Sporządzamy sprawozdanie finansowe za 2024 r.
1. Uchwały organu zatwierdzającego upraszczające sprawozdawczość
W poprzednim roku organ zatwierdzający naszej jednostki podjął uchwałę w sprawie przyjęcia uproszczonych zasad sporządzania sprawozdań finansowych przewidzianych dla jednostek małych, odwołując się do art. 48a ust. 4 i 48b ust. 5 ustawy o rachunkowości, które po ostatniej nowelizacji zostały uchylone. Czy w związku z tym należy podjąć nową uchwałę? Jaka powinna być treść tej uchwały w świetle nowych przepisów?
Nie ma potrzeby modyfikowania uchwał uproszczeniowych podjętych przed 1 stycznia 2025 r., w oparciu o które zostanie sporządzone roczne sprawozdanie za rok obrotowy 2024 tylko dlatego, że powołano w nich uchylone od 1 stycznia 2025 r. przepisy art. 48a ust. 4 i 48b ust. 5 ustawy o rachunkowości. |
Nowelizacja ustawy o rachunkowości wprowadziła zmiany w wielkościach progowych zarówno dla jednostek małych, jak i mikro. Wartości te dla jednostki małej określa obecnie art. 3 ust. 1 pkt 1b ustawy o rachunkowości. Według tego przepisu przez jednostkę małą rozumie się jednostkę niebędącą jednostką mikro, która w roku obrotowym, za który sporządza sprawozdanie finansowe, oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy, a w przypadku jednostki rozpoczynającej działalność albo prowadzenie ksiąg rachunkowych w sposób określony ustawą - w roku obrotowym, w którym rozpoczęła działalność albo prowadzenie ksiąg rachunkowych w sposób określony ustawą, nie przekroczyła co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości:
a) 33.000.000 zł - w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,
b) 66.000.000 zł - w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy,
c) 50 osób - w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty
- przy czym jednostka traci status jednostki małej, jeżeli w roku obrotowym, za który sporządza sprawozdanie finansowe, oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy przekroczyła co najmniej dwie z trzech tych wielkości.
Przepis ten ma zastosowanie do sprawozdań finansowych za rok obrotowy rozpoczynający się po 31 grudnia 2023 r. (por. art. 14 ust. 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2024 r. o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw - Dz. U. poz. 1863 - dalej zwanej ustawą zmieniającą).
Nowelizacja ustawy zmieniła podejście do nadawania jednostkom prowadzącym księgi rachunkowe statusu jednostki małej lub mikro. Przed zmianą o nadaniu takiego statusu dla jednostki spełniającej wówczas obowiązujące kryteria decydowała uchwała organu właścicielskiego jednostki (np. zgromadzenia wspólników w spółce z o.o.) odnośnie sporządzania sprawozdania finansowego z zastosowaniem któregokolwiek z uproszczeń dla tych jednostek. Obecnie status taki jednostka nabywa z mocy samej ustawy i nie jest do tego wymagana żadna uchwała. Nie oznacza to jednak dowolności w stosowaniu uproszczonych elementów sprawozdań finansowych. W art. 49c ust. 1 ustawy o rachunkowości zastrzeżono bowiem wybór uproszczonego bilansu, rachunku zysków i strat oraz informacji dodatkowej dla organu zatwierdzającego sprawozdania finansowe, co oczywiście jest logiczne z uwagi na to, że osoby wchodzące w skład tego organu są pierwszymi odbiorcami sprawozdawczości finansowej. Wpisuje się to w szerszą koncepcję stosowania uproszczeń, gdyż większość z nich obecnie dedykowana jest właśnie jednostkom małym lub mikro, przy czym uproszczenia w sprawozdawczości (polegające na sporządzaniu sprawozdań finansowych według załącznika nr 4 lub 5 do ustawy o rachunkowości) muszą znaleźć umocowanie w ważnej uchwale organu zatwierdzającego.
W myśl art. 14 ust. 9 ustawy zmieniającej, podjęte przez organ zatwierdzający przed dniem wejścia w życie tej ustawy (tj. przed dniem 1 stycznia 2025 r.) decyzje w sprawie sporządzania sprawozdań, o których mowa w art. 3 ust. 1a i 1c ustawy o rachunkowości (odpowiednio dla jednostek mikro i małych), w brzmieniu obowiązującym przed wprowadzeniem zmian, pozostają w mocy do sprawozdań sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia poprzedzającego dzień wejścia w życie ustawy zmieniającej. Warto dodać, iż Ministerstwo Finansów odnosząc się do regulacji wskazanych w tym przepisie, w piśmie z 27 stycznia 2025 r., będącym odpowiedzią na pytanie naszego Wydawnictwa, wskazało:
"(...) jednostka, która korzystała z określonych uproszczeń sprawozdawczych na podstawie decyzji organu zatwierdzającego podjętej przed dniem wejścia w życie ww. ustawy i dalej ma prawo do korzystania z tych uproszczeń, nie ma obowiązku podjęcia uchwały w sprawie stosowania tych uproszczeń sprawozdawczych w odniesieniu do sprawozdań sporządzonych za rok obrotowy rozpoczynający się w okresie od dnia 1 stycznia 2024 r. do dnia 31 grudnia 2024 r. Jednakże, w przypadku gdy jednostka chciałaby zmienić zakres dotychczas stosowanych uproszczeń sprawozdawczych, konieczne będzie podjęcie nowej uchwały w tym zakresie przez organ zatwierdzający".
W związku z tym nie ma konieczności zwoływania zgromadzenia organu właścicielskiego, aby móc zastosować uproszczone wersje sprawozdań dla roku obrotowego 2024, jeśli stosowne uchwały zostały podjęte nie później jak 31 grudnia 2024 r., o ile z uchwał tych wprost wynika wola zastosowania określonych uproszczeń sprawozdawczych i jednostka nadal ma prawo do korzystania z tych uproszczeń.
Odnośnie poruszonej w pytaniu kwestii powoływania się przez uchwały organu zatwierdzającego podjęte w 2024 r. na art. 48a ust. 4 i art. 48b ust. 5 ustawy o rachunkowości nie obowiązujące od 1 stycznia 2025 r. zwrócić należy uwagę, że na dzień powzięcia tych uchwał przepisy te obowiązywały i w starym stanie prawnym umożliwiały jednostce małej odstąpienie od sporządzania odpowiednio: zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym i rachunku przepływów pieniężnych. W nowym (obecnym) stanie prawnym brak obowiązku sporządzania nadmienionych elementów sprawozdawczych przez m.in. jednostki o statusie mikro i małej wynika z samej ustawy o rachunkowości, a mianowicie z jej art. 45 ust. 3. Przepis ten wymóg włączenia do sprawozdania finansowego rachunku przepływów pieniężnych i zestawienia zmian w kapitale (funduszu) własnym dedykuje:
1) jednostkom innym niż jednostka mikro i jednostka mała oraz jednostka, o której mowa w art. 80 ust. 4 ustawy o rachunkowości,
2) jednostkom sektora finansów publicznych, które w poprzedzającym roku obrotowym, za który sporządzono sprawozdania finansowe, spełniły co najmniej dwa warunki, o których mowa w art. 64 ust. 1 pkt 4 ustawy o rachunkowości,
3) alternatywnym spółkom inwestycyjnym.
Wobec powyższego nie ma potrzeby modyfikowania uchwał uproszczeniowych podjętych przed 1 stycznia 2025 r., w oparciu o które zostanie sporządzone roczne sprawozdanie za rok obrotowy 2024 tylko dlatego, że powołano w nich przepisy art. 48a ust. 4 i art. 48b ust. 5 ustawy o rachunkowości uchylone od 1 stycznia 2025 r.
Natomiast nowe uchwały, z powołaniem już nowych jednostek redakcyjnych znowelizowanej ustawy o rachunkowości będzie należało podjąć:
1) dla sprawozdań finansowych, które będą sporządzane za rok obrotowy 2025 r. (i lata kolejne) - stosowny punkt można np. włączyć do projektu uchwał zwyczajnego zgromadzenia wspólników, które będzie zatwierdzać sprawozdanie finansowe za 2024 r.; dotyczy to także przypadku, gdy sprawozdanie finansowe za 2024 r. sporządzane jest w uproszczonej wersji na mocy dotychczasowej uchwały i art. 14 ust. 9 ustawy zmieniającej, a jednostka ma zamiar kontynuować uproszczoną sprawozdawczość w kolejnych latach obrotowych - dotychczasowe uchwały utracą moc w odniesieniu do tych kolejnych sprawozdań,
2) dla sprawozdań finansowych sporządzanych za 2024 r., jeśli do końca 2024 r. nie podjęto w tej sprawie uchwały (lub gdy podjęto ją po 31 grudnia 2024 r. z mylnym powołaniem nie obowiązujących już jednostek redakcyjnych ustawy o rachunkowości) - uchwała taka musi oczywiście mieć datę wcześniejszą, niż data sporządzenia rocznego sprawozdania finansowego za 2024 r.,
3) w sytuacji gdy jednostka miała przed 1 stycznia 2025 r. podjętą uchwałę o sporządzaniu sprawozdań według załącznika nr 5 dla jednostek małych, jednak wskutek nowelizacji ustawy mieści się w limitach dla jednostek mikro - w przypadku zamiaru ograniczenia któregoś z elementów sprawozdania finansowego do właściwego dla jednostek mikro także konieczne będzie podjęcie nowej uchwały; bez jej podjęcia obowiązuje ta dotychczasowa, redukująca zakres całego sprawozdania lub wybranych jego składowych do tych przewidzianych dla jednostki małej,
4) w sytuacji gdy jednostka mała ma podjętą przed 1 stycznia 2025 r. uchwałę uproszczeniową i dotąd sporządzała sprawozdania finansowe według załącznika nr 4 lub 5, jednak uznano, że sprawozdanie finansowe (lub któreś z jego składowych) za 2024 r. będzie należało sporządzić bez uproszczeń (całkowite lub częściowe uchylenie uchwały upraszczającej),
5) w sytuacji gdy jednostka mikro ma podjętą przed 1 stycznia 2025 r. uchwałę uproszczeniową i dotąd sporządzała sprawozdania finansowe według załącznika nr 4, jednak uznano, że sprawozdanie finansowe (lub któreś z jego składowych) za 2024 r. będzie należało sporządzić z mniejszym zakresem uproszczeń, tj. jak dla jednostki małej.
2. Obowiązek tworzenia rezerw na świadczenia pracownicze w spółce z o.o. spełniającej definicję jednostki małej
Jesteśmy spółką z o.o. ze 100% udziałem jednostki samorządu terytorialnego spełniającą definicję jednostki małej. Czy jesteśmy zobligowani do tworzenia rezerw na świadczeni pracownicze?
Generalnie pytająca spółka pomimo spełniania definicji jednostki małej nie może skorzystać z uproszczenia określonego w art. 39 ust. 6 ustawy o rachunkowości i na jego podstawie odstąpić od tworzenia rezerw na świadczenia pracownicze. Jednak może skorzystać z uproszczenia na podstawie ogólnych przepisów ustawy o rachunkowości i zrezygnować z tworzenia takich rezerw, jeśli ich kwota nie jest istotna. |
Co do zasady, każda jednostka prowadząca księgi rachunkowe powinna tworzyć rezerwy na świadczenia pracownicze w celu zapewnienia kompletności kosztów przypadających na dany rok obrotowy. Obowiązek tworzenia rezerw (w tym na świadczenia pracownicze) dla celów bilansowych wynika z jednej z nadrzędnych zasad rachunkowości - zasady współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów określonej w art. 6 ust. 2 ustawy o rachunkowości. Rezerwy na świadczenia pracownicze tworzy się w postaci biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów. Z art. 39 ust. 2 pkt 2 ustawy o rachunkowości wynika bowiem, że jednostki dokonują biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów w wysokości prawdopodobnych zobowiązań przypadających na bieżący okres sprawozdawczy, wynikających w szczególności z obowiązku wykonania, związanych z bieżącą działalnością, przyszłych świadczeń na rzecz pracowników, w tym świadczeń emerytalnych, a także przyszłych świadczeń wobec nieznanych osób, których kwotę można oszacować w sposób wiarygodny, mimo że data powstania zobowiązania nie jest jeszcze znana (w tym z tytułu napraw gwarancyjnych i rękojmi za sprzedane produkty długotrwałego użytku). Odpisy biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów mogą następować stosownie do upływu czasu lub wielkości świadczeń. Czas i sposób rozliczenia powinien być uzasadniony charakterem rozliczanych kosztów, z zachowaniem zasady ostrożności (por. art. 39 ust. 3 ww. ustawy).
Przy ujmowaniu, wycenie, prezentacji oraz ujawnianiu w sprawozdaniach finansowych biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów jednostki mogą - na mocy art. 10 ust. 3 ustawy o rachunkowości - skorzystać ze wskazówek zawartych w Krajowym Standardzie Rachunkowości nr 6 "Rezerwy, bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów, zobowiązania warunkowe" (KSR nr 6).
W tym miejscu warto nadmienić, iż na skutek nowelizacji ustawy o rachunkowości dokonanej ustawą z dnia 6 grudnia 2024 r. o zmianie ustawy o rachunkowości, ustawy o biegłych rewidentach, firmach audytorskich oraz nadzorze publicznym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 1863), dalej zwaną ustawą nowelizującą z 6 grudnia 2024 r., zmodyfikowano m.in. definicję jednostek małych, w tym podniesiono progi przychodów i sumy bilansowej dla tych jednostek oraz możliwość stosowania uproszczeń przez te jednostki. Według obecnego brzmienia przepisów jednostka uzyskuje status małej wyłącznie na podstawie określonych progów wartościowych. W świetle nowego art. 3 ust. 1 pkt 1b ustawy o rachunkowości, jednostką małą jest jednostka niebędącą jednostką mikro, która w roku obrotowym, za który sporządza sprawozdanie finansowe, oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy, a w przypadku jednostki rozpoczynającej działalność albo prowadzenie ksiąg rachunkowych w sposób określony ustawą - w roku obrotowym, w którym rozpoczęła działalność albo prowadzenie ksiąg rachunkowych w sposób określony ustawą, nie przekroczyła co najmniej dwóch z następujących trzech wielkości:
a) 33.000.000 zł - w przypadku sumy aktywów bilansu na koniec roku obrotowego,
b) 66.000.000 zł - w przypadku przychodów netto ze sprzedaży towarów i produktów za rok obrotowy,
c) 50 osób - w przypadku średniorocznego zatrudnienia w przeliczeniu na pełne etaty
- przy czym jednostka traci status jednostki małej, jeżeli w roku obrotowym, za który sporządza sprawozdanie finansowe, oraz w roku poprzedzającym ten rok obrotowy przekroczyła co najmniej dwie z trzech tych wielkości
Ponadto ustawą nowelizującą z 6 grudnia 2024 r. zmieniono brzmienie art. 39 ust. 6 i 7 ustawy o rachunkowości odnoszącego się do możliwość odstąpienia od tworzenia rezerw na świadczenia pracownicze. W myśl tych przepisów, jednostka mikro i jednostka mała mogą nie tworzyć biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów dotyczących przyszłych świadczeń na rzecz pracowników, w tym świadczeń emerytalnych. Przy czym uproszczenia tego nie stosuje się do:
1) jednostek sektora finansów publicznych, o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej,
2) spółek kapitałowych,
3) spółek komandytowo-akcyjnych,
4) spółek jawnych i spółek komandytowych, których wszystkimi wspólnikami ponoszącymi nieograniczoną odpowiedzialność są spółki kapitałowe, spółki komandytowo-akcyjne lub spółki z innych państw o podobnej do tych spółek formie prawnej.
Zatem spółka z o.o., o której mowa w pytaniu, nawet jeśli spełnia warunki określone dla jednostki małej, nie może skorzystać z uproszczenia określonego w art. 39 ust. 6 ustawy o rachunkowości dotyczącego możliwości nietworzenia rezerw na świadczenia pracownicze w związku z tym, że jest spółką kapitałową.
Warto podkreślić, iż jednostki, które nie mogą skorzystać z uproszczenia, o którym mowa w art. 39 ust. 6 ustawy o rachunkowości, mogą - naszym zdaniem - skorzystać z uproszczenia w tym zakresie na podstawie ogólnych przepisów ustawy o rachunkowości, dotyczących zasady istotności. Opisaną bowiem w art. 8 ust. 1 ustawy o rachunkowości zasadę istotności stosuje się z uwzględnieniem art. 4 ust. 4 tej ustawy, na podstawie którego jednostka może w ramach przyjętych zasad (polityki) rachunkowości stosować uproszczenia, jeżeli nie wywiera to istotnie ujemnego wpływu na rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego. Przy czym nie można uznać poszczególnych pozycji za nieistotne, jeżeli wszystkie nieistotne pozycje o podobnym charakterze łącznie uznaje się za istotne (por. art. 4 ust. 4a ustawy o rachunkowości). Warunkiem stosowania uproszczeń jest to, aby wywołane nimi pominięcia bądź zniekształcenia, ani pojedynczo, ani łącznie, nie były istotne i nie mogły wprowadzać użytkowników sprawozdań finansowych w błąd.
Przepisy ustawy o rachunkowości dają więc spółce z o.o. możliwość nietworzenia rezerw na przyszłe świadczenia na rzecz pracowników pod warunkiem, że nie są one istotne, tzn. nie wywierają istotnie ujemnego wpływu na rzetelne i jasne przedstawienie sytuacji majątkowej i finansowej oraz wyniku finansowego. Co ważne, decyzję w tej sprawie podejmuje kierownik jednostki (tu: zarząd spółki) i zapisuje w polityce rachunkowości. Przy czym ocenę istotności rezerw należy okresowo weryfikować dla wszystkich świadczeń pracowniczych łącznie. Jeżeli kwoty przewidywanych przyszłych świadczeń na rzecz pracowników okażą się w ocenie spółki istotne, to powinna ona utworzyć rezerwy w postaci biernych rozliczeń międzyokresowych kosztów.
3. Utrata wpłaconej zaliczki na zakup środka trwałego w księgach oraz rachunku zysków i strat
W 2019 r. spółka wpłaciła zaliczkę na poczet zakupu środka trwałego. W 2023 r. okazało się, że kontrahent zbankrutował. Jak wykazać w rachunku zysków i strat sporządzonym obecnie zaliczkę spisaną w koszty? Czy prawidłowa będzie pozycja zysk/strata z tytułu rozchodu niefinansowych aktywów trwałych?
Utraconą zaliczkę spisaną w księgach w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych prezentuje się w rachunku zysków i strat w ramach innych kosztów operacyjnych. |
Generalnie wartość wpłaconych zaliczek na zakup środków trwałych może na dzień bilansowy figurować na koncie 30 "Rozliczenie zakupu" (jeśli jednostka otrzymała fakturę zaliczkową) lub na koncie 24-9 "Pozostałe rozrachunki - inne" (jeśli jednostka nie otrzymała faktury zaliczkowej). Nierozliczone na dzień bilansowy saldo konta 30 lub konta 24-9, odzwierciedla wartość wpłaconych zaliczek na zakup środków trwałych. Ujmuje się je w bilansie sporządzanym według załącznika nr 1 do ustawy o rachunkowości, jako składnik rzeczowych aktywów trwałych w pozycji A.II.3. "Zaliczki na środki trwałe w budowie". Z kolei w przypadku jednostki sporządzającej bilans według załącznika nr 4 będzie to pozycja A. "Aktywa trwałe, w tym środki trwałe", a według załącznika nr 5 - pozycja A.II. "Rzeczowe aktywa trwałe, w tym: - środki trwałe w budowie".
Jeśli wpłacona na poczet środka trwałego zaliczka stała się należnością wątpliwą, to jednostka powinna rozważyć utworzenie odpisu aktualizującego wartość tej należności już w 2023 r. W świetle bowiem art. 35b ust. 1 ustawy o rachunkowości, odpisu aktualizującego dokonuje się m.in. w stosunku do należności, z których zapłatą dłużnik zalega, a według oceny sytuacji majątkowej i finansowej dłużnika spłata należności w umownej kwocie nie jest prawdopodobna.
W księgach rachunkowych odpis aktualizujący wartość należności z tytułu wpłaconej zaliczki ujmuje się zapisem po stronie Wn konta 76-1 "Pozostałe koszty operacyjne", w korespondencji ze stroną Ma konta 28 "Odpisy aktualizujące wartość należności".
Jednostka nie wspomina w pytaniu o tym, czy objęła w poprzednich latach zaliczkę odpisem aktualizującym. Zakładamy więc, że takiego odpisu nie dokonała. Z treści pytania wynika natomiast, że z uwagi na niewypłacalność kontrahenta (dłużnika) jednostka nie jest w stanie odzyskać wpłaconej zaliczki. Wskazane jest więc uznać ją za nieściągalną. W związku z tym, że jej wartość nie została wcześniej objęta odpisem aktualizującym, wyksięgowuje się ją w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych. Odpisanie wpłaconej zaliczki z ksiąg rachunkowych w związku z uznaniem jej za nieściągalną ujmuje się zapisem po stronie Wn konta 76-1, w korespondencji ze stroną Ma konta 30 lub konta 24-9.
W przypadku utraty wpłaconej zaliczki należy także zwrócić uwagę na kwestię odliczenia podatku naliczonego i jego korektę. Jeśli jednostka w związku z wpłatą zaliczki otrzymała fakturę zaliczkową i odliczyła VAT naliczony, to w przypadku gdy z przyczyn leżących po stronie dostawcy do realizacji dostawy środka trwałego nie doszło, konieczna jest korekta podatku naliczonego. Korekty tej dokonuje się na podstawie otrzymanej od kontrahenta faktury korygującej, a jeżeli takiej faktury jednostka nie otrzymała, to w opinii organów podatkowych korekty VAT naliczonego powinna dokonać samodzielnie.
Tak wynika m.in. z interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 22 lutego 2023 r., nr 0114-KDIP1-3.4012.557.2022.1.AMA, w której czytamy:
"(...) nabywca zobowiązany jest do dokonania korekty odliczenia podatku naliczonego z tytułu zapłaconej zaliczki niezależnie od tego czy otrzymał zwrot tej zaliczki i czy została wystawiona na tą okoliczność faktura korygująca, jeżeli po wpłaceniu zaliczki okaże się, że dostawa nie zostanie ostatecznie zrealizowana (...)".
W księgach rachunkowych korekty podatku naliczonego można dokonać zapisem po stronie Wn konta 24-9 lub konta 30, w korespondencji ze stroną Ma konta 22-1 "VAT naliczony podlegający odliczeniu".
Zwracamy uwagę, że odpisane w koszty należności z tytułu utraconej zaliczki nie podlegają rozliczeniu dla celów podatku dochodowego. Kwestię tę reguluje art. 16 ust. 1 pkt 56 updop oraz art. 23 ust. 1 pkt 54 updof. W świetle tych przepisów nie uważa się za koszty uzyskania przychodów strat (kosztów) powstałych w wyniku utraty dokonanych przedpłat (zaliczek, zadatków) w związku z niewykonaniem umowy.
Stanowisko takie wyraził również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 15 listopada 2024 r., nr 0113-KDIPT2-1.4011.614.2024.2.MAP.
W rachunku zysków i strat zaliczkę odpisaną w ciężar pozostałych kosztów operacyjnych prezentuje się jako inne koszty operacyjne. Zależnie od sporządzanego wariantu rachunku zysków i strat oraz załącznika do ustawy o rachunkowości, mogą to być pozycje przedstawione w tabeli:
Rachunek zysków i strat | ||||||||||||||||||||||
według załącznika nr 1 | według załącznika nr 4 | według załącznika nr 5 | ||||||||||||||||||||
|
|
|