PoznajProdukty.gofin.pl
Poznaj nasze produkty wydawnicze ZA DARMO !

Poradnik VAT

nr 17 (641) z dnia 10.09.2025
Powrót
A A A
print
prev magazine next

Ustalenie właściwego momentu powstania obowiązku podatkowego

Źródło: Poradnik VAT nr 17 (641) z dnia 10.09.2025, strona 11

Problemy pojawiają się również w ustaleniu właściwego momentu powstania obowiązku podatkowego. Przypomnijmy, iż obowiązek podatkowy w VAT, co do zasady, powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi. Z tym, że dla niektórych czynności ustawodawca przewidział szczególny moment powstania obowiązku podatkowego. W przypadku dostawy energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, pod warunkiem, że faktura została wystawiona terminowo. Jeśli jednak podatnik wystawi fakturę z opóźnieniem (tj. po upływie terminu płatności), obowiązek podatkowy powstanie z chwilą upływu terminu płatności (art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. a) i ust. 7 ustawy o VAT).

Przykładowo Dyrektor KIS w interpretacji indywidualnej z dnia 18 sierpnia 2025 r., nr 0113-KDIPT1-2.4012.576.2025.2.PRP wyjaśnił, że:

"(...) Obowiązek podatkowy dla dostawy energii elektrycznej dokonanej przez Państwa jako prosumenta powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4 lit. a) oraz art. 19a ust. 7 ustawy z chwilą wystawienia przez Państwa faktury lub z chwilą upływu terminu na jej wystawianie (gdy Państwo nie wystawią faktury lub wystawią ją z opóźnieniem), a w przypadku gdy nie określono takiego terminu - z chwilą upływu terminu płatności.

W tym miejscu należy wyjaśnić, że w tym przypadku przez »termin płatności« rozumie się termin płatności za dostawę energii wprowadzonej do sieci przez prosumenta.

Przy czym, stosownie do art. 106b ust. 1 pkt 1 ustawy, zobowiązani są Państwo, do udokumentowania fakturą ww. sprzedaży energii elektrycznej na rzecz przedsiębiorstwa energetycznego w terminie wyznaczonym przepisem art. 106i ust. 3 pkt 4 ustawy, tj. nie później niż z upływem terminu płatności (podkreślenie redakcji) (...)".

Warto również zwrócić uwagę na stanowisko organu podatkowego, które zostało zaprezentowane w interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 18 grudnia 2024 r., nr 0114-KDIP4-1.4012.514.2024.1.MK. W rozpatrywanej sprawie gmina wystawiając w lipcu 2024 r. zaległe faktury za sprzedaż nadwyżki energii za okres od 2020 r. do pierwszego kwartału 2024 r. z terminem płatności w sierpniu 2024 r. uważała, że obowiązek podatkowy z tytułu ww. sprzedaży nadwyżki prądu powstał w sierpniu 2024 r. Z powyższym nie zgodził się jednak organ podatkowy.

Jak wynika z opisu sprawy sprzedaż energii elektrycznej rozliczana jest kwartalnie (zapisy umowy określają okres rozliczeniowy 3 miesięczny). W ogólnych warunkach umowy uregulowano termin wystawienia faktury, tj. w terminie 7 dni po zakończeniu okresu rozliczeniowego. Natomiast termin płatności jest określony 20 dnia następnego miesiąca po zakończeniu każdego okresu rozliczeniowego, lecz nie wcześniej niż w ciągu 7 dni roboczych od daty otrzymania przez kupującego prawidłowo wystawionego oryginału faktury.

Uwzględniając powyższy stan faktyczny Dyrektor KIS stwierdził, że: "(...) Skoro (...) zapisy umowy oraz OWU regulują kwestie terminów Państwa rozliczeń, to należy przyjąć, że obowiązek podatkowy dla każdego z kwartałów począwszy od pierwszego kwartału 2020 r. do drugiego kwartału 2024 r. powstał każdorazowo - z uwagi na niewystawienie faktur w ustalonym terminie - z upływem terminów na ich wystawienie, zaś fakturę wystawia się nie później niż z upływem terminu płatności zgodnie z art. 106i ust. 3 pkt 4 ustawy, tj. odpowiednio 20 kwietnia 2020 r., 20 lipca 2020 r., 20 października 2020 r. (...)".

Przykład

Czynny podatnik VAT (prosument) zobowiązany jest do rozliczenia VAT za wprowadzoną do sieci energię elektryczną wytworzoną w instalacji fotowoltaicznej. Otrzymuje od zakładu energetycznego raporty i faktury, na podstawie których dokonuje rozliczenia, tj. wystawia faktury dla przedsiębiorstwa energetycznego. Raport sprzedaży energii za okres od 1 października 2024 r. do 31 grudnia 2024 r. otrzymał w lutym 2025 r., a raport sprzedaży energii od 1 stycznia 2025 r. do 31 marca 2025 r. otrzymał w kwietniu 2025 r. Faktury na przedsiębiorstwo energetyczne zostały wystawione w dniu 30 czerwca 2025 r. (w terminie płatności wskazanym w umowie). Obowiązek podatkowy z tytułu wprowadzenia energii elektrycznej do sieci powstaje - co do zasady - z chwilą wystawienia faktury (w tym przypadku w czerwcu 2025 r.). Gdyby jednak firma wystawiła fakturę z opóźnieniem (tj. po upływie terminu płatności), to należy przyjąć, że obowiązek podatkowy powstał z chwilą upływu terminu płatności. Warto pamiętać, że przez "termin płatności" rozumie się termin płatności za dostawę energii wprowadzonej do sieci przez prosumenta.

Czasami Czytelnicy wskazują, że wystawiają faktury z opóźnieniem, a termin płatności w umowie jest określony w liczbie dni do daty otrzymania faktury przez odbiorcę (zakład energetyczny). Wówczas mają wątpliwości, w którym miesiącu powinni rozliczyć VAT.

W tym miejscu można zwrócić uwagę na interpretację indywidualną Dyrektora KIS z dnia 6 czerwca 2023 r., nr 0113-KDIPT1-3.4012.721.2022.1.MWJ (pomimo, że sprawa dotyczyła ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu najmu). Kwestia bowiem zasad rozliczenia VAT z tytułu transakcji dostawy energii elektrycznej i świadczonych usług najmu jest ustalana na takich samych zasadach. Jak wynika z treści tej interpretacji najem nieruchomości rozliczany jest miesięcznie. W umowie uregulowano termin wystawienia faktury. Natomiast termin płatności jest określony w liczbie dni od daty otrzymania/wystawienia faktury (np. 30 dni od daty otrzymania faktury). W ocenie Wnioskodawcy, gdy faktury zostaną wystawione po umownym terminie ustalonym z kontrahentem, obowiązek podatkowy powstaje każdorazowo w dacie upływu umownego terminu płatności zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4 i ust. 7 w zw. z art. 106i ust. 3 pkt 4 ustawy o VAT.

Z powyższym stanowiskiem podatnika nie zgodził się Dyrektor KIS. W jego ocenie: "(...) w stosunku do świadczenia usługi najmu, o której mowa w przypadku D, w sytuacji gdy faktura zostanie wystawiona z opóźnieniem, obowiązek podatkowy powstaje na zasadach szczególnych, tj. z chwilą wystawienia faktury z tytułu tych świadczeń. Należy przyjąć, że Strony określiły termin płatności (poprzez wskazanie sposobu jego obliczania) w zawartej umowie najmu, ustalając między sobą, że termin ten przypada np. 30 dni od daty otrzymania faktury (...)".

Z drugiej jednak strony przedstawiony model rozliczeń między stronami (w ramach tzw. net-billingu) wskazuje na rodzaj kompensaty wzajemnych zobowiązań i należności z tytułu dostaw energii z przedsiębiorstwem energetycznym. Zdaniem redakcji, można wywnioskować, iż termin płatności upływać będzie w momencie potrącenia przez firmę energetyczną należności z depozytu prosumenckiego z należnością z tytułu zakupu energii elektrycznej przez podatnika. W związku z powyższym, w celu ustalenia prawidłowego obowiązku podatkowego Czytelnicy powinni dokonać szczegółowej analizy stanu faktycznego i zapisów w zawartej umowie z przedsiębiorstwem energetycznym (zwłaszcza czy "termin płatności" określony w umowie z przedsiębiorstwem energetycznym, to termin płatności za dostawę energii wprowadzonej do sieci przez prosumenta). W przypadku wątpliwości można zwrócić się do Dyrektora KIS o wydanie interpretacji indywidualnej.

A A A
print
prev magazine next
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.