PoznajProdukty.gofin.pl
Poznaj nasze produkty wydawnicze ZA DARMO !

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości

nr 17 (641) z dnia 01.09.2025
Powrót
A A A
print
prev magazine next

Moment zwiększenia wartości początkowej środka trwałego modernizowanego na przestrzeni kilku lat

Źródło: Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 17 (641) z dnia 01.09.2025, strona 38

Od kilku lat prowadzimy modernizację pływalni. Wszystkie nakłady z tym związane księgujemy na koncie 08 "Środki trwałe w budowie". Pierwsze faktury dotyczące ww. inwestycji otrzymaliśmy już w 2021 r., następne wpływały w kolejnych latach, aż do 2024 r. We wrześniu 2024 r. otrzymaliśmy fakturę końcową od naszego głównego wykonawcy, a w listopadzie 2024 r. - pozwolenie na korzystanie z obiektu. W styczniu 2025 r. wpłynęła faktura z kancelarii prawnej za doradztwo związane z ww. modernizacją. Niestety jedna ze zjeżdżalni do dziś nie została zakończona, więc proces inwestycyjny naszym zdaniem dalej trwa. Kiedy powinniśmy przeksięgować poniesione nakłady z konta 08 i tym samym zakończyć inwestycję? Czy odpowiednich zapisów dokonać we wrześniu lub w listopadzie 2024 r., czy może w 2025 r., po zaksięgowaniu ostatniej faktury dotyczącej przedmiotowej modernizacji?

W sytuacji opisanej w pytaniu przeksięgowanie nakładów z konta 08 "Środki trwałe w budowie" na konto 01 "Środki trwałe" powinno nastąpić w listopadzie 2024 r. i od tego miesiąca (względnie od grudnia, aby uniknąć rozbieżności z ujęciem podatkowym) powinna rozpocząć się amortyzacja. Ewentualnie później otrzymane faktury będą doksięgowywane na bieżąco. Z kolei równowartość nakładów na niezakończoną zjeżdżalnię (jeżeli da się je wyodrębnić), z uwagi na trwający jeszcze proces jej wykańczania i uruchamiania, celowe byłoby pozostawić na koncie 08, do momentu odbioru technicznego i rozpoczęcia użytkowania.

Na wstępie należy zaznaczyć, że w opisie sytuacji brakuje jednej ważnej informacji, mianowicie wskazania, czy po otrzymaniu pozwolenia na użytkowanie obiekt został uruchomiony. Zakładamy, że tak w istocie było. Przyjęcie takiego założenia jest istotne dla rozpoczęcia amortyzacji zmodernizowanego (ulepszonego) środka trwałego. Amortyzacja ma za zadanie odzwierciedlić finansowy aspekt zużywania się i starzenia posiadanych przez jednostkę środków trwałych. Jest ona wielkością szacunkową, zaś jej okres powinien być dostosowany do przewidywanego okresu ekonomicznej użyteczności obiektu. Zgodnie z art. 32 ust. 1 ustawy o rachunkowości, rozpoczęcie amortyzacji następuje nie wcześniej niż po przyjęciu środka trwałego do używania, a jej zakończenie - nie później niż z chwilą zrównania wartości odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych z wartością początkową środka trwałego lub przeznaczenia go do likwidacji, sprzedaży lub stwierdzenia jego niedoboru, z ewentualnym uwzględnieniem przewidywanej przy likwidacji ceny sprzedaży netto pozostałości środka trwałego.

Dla Prenumeratorów GOFIN

Zwróćmy uwagę, że przytoczony przepis odnosi się do stanu faktycznego, jakim jest przyjęcie środka trwałego do używania. Jeżeli zatem pływalnia została uruchomiona w listopadzie 2024 r., to w tym kontekście należy mówić o jej przyjęciu do używania, niezależnie od tego, czy dokonano wszystkich przewidzianych wewnętrznymi procedurami rozliczeń. Nie sposób pominąć też okoliczności, że z chwilą oddania zmodernizowanego obiektu do używania rozpoczął się wynikający zeń proces jego fizycznego zużywania się, a ta okoliczność powinna być w księgach odzwierciedlana w postaci stosownych odpisów umorzeniowych. Wstrzymywanie się z rozpoczęciem rozliczania tego zużycia tylko dlatego, że część faktur wpłynęła jeszcze w styczniu 2025 r. (równie dobrze mogło to nastąpić jeszcze później), stałoby w sprzeczności z zasadami rozliczania amortyzacji i finalnie z zasadami ustalania wyniku finansowego. Oczywiście ewentualne opóźnienie naliczania umorzenia o miesiąc czy dwa nie spowoduje istotnego zniekształcenia tego wyniku, jednak dalsze zwlekanie z rozpoczęciem amortyzowania użytkowanego już obiektu mogłoby do tego prowadzić. Z powyższych względów, biorąc też pod uwagę poczynione założenie uważamy, że przeksięgowanie nakładów z konta 08 "Środki trwałe w budowie" na konto 01 "Środki trwałe" powinno nastąpić w listopadzie 2024 r. i od tego miesiąca (względnie od grudnia, aby uniknąć rozbieżności z ujęciem podatkowym) powinna rozpocząć się amortyzacja nakładu. Ewentualnie później otrzymane faktury będą doksięgowywane na bieżąco.

W myśl pkt 7.10 Krajowego Standardu Rachunkowości nr 11 "Środki trwałe", środek trwały może być ulepszany częściej niż raz w roku. Zdarza się także, że jedno ulepszenie środka trwałego trwa dłużej niż rok. Dlatego nakłady na każde ulepszenie zwiększają wartość początkową środka trwałego w momencie zakończenia całości prac wchodzących w zakres tego ulepszenia i ponownego włączenia obiektu do użytkowania. Jeżeli ten sam środek trwały stanowi w ciągu roku przedmiot dwóch lub więcej ulepszeń, to jego wartość początkową zwiększa się po włączeniu obiektu do użytkowania następującym po zakończeniu każdego ulepszenia. Jeżeli więc jest możliwe wyodrębnienie wartości niezakończonej zjeżdżalni z całości poniesionych nakładów, to z uwagi na trwający jeszcze proces jej wykańczania i uruchamiania, ich równowartość celowe byłoby pozostawić na koncie 08 do momentu odbioru technicznego i rozpoczęcia użytkowania.

A A A
print
prev magazine next
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.