PoznajProdukty.gofin.pl
Poznaj nasze produkty wydawnicze ZA DARMO !

Przegląd Podatku Dochodowego

nr 17 (641) z dnia 01.09.2025
Powrót
A A A
print
prev magazine next

Stanowisko resortu finansów w sprawie kosztów przejazdu samochodem elektrycznym w podróży służbowej

Źródło: Przegląd Podatku Dochodowego nr 17 (641) z dnia 01.09.2025, strona 11

2.1. Podstawa prawna zwrotu kosztów

Pracodawca ma możliwość polecenia pracownikowi wykonywania pracy poza miejscowością, w której znajduje się siedziba pracodawcy lub poza stałym miejscem pracy. Wówczas takiemu pracownikowi przysługują należności na pokrycie kosztów związanych z podróżą służbową.

Dla Prenumeratorów GOFIN

Przy ustalaniu tych należności pracodawcy powinni kierować się przepisami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 stycznia 2013 r. w sprawie należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej (Dz. U. z 2023 r. poz. 2190), zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie podróży służbowej. Dotyczy to pracodawców ze sfery budżetowej oraz pracodawców spoza sfery budżetowej, którzy nie określili zasad wypłacania tych świadczeń w przepisach zakładowych (układzie zbiorowym pracy, regulaminie wynagradzania albo w umowach o pracę). Tak wynika z art. 775 § 1-3 i 5 Kodeksu pracy.

U pracownika należności z tytułu podróży służbowych stanowią przychód ze stosunku pracy, który korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 16 lit. a updof. Zwolnienie to dotyczy diet i innych należności za czas podróży służbowej pracownika, do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy (z zastrzeżeniem art. 21 ust. 15c updof, który wyłącza z zakresu zwolnienia przychody otrzymane przez kierowcę z tytułu wykonywania międzynarodowych przewozów drogowych na podstawie stosunku pracy lub umowy zlecenia, o której mowa w art. 13 pkt 8 updof).

2.2. Problemy interpretacyjne

W przywołanym rozporządzeniu w sprawie podróży służbowej uregulowano, że z tytułu podróży krajowej oraz podróży zagranicznej odbywanej w terminie i miejscu określonym przez pracodawcę, pracownikowi przysługuje m.in. zwrot kosztów przejazdów.

Środek transportu właściwy do odbycia podróży krajowej lub zagranicznej, a także jego rodzaj i klasę, określa pracodawca. Na wniosek pracownika może wyrazić zgodę na przejazd w podróży służbowej samochodem osobowym, motocyklem lub motorowerem niebędącym własnością pracodawcy. W takim przypadku pracownikowi przysługuje zwrot kosztów przejazdu w wysokości tzw. kilometrówki, którą wylicza się jako iloczyn przejechanych kilometrów oraz stawki za jeden kilometr przebiegu, ustalonej przez pracodawcę. Stawka ta nie może być wyższa niż określona w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (Dz. U. nr 27, poz. 271 ze zm.).

Zwróć uwagę!

Kwota kosztów przejazdu w podróży służbowej zwrócona pracownikowi:

  • do wysokości tzw. kilometrówki - korzysta ze zwolnienia od podatku,
  • ponad limit wynikający z kilometrówki - podlega opodatkowaniu.

W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. stawki za 1 kilometr przebiegu pojazdu ustalono dla:

  • samochodu osobowego o pojemności skokowej silnika do 900 cm3 oraz powyżej 900 cm3,
  • motocykla oraz
  • motoroweru.

Nie ustalono natomiast stawek za 1 km przebiegu dla samochodów elektrycznych. W związku z tym powstał problem z ustalaniem wysokości kwoty zwrotu kosztów przejazdu pracownikom wykorzystującym tego rodzaju pojazdy do odbycia podróży służbowej oraz z zastosowaniem do tej należności zwolnienia podatkowego. W praktyce organów podatkowych pojawiły się w tej sprawie rozbieżne stanowiska.

Odnosząc się do zwrotu pracownikom kosztów używania samochodów elektrycznych, hybrydowych czy napędzanych wodorem, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 16 maja 2023 r., nr 0114-KDWP.4011.9.2023.1.ŁZ wskazał, że w takim przypadku w celu ustalenia kilometrówki należy stosować stawkę za kilometr przebiegu odpowiednią dla samochodu osobowego o najniższej pojemności skokowej silnika (czyli do 900 cm3). Tak ustalona kwota zwrotu kosztów przejazdu jest wolna od podatku dochodowego. Z kolei w interpretacji indywidualnej z 17 lutego 2022 r., nr 0113-KDIPT2-3.4011.1172.2021.1.NM Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że skoro nie określono stawek dla samochodów elektrycznych, to nie ma zastosowania limit w wysokości iloczynu przejechanych kilometrów i stawki za jeden kilometr przebiegu, a wolna od podatku jest cała kwota zwracanych pracownikowi kosztów przejazdu w podróży służbowej. To stanowisko potwierdził również Szef Krajowej Administracji Skarbowej w wydanej 26 października 2023 r. zmianie interpretacji indywidualnej, nr DOP3.8222.4.2022.CNRU.

2.3. Odpowiedź Ministra Finansów na interpelację poselską

Przychód pracownika

W sprawie rozliczania kilometrówki w przypadku aut elektrycznych do Ministra Finansów skierowana została interpelacja poselska nr 10568. Jedną z kwestii w niej podniesionych jest dopuszczalność stosowania zwolnienia podatkowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 16 updof w odniesieniu do nielimitowanego (tj. bez uwzględniania kilometrówki) zwrotu kosztów przejazdu w podróży służbowej, jeśli strony uzgodnią taką formę rozliczenia?

Z odpowiedzi na interpelację udzielonej w piśmie z 17 lipca 2025 r., nr DD3.054.33.2025 wynika, że zakres przepisu określającego zwolnienie podatkowe zależy od postanowień odrębnych leżących we właściwości resortu infrastruktury.

Z wyjaśnień udzielonych przez Ministra Infrastruktury wynika, że obecnie obowiązujące rozporządzenie z dnia 25 marca 2002 r., nie reguluje kwestii zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych o napędzie elektrycznym niebędących własnością pracodawcy. Stan ten ma ulec zmianie, bowiem zostały podjęte w tym zakresie prace legislacyjne.

W odpowiedzi na interpelację czytamy, że w aktualnym stanie prawnym: "(...) omawiane rozporządzenie - warunkujące zastosowanie zwolnienia podatkowego - nie ma zastosowania do zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych o napędzie elektrycznym niebędących własnością pracodawcy.

Z tych też względów taki zwrot stanowi dla podatnika (pracownika) podlegający opodatkowaniu przychód. Wynika to z postanowień art. 12 ust. 1 ustawy PIT (...)."

Koszty pracodawcy

W odpowiedzi na interpelację Minister Finansów zajął stanowisko również w sprawie uwzględniania przez pracodawców w kosztach podatkowych dokonywanego na rzecz pracowników zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych o napędzie elektrycznym niebędących własnością pracodawcy.

Na podstawie art. 23 ust. 1 pkt 36 updof i art. 16 ust. 1 pkt 30 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków ponoszonych na rzecz pracowników z tytułu używania przez nich samochodów na potrzeby wykonywanej działalności:

a) w celu odbycia podróży służbowej (jazdy zamiejscowe) w wysokości przekraczającej kwotę ustaloną przy zastosowaniu stawek za jeden kilometr przebiegu pojazdu,

b) w jazdach lokalnych - w wysokości przekraczającej wysokość miesięcznego ryczałtu pieniężnego albo w wysokości przekraczającej stawki za jeden kilometr przebiegu pojazdu,

określonych w odrębnych przepisach wydanych przez właściwego ministra.

W omawianej odpowiedzi wskazano, że uznanie zwrotu kosztów przejazdu za koszty podatkowe warunkowane jest stosowaniem przepisów rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. Skoro brak jest w tym akcie uregulowań odnoszących się do ustalenia zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych o napędzie elektrycznym niebędących własnością pracodawcy, oznacza to, że wydatki z tego tytułu nie mieszczą się w dyspozycji analizowanego przepisu. Należy je natomiast kwalifikować do kosztów uzyskania przychodów zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 22 ust. 1 updof i art. 15 ust. 1 updop.

Prace legislacyjne

Z odpowiedzi udzielonej na interpelację poselską wynika, że Ministerstwo Infrastruktury: "Mając (...) na uwadze liczne postulaty obywateli oraz rosnącą liczbę rejestracji samochodów osobowych o napędzie elektrycznym, w resorcie infrastruktury rozpoczęte zostały prace legislacyjne zmierzające do wprowadzenia możliwości zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów o napędzie elektrycznym lub hybrydowym, a także napędzanych wodorem, czy też zasilanych innymi alternatywnymi źródłami energii.

Powyższe prace mają związek z koniecznością zmiany delegacji ustawowej zawartej w art. 34a ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (t.j. Dz. U z 2024 poz. 1539), dalej »ustawy«. Podstawowym celem projektowanej nowelizacji jest umożliwienie wydania aktu wykonawczego określającego zasady dokonania zwrotu pracownikom kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych o napędzie elektrycznym niebędących własnością pracodawcy.

Mając na uwadze konieczność pilnego wprowadzenia niezbędnych zmian w art. 34a ustawy, we wskazanym wyżej zakresie, podjęto decyzję o włączeniu przedmiotowych regulacji do projektu ustawy o zmianie ustawy o transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw (UD18)".

A A A
print
prev magazine next
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.