PoznajProdukty.gofin.pl
Poznaj nasze produkty wydawnicze ZA DARMO !

Poradnik VAT

nr 17 (641) z dnia 10.09.2025
Powrót
A A A
print
prev magazine next

Energia wytworzona z fotowoltaiki - jak rozliczać VAT?

Źródło: Poradnik VAT nr 17 (641) z dnia 10.09.2025, strona 7

1. Energia elektryczna podlegająca rozliczeniu w systemie net-billing a podatek VAT

Zgodnie z art. 2 pkt 27a ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2024 r. poz. 1361 ze zm.) prosumentem energii odnawialnej jest odbiorca końcowy wytwarzający energię elektryczną wyłącznie z odnawialnych źródeł energii na własne potrzeby w mikroinstalacji, pod warunkiem że w przypadku odbiorcy końcowego niebędącego odbiorcą energii elektrycznej w gospodarstwie domowym, nie stanowi to przedmiotu przeważającej działalności gospodarczej określonej zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. z 2024 r. poz. 1799).

Do 30 czerwca 2022 r. rozliczenia wytworzonej przez prosumentów energii odbywały się na zasadach tzw. net-meteringu. Co istotne metoda ta może być stosowana przez 15 lat przez prosumentów, którzy po raz pierwszy wytworzyli w ramach OZE i wprowadzili do sieci energię elektryczną do 31 marca 2022 r. Z kolei od 1 kwietnia 2022 r., co do zasady, system ten sukcesywnie jest zastępowany nowym mechanizmem rozliczeń, funkcjonującym w modelu tzw. net-billingu. W jego ramach prosument wprowadzający nadwyżki energii do sieci zakładu energetycznego uzyskuje za nie tzw. depozyt prosumencki, którego wartość ustalana jest na podstawie przepisów ww. ustawy o OZE. Wartość depozytu prosumenckiego dotycząca danego miesiąca kalendarzowego jest ustalana, zwiększana o współczynnik 1,23 i przyporządkowywana do konta prosumenckiego w kolejnym miesiącu kalendarzowym. Kwota środków stanowiąca depozyt prosumencki może być rozliczana na koncie prosumenckim przez 12 miesięcy od dnia przypisania tej kwoty jako depozyt prosumencki na koncie prosumenta. Po upływie 12 miesięcy od dnia przypisania danej kwoty środków do depozytu prosumenckiego niewykorzystane lub niezwrócone środki umarza się (art. 4c ustawy o OZE).

» Czynność opodatkowana VAT

Opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Z kolei świadczenie usług to każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Należy podkreślić, że pojęcie "towar" oznacza rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jednocześnie przepisy ustawy o VAT nie definiują, co należy rozumieć przez czynność odpłatną. Odpłatność oznacza wykonanie czynności za wynagrodzeniem. Wynagrodzenie, co do zasady, powinno być wyrażalne w pieniądzu, co jednak nie oznacza, że musi mieć ono postać pieniężną, ponieważ wynagrodzenie jako świadczenie wzajemne może również przybrać postać rzeczową lub mieszaną.

Problematyka związana z opodatkowaniem czynności wprowadzania energii elektrycznej do sieci zakładu energetycznego, w przypadku rozliczenia w systemie tzw. net-billing była rozpatrywana przykładowo przez Dyrektora KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 4 czerwca 2025 r., nr 0114-KDIP4-1.4012.121.2025.2.MK.

W stanie faktycznym spółka z o.o. jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W celu ograniczenia kosztów zużycia energii elektrycznej zrealizowała inwestycję polegającą na zamontowaniu instalacji fotowoltaicznej (mikroinstalacji) na budynku, którą wykorzystuje do prowadzonej działalności gospodarczej. Zgodnie z przepisami ww. ustawy o odnawialnych źródłach energii spółka jest prosumentem, dokonała zgłoszenia instalacji fotowoltaicznej po 1 kwietnia 2022 r. i w związku z tym obejmuje ją zasada "net-billingu". Umowa regulująca zasady sprzedaży oraz rozliczeń została zawarta w dniu 4 listopada 2024 r.

Uwzględniając powyższy stan faktyczny organ podatkowy wyjaśnił, że:

"(...) W okolicznościach analizowanej sprawy sprzedaż energii elektrycznej należy więc rozpatrywać jako działalność gospodarczą w kontekście art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, a Państwa należy uznać za podatnika podatku VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT - bowiem dokonują Państwo dostawy energii elektrycznej wytworzonej w Instalacji na podstawie umowy cywilnoprawnej, zawartej z dostawcą energii elektrycznej. W konsekwencji, gdy wprowadzają Państwo do sieci energię elektryczną, podlegającą rozliczeniu w systemie net-billing, dokonują Państwo na rzecz sprzedawcy energii elektrycznej dostawy towarów, w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, podlegającej opodatkowaniu na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT (podkreślenie redakcji) (...)".

» Sprzedaż udokumentowana fakturą

Taka sprzedaż zasadniczo powinna być udokumentowana fakturą wystawioną na firmę energetyczną. Jak wynika bowiem z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2 ustawy o VAT, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem.

Wśród Czytelników pojawiają się jednak wątpliwości w sytuacji, gdy przedsiębiorca (prosument) nie jest czynnym podatnikiem VAT, tj. korzysta ze zwolnienia podmiotowego z VAT na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o VAT. Czy w takiej sytuacji również musi wystawić fakturę na przedsiębiorstwo energetyczne (podatnika VAT)?

Przypomnijmy, iż zgodnie z art. 106b ust. 2 ustawy o VAT podatnik nie jest zobowiązany do wystawiania faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie art. 43 ust. 1, art. 113 ust. 1 i 9, art. 113a ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy o VAT. Z tym, że na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

  • czynności, o których mowa w art. 106b ust. 1 pkt 1, jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z art. 106b ust. 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4 (m.in. dostawy energii elektrycznej),
  • sprzedaż zwolnioną, o której mowa w art. 106b ust. 2 (m.in. zwolnioną na podstawie art. 113 ust. 1 i 9), z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1art. 118

- jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty. Powyższe zostało uregulowane w art. 106b ust. 3 pkt 1 i 2 ustawy o VAT.

W tym miejscu warto mieć na uwadze wyjaśnienia Szefa KAS w zmienionej interpretacji indywidualnej z dnia 17 marca 2025 r., nr DOP7.8101.88.2024.FMLM oraz stanowisko Dyrektora KIS zaprezentowane w interpretacji indywidualnej z dnia 7 października 2024 r., nr 112-KDIL3.4012.514.2024.2.AK.

Szef KAS wyjaśnił bowiem, że:

"(...) Należy (...) mieć na uwadze wynikające expressis verbis z art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy o VAT wyłączenie obowiązku wystawiania na żądanie nabywcy faktur dokumentujących czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy. Wyłączenie to odnosi się jednak tylko do sytuacji, gdy nabywcą jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej (obowiązek wystawienia faktury dokumentującej takie czynności dla podatnika VAT wynika z art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy). Zgodnie zatem z art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy, sprzedawca nie jest obowiązany do wystawienia faktury dokumentującej czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy na rzecz nabywcy będącego osobą fizyczną nieprowadzącą działalności gospodarczej, nawet na żądanie takiego nabywcy (podkreślenie redakcji) (...)".

Z kolei Dyrektor KIS w ww. interpretacji indywidualnej rozpatrywał sprawę Powiatowego Urzędu Pracy, który nie jest czynnym podatnikiem VAT. Korzysta on ze zwolnienia z VAT z uwagi na niską wartość sprzedaży nieprzekraczającą 200.000 zł. Wątpliwości podatnika dotyczyły ustalenia czy odsprzedaż nadwyżki energii elektrycznej wprowadzonej do sieci powinna być udokumentowana fakturą VAT czy rachunkiem. W jego ocenie:

"(...) przedsiębiorcy zwolnieni z VAT (przedmiotowo lub podmiotowo) nie muszą potwierdzać każdej sprzedaży na rzecz innego przedsiębiorcy lub osoby prywatnej dokumentem sprzedaży. Obowiązani są oni wystawić dokument tylko wtedy, gdy klient sobie tego wyraźnie zażyczy. Jednakże w takiej sytuacji dokumentem tym powinna być faktura, a nie rachunek, bowiem podatnik dokumentujący czynności zwolnione podlega pod przepisy ustawy o podatku od towarów i usług (dotyczące faktur), a nie pod przepisy Ordynacji podatkowej (...).

Zatem w sytuacji, gdy korzystają Państwo ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, co do zasady, nie mają Państwo obowiązku wystawienia faktury z tytułu odprzedaży nadwyżki energii elektrycznej wprowadzonej do sieci, z wyjątkiem przypadku, o którym mowa w (...) art. 106b ust. 3 pkt 2 ustawy (przypis redakcji: na żądanie przedsiębiorcy energetycznego). Brak jest również obowiązku wystawienia przez Państwa rachunku.

W konsekwencji, będąc podatnikiem zwolnionym od podatku VAT, nie mają Państwo obowiązku udokumentowania odsprzedaży nadwyżki energii elektrycznej wprowadzonej do sieci poprzez wystawienie faktury VAT bądź rachunku (...)".

2. Podstawa opodatkowania

Organy podatkowe zgodnie uważają, że przepis art. 4b ust. 1 i ust. 2 ww. ustawy o OZE wyznacza wartość kwoty należnej prosumentowi za wprowadzenie energii elektrycznej do sieci dystrybucyjnej określając ją jako iloczyn ilości energii elektrycznej wynikający z salda ujemnego i rynkowej ceny energii elektrycznej. Kwotę tą należy uznać za należne prosumentowi wynagrodzenie za dostawę energii elektrycznej wytworzonej w instalacjach fotowoltaicznych. Fakt wzajemnego kompensowania zobowiązania prosumenta wobec przedsiębiorstwa energetycznego i tego przedsiębiorstwa wobec prosumenta, pozostaje bez wpływu na określenie wysokości podstawy opodatkowania (vide: interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z dnia 24 lipca 2025 r., nr 0113-KDIPT1-3.4012.585.2025.1.OS).

Dodatkowo w dniu 15 czerwca 2025 r. Ministerstwo Klimatu i Środowiska na stronie internetowej www.gov.pl zamieściło komunikat, że od 28 grudnia 2024 r. obowiązują nowe zasady rozliczeń dla prosumentów, tj:

"(...) Rozliczenie według miesięcznej ceny energii rynkowej - (RCEm)

Prosumenci, którzy rozpoczęli produkcję energii przed 1 lipca 2024 r., mogą nadal rozliczać się według miesięcznej rynkowej ceny energii. Zapewnia to większą przewidywalność i stabilność kosztów.

Rozliczenie według godzinowej ceny energii rynkowej - (RCE)

Prosumenci mogą przejść na rozliczenie godzinowe (RCE), składając odpowiednie oświadczenie do swojego sprzedawcy energii. W tym modelu zwrot za energię wprowadzoną do sieci wzrasta z 20% do 30%. Opłacalność w tym modelu zależy od umiejętnego zarządzania produkcją i konsumpcją energii (...)".

Z kolei podstawą opodatkowania - zgodnie z art. 29a ustawy o VAT - jest generalnie wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Ustawodawca w art. 29a ust. 6 i ust. 7 ustawy wymienia elementy, które powinny być wliczane bądź nie powinny być wliczane do podstawy opodatkowania. Podstawa opodatkowania nie obejmuje m.in. kwoty VAT.

Co ciekawe Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 6 sierpnia 2025 r., nr 0113-KDIPT1-2.4012.520.2025.1.SM wyjaśnił, że:

"(...) jeżeli w danym okresie rozliczeniowym Państwo jako prosument wprowadzą do sieci mniej energii elektrycznej niż z tej sieci pobiorą, nie oznacza to, że po Państwa stronie, w danym okresie rozliczeniowym, nie wystąpi podstawa opodatkowania, a w związku z tym nie powstanie obowiązek podatkowy. Jeżeli z saldowania ilościowego, dokonywanego w każdej godzinie doby, będzie wynikało, że prosument wprowadził więcej energii niż pobrał z sieci, w odniesieniu do tak wprowadzonej do sieci przez Państwa energii elektrycznej, wystąpi u Państwa podstawa opodatkowania, a w związku z tym powstanie również obowiązek podatkowy (pomimo, że w skali całego okresu rozliczeniowego pobrali Państwo więcej energii niż wprowadzili do sieci).

Ostatecznie uznał, że: "(...) podstawę opodatkowania u Państwa jako prosumenta z tytułu rozliczenia wytworzonej energii elektrycznej w instalacji OZE stanowi wartość ustalona jako iloczyn ilości energii elektrycznej wprowadzonej przez Państwa jako prosumenta do sieci - po zbilansowaniu godzinowym (czyli z uwzględnieniem bilansowania międzyfazowego) i rynkowej ceny energii elektrycznej (podkreślenie redakcji) (...)".

Należy pamiętać, że wskazana wartość (iloczyn energii wprowadzonej po zbilansowaniu międzyfazowym i ceny rynkowej) jest wartością należną z tytułu rozliczenia wprowadzonej do sieci energii elektrycznej wytworzonej w instalacji fotowoltaicznej, obejmującą całość należnego świadczenia od przedsiębiorstwa energetycznego, którą - w celu określenia podstawy opodatkowania - należy pomniejszyć o kwotę podatku należnego.

W praktyce ww. wartość z tytułu rozliczenia wprowadzonej do sieci energii elektrycznej wytworzonej w instalacji fotowoltaicznej zapisywana jest na prowadzonym przez dostawcę energii koncie prosumenta. Wartość ta uwzględniania jest na stanie depozytu, który uwidaczniany jest na fakturach otrzymywanych od dostawcy energii. Jak wynika bowiem z art. 4c ustawy o OZE sprzedawca, w celu prowadzenia rozliczeń, o których mowa w art. 4 ust. 1a pkt 2, prowadzi konto dla prosumenta energii odnawialnej, na którym ewidencjonuje ilości energii elektrycznej i wartości energii elektrycznej, o których mowa w art. 4 ust. 1a, oraz wynikającą z nich wartość środków za energię elektryczną należną prosumentowi za energię elektryczną wprowadzoną do sieci, zwaną "depozytem prosumenckim".

Przy czym Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 7 lutego 2025 r., nr 0111-KDIB3-3.4012.586.2024.4.MPU wyjaśnił, że na gruncie przepisów podatku VAT, nie można utożsamiać wartości depozytu z podstawą opodatkowania (niezależnie od tego czy wartości te będą się pokrywać czy nie). Na temat środków zgromadzonych w depozycie prosumenckim i podstawy opodatkowania wypowiedział się również Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 25 listopada 2024 r., nr 0112-KDIL3.4012.563.2024.2.MBN, tj.:

"(...) depozyt prosumencki przeznaczany jest na rozliczenie zobowiązań prosumenta energii odnawialnej (...) z tytułu zakupu energii elektrycznej od sprzedawcy prowadzącego konto prosumenta (art. 4c ust. 1 i 2 ustawy o OZE). Po upływie 12 miesięcy od dnia przypisania danej kwoty środków do depozytu prosumenckiego niewykorzystane środki w części stanowiącej nie więcej niż 20% wartości energii elektrycznej wprowadzonej w danym miesiącu kalendarzowym stanowią nadpłatę, którą Sprzedawca zwraca prosumentowi w terminie nie dłuższym niż do końca 13 miesiąca następującego po danym miesiącu, w którym powstał ten depozyt. Pozostała kwota nierozliczona i nie zwrócona prosumentowi podlega umorzeniu.

W efekcie środki zgromadzone w depozycie prosumenckim nie stanowią wynagrodzenia należnego Państwu jako prosumentowi, a tym samym nie stanowią podstawy opodatkowania podatkiem VAT u Państwa jako prosumenta - tak jak wskazano wyżej - podstawa opodatkowania będzie stanowić wartość ustaloną jako iloczyn ilości energii elektrycznej wprowadzonej do sieci przez prosumenta po zbilansowaniu godzinowym i rynkowej ceny energii elektrycznej (...)".

Z komunikatu Ministerstwa Klimatu i Środowiska z dnia 15 czerwca 2025 r. wynika, że trwają również prace nad projektem ustawy, która obejmuje między innymi poprawę przejrzystości i zakresu informacji na fakturach prosumenckich.

3. Ustalenie właściwego momentu powstania obowiązku podatkowego

Problemy pojawiają się również w ustaleniu właściwego momentu powstania obowiązku podatkowego. Przypomnijmy, iż obowiązek podatkowy w VAT, co do zasady, powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Z tym, że dla niektórych czynności ustawodawca przewidział szczególny moment powstania obowiązku podatkowego. W przypadku dostawy energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, pod warunkiem, że faktura została wystawiona terminowo. Jeśli jednak podatnik wystawi fakturę z opóźnieniem (tj. po upływie terminu płatności), obowiązek podatkowy powstanie z chwilą upływu terminu płatności (art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. a) i ust. 7 ustawy o VAT).

Przykładowo Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 18 sierpnia 2025 r., nr 0113-KDIPT1-2.4012.576.2025.2.PRP wyjaśnił, że:

"(...) Obowiązek podatkowy dla dostawy energii elektrycznej dokonanej przez Państwa jako prosumenta powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. a) oraz art. 19a ust. 7 ustawy z chwilą wystawienia przez Państwa faktury lub z chwilą upływu terminu na jej wystawianie (gdy Państwo nie wystawią faktury lub wystawią ją z opóźnieniem), a w przypadku gdy nie określono takiego terminu - z chwilą upływu terminu płatności.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że w tym przypadku przez »termin płatności« rozumie się termin płatności za dostawę energii wprowadzonej do sieci przez prosumenta.

Przy czym, stosownie do art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, zobowiązani są Państwo, do udokumentowania fakturą ww. sprzedaży energii elektrycznej na rzecz przedsiębiorstwa energetycznego w terminie wyznaczonym przepisem art. 106i ust. 3 pkt 4 ustawy, tj. nie później niż z upływem terminu płatności (podkreślenie redakcji) (...)".

Warto również zwrócić uwagę na stanowisko organu podatkowego, które zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 18 grudnia 2024 r., nr 0114-KDIP4-1.4012.514.2024.1.MK. W rozpatrywanej sprawie gmina wystawiając w lipcu 2024 r. zaległe faktury za sprzedaż nadwyżki energii za okres od 2020 r. do pierwszego kwartału 2024 r. z terminem płatności w sierpniu 2024 r. uważała, że obowiązek podatkowy z tytułu ww. sprzedaży nadwyżki prądu powstał w sierpniu 2024 r. Z powyższym nie zgodził się jednak organ podatkowy.

Jak wynika z opisu sprawy sprzedaż energii elektrycznej rozliczana jest kwartalnie (zapisy umowy określają okres rozliczeniowy 3 miesięczny). W ogólnych warunkach umowy uregulowano termin wystawienia faktury, tj. w terminie 7 dni po zakończeniu okresu rozliczeniowego. Natomiast termin płatności jest określony 20 dnia następnego miesiąca po zakończeniu każdego okresu rozliczeniowego, lecz nie wcześniej niż w ciągu 7 dni roboczych od daty otrzymania przez kupującego prawidłowo wystawionego oryginału faktury.

Uwzględniając powyższy stan faktyczny Dyrektor KIS stwierdził, że: "(...) Skoro (...) zapisy umowy oraz OWU regulują kwestie terminów Państwa rozliczeń, to należy przyjąć, że obowiązek podatkowy dla każdego z kwartałów począwszy od pierwszego kwartału 2020 r. do drugiego kwartału 2024 r. powstał każdorazowo - z uwagi na niewystawienie faktur w ustalonym terminie - z upływem terminów na ich wystawienie, zaś fakturę wystawia się nie później niż z upływem terminu płatności zgodnie z art. 106i ust. 3 pkt 4 ustawy, tj. odpowiednio 20 kwietnia 2020 r., 20 lipca 2020 r., 20 października 2020 r. (...)".

Przykład

Czynny podatnik VAT (prosument) zobowiązany jest do rozliczenia VAT za wprowadzoną do sieci energię elektryczną wytworzoną w instalacji fotowoltaicznej. Otrzymuje od zakładu energetycznego raporty i faktury, na podstawie których dokonuje rozliczenia, tj. wystawia faktury dla przedsiębiorstwa energetycznego. Raport sprzedaży energii za okres od 1 października 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. otrzymał w lutym 2025 r., a raport sprzedaży energii od 1 stycznia 2025 r. do 31 marca 2025 r. otrzymał w kwietniu 2025 r. Faktury na przedsiębiorstwo energetyczne zostały wystawione w dniu 30 czerwca 2025 r. (w terminie płatności wskazanym w umowie). Obowiązek podatkowy z tytułu wprowadzenia energii elektrycznej do sieci powstaje - co do zasady - z chwilą wystawienia faktury (w tym przypadku w czerwcu 2025 r.). Gdyby jednak firma wystawiła fakturę z opóźnieniem (tj. po upływie terminu płatności), to należy przyjąć, że obowiązek podatkowy powstał z chwilą upływu terminu płatności. Warto pamiętać, że przez "termin płatności" rozumie się termin płatności za dostawę energii wprowadzonej do sieci przez prosumenta.

Czasami Czytelnicy wskazują, że wystawiają faktury z opóźnieniem, a termin płatności w umowie jest określony w liczbie dni do daty otrzymania faktury przez odbiorcę (zakład energetyczny). Wówczas mają wątpliwości, w którym miesiącu powinni rozliczyć VAT.

W tym miejscu można zwrócić uwagę na interpretację indywidualną Dyrektora KIS z dnia 6 czerwca 2023 r., nr 0113-KDIPT1-3.4012.721.2022.1.MWJ (pomimo, że sprawa dotyczyła ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu najmu). Kwestia bowiem zasad rozliczenia VAT z tytułu transakcji dostawy energii elektrycznej i świadczonych usług najmu jest ustalana na takich samych zasadach. Jak wynika z treści tej interpretacji najem nieruchomości rozliczany jest miesięcznie. W umowie uregulowano termin wystawienia faktury. Natomiast termin płatności jest określony w liczbie dni od daty otrzymania/wystawienia faktury (np. 30 dni od daty otrzymania faktury). W ocenie Wnioskodawcy, gdy faktury zostaną wystawione po umownym terminie ustalonym z kontrahentem, obowiązek podatkowy powstaje każdorazowo w dacie upływu umownego terminu płatności zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4 i ust. 7 w zw. z art. 106i ust. 3 pkt 4 ustawy o VAT.

Z powyższym stanowiskiem podatnika nie zgodził się Dyrektor KIS. W jego ocenie: "(...) w stosunku do świadczenia usługi najmu, o której mowa w przypadku D, w sytuacji gdy faktura zostanie wystawiona z opóźnieniem, obowiązek podatkowy powstaje na zasadach szczególnych, tj. z chwilą wystawienia faktury z tytułu tych świadczeń. Należy przyjąć, że Strony określiły termin płatności (poprzez wskazanie sposobu jego obliczania) w zawartej umowie najmu, ustalając między sobą, że termin ten przypada np. 30 dni od daty otrzymania faktury (...)".

Z drugiej jednak strony przedstawiony model rozliczeń między stronami (w ramach tzw. net-billingu) wskazuje na rodzaj kompensaty wzajemnych zobowiązań i należności z tytułu dostaw energii z przedsiębiorstwem energetycznym. Zdaniem redakcji, można wywnioskować, iż termin płatności upływać będzie w momencie potrącenia przez firmę energetyczną należności z depozytu prosumenckiego z należnością z tytułu zakupu energii elektrycznej przez podatnika. W związku z powyższym, w celu ustalenia prawidłowego obowiązku podatkowego Czytelnicy powinni dokonać szczegółowej analizy stanu faktycznego i zapisów w zawartej umowie z przedsiębiorstwem energetycznym (zwłaszcza czy "termin płatności" określony w umowie z przedsiębiorstwem energetycznym, to termin płatności za dostawę energii wprowadzonej do sieci przez prosumenta). W przypadku wątpliwości można zwrócić się do Dyrektora KIS o wydanie interpretacji indywidualnej.

A A A
print
prev magazine next
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.