Rejestracja w systemie SENT przewozów dokonywanych przez firmy spoza UE - już od 1 listopada 2024 r.
Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o delegowaniu kierowców w transporcie drogowym oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Infrastruktury. Mocą tej ustawy rząd przyspiesza wejście w życie obowiązku rejestracji w systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (tzw. system SENT). Ma ono obowiązywać już od 1 listopada 2024 r. Dotyczy to przewoźników zagranicznych spoza UE, którzy wykonują międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy. Rozwiązanie to ma na celu skuteczniejsze monitorowanie i kontrolowanie przewoźników zagranicznych i ma przyczynić się do wzmocnienia ochrony polskich przewoźników drogowych przed nieuczciwą i nierówną konkurencją z krajów spoza UE.
W komunikacie zamieszczonym na stronie internetowej (www.gov.pl) Minister Finansów wskazał najważniejsze rozwiązania ww. ustawy:
"(...)
- Przyspieszenie wejścia w życie przepisów o elektronicznej kontroli zezwoleń zagranicznych w systemie monitorowania drogowego i kolejowego przewozu towarów oraz obrotu paliwami opałowymi (tzw. system SENT).
Rozwiązanie będzie dotyczyć przewoźników zagranicznych, którzy wykonują międzynarodowe przewozy drogowe rzeczy.
- Obowiązek rejestracji w systemie SENT będzie dotyczył:
- od 1 listopada 2024 r. - przewoźników, którzy nie mają siedziby w państwie członkowskim UE, Konfederacji Szwajcarskiej lub państwie członkowskim EFTA,
- od 1 stycznia 2025 r. - przewoźników z innych państw członkowskich Unii Europejskiej, Konfederacji Szwajcarskiej lub państw członkowskich EFTA. Chodzi o osoby, które wykonują na terenie Polski przewóz drogowy do lub z państwa spoza UE na podstawie zezwolenia wymaganego przepisami umowy międzynarodowej wiążącej Polskę i to państwo.
- 3 lata (do 31.08.2027 r.) będzie przedłużony okres przejściowy na spełnienie warunku posiadania akredytacji kuratora oświaty przez Ośrodek Szkolenia Kierowców oraz wojewódzkie ośrodki ruchu drogowego.
Pozwoli to na utrzymanie na dotychczasowym poziomie liczby podmiotów, które są uprawnione do: - prowadzenia kursów dla kandydatów na instruktorów nauki jazdy,
- prowadzenia warsztatów doskonalenia zawodowego dla instruktorów i wykładowców nauki jazdy;
- wydawania nieodpłatnie kart rowerowych;
- prowadzenia szkoleń kandydatów na kierowców w formie nauczania na odległość."