PoznajProdukty.gofin.pl
Poznaj nasze produkty wydawnicze ZA DARMO !

Ubezpieczenia i Prawo Pracy

nr 5 (599) z dnia 01.03.2024
Powrót
A A A
print
prev magazine next

Podział dokumentacji z obszaru czasu pracy i urlopowej

Źródło: Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 5 (599) z dnia 01.03.2024, strona 59

Dokumentację dotyczącą czasu pracy i urlopów wypoczynkowych można podzielić na dokumentację pracowniczą w rozumieniu nadanym przez art. 94 pkt 9a K.p. oraz dokumentację zbiorczą (zbiorową), która nie została ujęta w § 6 rozporządzenia.

Dokumentacja pracownicza w obszarze czasu pracy składa się z 4 części przewidzianych w § 6 pkt 1 lit. a-d rozporządzenia. Są to:

  • ewidencja czasu pracy (karta czasu pracy),
  • wnioski dotyczące czasu pracy i niektórych absencji (w tym punkcie z dniem 17 maja 2023 r. dodano dwa nowe wnioski, tj. o zwolnienie od pracy z powodu działania siły wyższej - art. 1481 K.p. oraz o urlop opiekuńczy - art. 1731 K.p.),
  • dokumenty związane ze stosowaniem systemu zadaniowego oraz dotyczące m.in. pracy nadliczbowej i dyżurów,
  • a także zgody kobiet w ciąży i rodziców dzieci do lat 4 oraz lat 8 wyłączające ograniczenia w zakresie czasu pracy.

W katalogu tym nie ma harmonogramów (rozkładów) czasu pracy oraz list obecności, gdyż w praktyce najczęściej mają one charakter zbiorowy i dotyczą ogółu pracowników zatrudnionych u pracodawcy lub pracowników wyodrębnionej komórki organizacyjnej (np. działu, wydziału, departamentu itp.). Ponadto lista obecności nie jest dokumentem obligatoryjnym.

Z kolei dokumentacja urlopowa składa się z wniosków urlopowych oraz dokumentów związanych z przesunięciem lub odwołaniem z urlopu wypoczynkowego (§ 6 pkt 2 rozporządzenia). W jej zakres nie wchodzi plan urlopów, który tworzony jest dla ogółu pracowników lub poszczególnych obszarów funkcjonowania pracodawcy.

Należy przy tym zauważyć, że stworzenie zbiorczo innego dokumentu niż wymienione wyżej, który jest częścią dokumentacji pracowniczej, jest działaniem nieprawidłowym pracodawcy, gdyż nie da się następnie takiego dokumentu prawidłowo zarchiwizować. Będzie on bowiem zawierał dane osobowe kilku, czy kilkudziesięciu osób, a powinien być przechowywany w dokumentacji pracowniczej każdej z tych osób.

Przykład

Brygadziści w firmie produkcyjnej wydają zbiorcze polecenia pracy w godzinach nadliczbowych w dniach roboczych, wskazując w nich 2 lub 4 dodatkowe godziny do przepracowania przez całą brygadę, czyli 20 osób oraz wydają polecenia dodatkowej pracy w wolną sobotę, wskazując w nich nazwiska pracowników, których to dotyczy, a których może być od 10 do 60. Działanie takie jest nieprawidłowe, gdyż polecenie pracy w nadgodzinach wchodzi w zakres dokumentacji pracowniczej (§ 6 pkt 1 lit. c tiret 3 rozporządzenia), a więc jeżeli jest sporządzane na piśmie, musi być indywidualnie wydane i następnie przechowywane w dokumentacji pracowniczej dotyczącej danego pracownika. Nie ma uzasadnienia prawnego, aby kserować takie polecenie w kilkudziesięciu kopiach i przechowywać je w dokumentacji każdego z pracowników, ponieważ byłoby to naruszeniem zasady minimalizacji dotyczącej przechowywania danych osobowych, która wynika z art. 5 ust. 1 lit. c RODO.

Ważne: Na okres przechowywania dokumentacji dotyczącej czasu pracy i urlopowej wpływają dwa czynniki, a mianowicie data nawiązania stosunku pracy z pracownikiem (do 31 grudnia 2018 r. albo począwszy od 1 stycznia 2019 r.) oraz charakter dokumentacji (indywidualna lub zbiorowa).
A A A
print
prev magazine next
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.