PoznajProdukty.gofin.pl
Poznaj nasze produkty wydawnicze ZA DARMO !

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości

nr 17 (641) z dnia 01.09.2025
Powrót
A A A
print
prev magazine next

Zasady identyfikacji różnych świadczeń dla klienta

Źródło: Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 17 (641) z dnia 01.09.2025, strona 49

Podstawowym standardem międzynarodowym regulującym ujmowanie przychodów jest Międzynarodowy Standard Sprawozdawczości Finansowej 15 "Przychody z umów z klientami" (MSSF 15). Standard ten wprowadza zasady identyfikacji umów z klientami, wskazuje zasady ustalania momentu ujmowania przychodów, wyceny przychodów itp. Wśród licznych wymagań wprowadzonych w MSSF 15 znajduje się również konieczność określenia wynikających z umowy tzw. zobowiązań (lub zobowiązania) do wykonania świadczenia. Zobowiązanie do wykonania świadczenia to niezbyt fortunne tłumaczenie angielskiego pojęcia performance obligation, które oznacza obietnicę (zobligowanie) określoną w umowie z klientem, dotyczącą przekazania mu odrębnego dobra lub usługi lub grupy odrębnych dóbr lub usług. W uproszczeniu, zobowiązanie do wykonania świadczenia możemy zatem określić jako świadczenia wynikające z umowy dla klienta, czyli "co jednostka musi dla klienta dostarczyć/przekazać?" lub "jakie świadczenie (jakie dobra lub usługi) jednostka musi na rzecz klienta przekazać?".

Należy zwrócić uwagę, że MSSF 15 omawia aspekty identyfikacji różnych świadczeń dla klienta dosyć szeroko, ponieważ kluczowe znaczenie ma to, czy mają one charakter świadczeń (dóbr/usług) odrębnych czy łącznych.

Przykład

Odrębnie fakturowane umowa sprzedaży maszyny i umowa specjalistycznego montażu tej samej maszyny w pewnych okolicznościach mogą być potraktowane jako jedno świadczenie dla klienta. Wynika to z założenia, że klient ma otrzymać zamontowaną maszynę, w związku z tym maszyna (dostarczona i zamontowana) stanowi zobligowanie jednostki. W odniesieniu zatem do tego zobligowania ustalany jest łączny przychód, który następnie podlega odpowiedniemu ujęciu. Przychód dla potrzeb sprawozdawczości finansowej będzie identyfikowany łącznie dla tych działań, a następnie odpowiednio alokowany w czasie ich realizacji, co ma szczególne znaczenie, jeżeli jednostka realizuje różną marżę na tych działaniach, np. inną marżę na sprzedaży maszyny i inną na usłudze montażu.

Z kolei jedna umowa na dostawę (lub usługę, np. budowę) różnych obiektów może skutkować identyfikacją różnych świadczeń dla klienta, co oznaczać będzie podział łącznego przychodu z umowy na te odrębne świadczenia. Przyrzeczone klientowi dobro (produkt, towar itp.) lub usługa są odrębne od innych dóbr/usług wynikających z umowy, jeżeli jednocześnie klient może odnosić korzyści z danego dobra lub usługi bez konieczności korzystania z innego dobra (lub usługi) wynikającego z umowy oraz możliwe jest zidentyfikowanie różnych przyrzeczeń do przekazania tych dóbr lub usług w ramach umowy.

W wielu przypadkach umowa z kontrahentem wyraźnie wskazuje jakie dobra lub usługi należy mu przekazać za określoną zapłatę. Czasami konieczna jest jednak ocena, która musi uwzględniać nie tylko zapisy umowne, lecz wszelkie dodatkowe okoliczności towarzyszące transakcji sprzedaży, ponieważ ekonomicznie rozumiana umowa z klientem obejmuje również świadczenia wynikające z regulaminów, zwyczajowych praktyk handlowych lub konkretnych oświadczeń jednostki przy założeniu, że klient ma uzasadnione oczekiwanie, że jednostka przekaże na jego rzecz świadczenie (dobro lub usługę).

Przykład

Zgodnie z regulaminem sprzedaży, przy zakupach przekraczających kwotę: 100.000 zł, jednostka pokrywa koszty serwisu przez 6 miesięcy. W przypadku zakupów spełniających ten warunek jednostka musi zarówno przekazać sprzedane składniki, jak i świadczyć obsługę serwisową na swój koszt, mimo że drugi element (serwis) może wynikać z dodatkowych warunków okołosprzedażowych, a nie z samej transakcji przeniesienia własności.

Jak wspomniano, w przypadku zidentyfikowania różnych świadczeń (zobligowań) na rzecz klienta, konieczna jest ocena, czy są to świadczenia (dobra/usługi) odrębne. Podstawowym kryterium oceny jest tutaj możliwość odrębnego wykorzystania sprzedawanych dóbr lub usług przez klienta.

Przykład

Dostawa wyprodukowanej maszyny wymagającej specjalistycznego montażu, realizowanego przez producenta, oznacza zazwyczaj dla producenta pojedyncze świadczenie, ponieważ klient nie może korzystać z niezainstalowanej maszyny. Z kolei dodatkowa usługa serwisu w trakcie użytkowania sprzedanego składnika będzie zazwyczaj odrębnym elementem.

Jeżeli jednostka zidentyfikuje odrębne świadczenia (dobra lub usługi) wynikające z umowy, to przychód na tych pozycjach ujmowany jest odrębnie. Jeżeli z umowy wynika jedno wynagrodzenie za różne odrębne elementy, to jednostka staje przed koniecznością podziału tego wynagrodzenia na poszczególne świadczenia (odrębne dobra lub usługi). Alokacja taka przeprowadzana jest proporcjonalnie do indywidualnych cen sprzedaży odrębnych dóbr/usług. Przychód z odrębnych świadczeń ujmowany jest w określonym momencie, np. w momencie przekazania przyrzeczonego dobra lub w miarę upływu czasu, np. w trakcie realizacji usługi, w zależności od tego, jak zgodnie z MSSF 15 ustalono sposób ujmowania przychodów dla danego elementu.

A A A
print
prev magazine next
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.