PoznajProdukty.gofin.pl
Poznaj nasze produkty wydawnicze ZA DARMO !

Ubezpieczenia i Prawo Pracy

nr 17 (635) z dnia 01.09.2025
Powrót
A A A
print
prev magazine next

Informacja o warunkach zatrudnienia pracownika z orzeczoną niepełnosprawnością w stopniu znacznym

Źródło: Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 17 (635) z dnia 01.09.2025, strona 40

Jak sformułować treść informacji o warunkach zatrudnienia przekazywanej pełnoetatowemu pracownikowi z niepełnosprawnością w stopniu znacznym, objętemu sztywnymi normami czasu pracy i zakazami, o których mowa w art. 15 ustawy o rehabilitacji?

Informacja o warunkach zatrudnienia powinna zawierać co najmniej dane wymienione w art. 29 § 3 K.p. W przypadku pracownika z niepełnosprawnością w stopniu znacznym lub umiarkowanym, który:

  • nie jest zatrudniony przy pilnowaniu,
  • nie przedłożył pracodawcy zaświadczenia wydanego (na jego wniosek) przez lekarza przeprowadzającego badania profilaktyczne pracowników lub w razie jego braku lekarza sprawującego opiekę nad tą osobą o zgodzie na niestosowanie regulacji określonych w art. 15 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2025 r. poz. 913), dalej ustawy o rehabilitacji,

część informacji będzie różniła się od tej przekazywanej pracownikom pełnosprawnym. Omawiamy je poniżej.

Obowiązująca pracownika dobowa i tygodniowa norma czasu pracy

Pracownika z niepełnosprawnością obowiązują sztywne normy czasu pracy, które w przypadku osoby zaliczonej do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności zostały obniżone do 7 godzin na dobę i 35 godzin tygodniowo (art. 15 ust. 2 ustawy o rehabilitacji). Tym samym w informacji o warunkach zatrudnienia pracownika z niepełnosprawnością w stopniu znacznym lub umiarkowanym należy wskazać, że obowiązujące go normy czasu pracy wynoszą 7 godzin na dobę i 35 godzin tygodniowo. Trzeba przy tym pamiętać, aby z wzoru informacji (jeśli pracodawca go używa) usunąć w tym punkcie sformułowanie "przeciętnie na tydzień w przyjętym okresie rozliczeniowym", gdyż w przypadku pracownika z pytania jest ono niezgodne z przepisami.

Obowiązujący pracownika dobowy i tygodniowy wymiar czasu pracy

W informacji należy podać obowiązujący pracownika z niepełnosprawnością wymiar czasu pracy, który w przypadku pracownika pełnoetatowego legitymującego się znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności jest równy podanym wcześniej normom i wynosi 7 godzin na dobę i 35 godzin tygodniowo.

Przysługujące pracownikowi przerwy w pracy

W informacji zamieszcza się przysługujące pracownikowi przerwy w pracy. Poza przerwą, wynikającą z art. 134 K.p., tzw. śniadaniową, do pracowników z niepełnosprawnością ma zastosowanie art. 17 ustawy o rehabilitacji, przyznający osobie z niepełnosprawnością (bez względu na posiadany stopień) prawo do dodatkowej przerwy na gimnastykę usprawniającą lub wypoczynek. Przysługuje ona w wymiarze 15 minut i jest niezależna od przerwy śniadaniowej.

Przypominamy, że zgodnie z art. 134 § 1 pkt 1 K.p., jeżeli dobowy wymiar czasu pracy pracownika mieści się w przedziale od 6 do 9 godzin - pracownik ma prawo do jednej przerwy w pracy trwającej co najmniej 15 minut. Przerwę tę wlicza się do czasu pracy.

Zasady dotyczące pracy w godzinach nadliczbowych i rekompensaty za nią

W informacji o warunkach zatrudnienia pracownika z niepełnosprawnością można odwołać się do art. 15 ust. 3 ustawy o rehabilitacji wskazując, że nie może być on (bez względu na stopień niepełnosprawności) zatrudniony w godzinach nadliczbowych bądź umieścić w tej części adnotację np. "nie dotyczy".

Wymiar przysługującego pracownikowi płatnego urlopu, w szczególności urlopu wypoczynkowego lub, jeżeli nie jest możliwe jego określenie w dacie przekazywania pracownikowi tej informacji, o zasadach jego ustalania i przyznawania

W przypadku pracowników z niepełnosprawnością w stopniu znacznym i umiarkowanym oprócz informacji przekazywanej wszystkim zatrudnionym, dotyczących wymiaru przysługującego urlopu wypoczynkowego (zasad jego ustalania i przyznawania) należy podać informację o dodatkowym urlopie, o którym mowa w art. 19 ustawy o rehabilitacji. Na mocy tego przepisu, pracownikowi zaliczonemu do znacznego lub umiarkowanego stopnia niepełnosprawności przysługuje dodatkowy urlop wypoczynkowy w wymiarze 10 dni roboczych w roku kalendarzowym. Prawo do pierwszego urlopu dodatkowego osoba ta nabywa po przepracowaniu jednego roku po dniu zaliczenia jej do jednego z tych stopni niepełnosprawności. Urlop z tytułu niepełnosprawności nie przysługuje jednak osobie uprawnionej do urlopu wypoczynkowego w wymiarze przekraczającym 26 dni roboczych lub do urlopu dodatkowego na podstawie odrębnych przepisów. Jeżeli jednak wymiar urlopu dodatkowego, jest niższy niż 10 dni roboczych, zamiast niego przysługuje urlop z tytułu niepełnosprawności.

Dodatkowe informacje, gdy pracodawca nie ustalił regulaminu pracy

W informacji o warunkach zatrudnienia musi znajdować się m.in. punkt dotyczący obowiązującej w zakładzie pracy porze nocnej. W przypadku pracownika z niepełnosprawnością, niezależnie od stopnia niepełnosprawności w tym miejscu, oprócz wskazania godzin trwania pory nocnej u pracodawcy, powinna znaleźć się dodatkowa informacja przewidująca, że osoba z niepełnosprawnością nie może być zatrudniana w porze nocnej.

A A A
print
prev magazine next
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.