyjne obejmujące nazwisko, numer karty kierowcy lub prawa jazdy, oraz potwierdza to własnoręcznym podpisem. Także w sytuacji gdy kierowca dopuści się odstępstwa od stosowania przepisów o czasie jazdy, przerwach i odpoczynkach, opis takiego zdarzenia musi być podpisany.

Z kolei w przypadku rozliczenia delegacji, podpis kierowcy może pojawić się przykładowo gdy pobiera zaliczkę na poczet wydatków w podróży, składa oświadczenia o dokonanym wydatku i braku rachunku lub faktury dokumentującej jego wysokość w związku ze zgubieniem rachunku za przejazd płatną autostradą lub dowód uiszczenia opłaty parkingowej. Ostatecznie samo rozliczenie podróży w oparciu o rachunek jej kosztów jest przeważnie podpisywane przez pracownika. Zwyczajowo podpis zatrudnionego pojawia się w dwóch miejscach - przy oświadczeniu o przedłożeniu rachunku kosztów podróży oraz pod treścią dokumentu, czym kierowca potwierdza zadeklarowane w nim dane.

A A A
print
prev magazine next
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.