PoznajProdukty.gofin.pl
Poznaj nasze produkty wydawnicze ZA DARMO !

Ubezpieczenia i Prawo Pracy

nr 5 (599) z dnia 01.03.2024
Powrót
A A A
print
prev magazine next

Wypłata wynagrodzenia pozostałego po zmarłym członku rady nadzorczej

Źródło: Ubezpieczenia i Prawo Pracy nr 5 (599) z dnia 01.03.2024, strona 49

Członek rady nadzorczej spółki z o.o. nie był pracownikiem spółki, ale otrzymywał wynagrodzenie z tytułu pełnienia funkcji członka rady. Czy po jego śmierci spółka powinna wypłacić pozostałe po nim wynagrodzenie na takich samych zasadach jak w przypadku śmierci pracownika?

Nie. Członek rady nadzorczej nie był pracownikiem, w związku z czym w przypadku jego śmierci nie ma zastosowania art. 631 § 2 K.p. Wynagrodzenie zmarłego członka rady nadzorczej wchodzi do masy spadkowej.

Zgodnie z art. 2221 § 1 K.s.h., członkom rady nadzorczej spółki z o.o. może zostać przyznane wynagrodzenie. Wynagrodzenie to określa umowa spółki lub uchwała wspólników. Przykładowo można ustalić, że członkom rady nadzorczej przysługuje stałe wynagrodzenie (miesięczne, kwartalne), lub przyjąć, że wynagrodzenie przysługuje za udział w posiedzeniu rady albo uzależnić je od wyników finansowych spółki. W myśl art. 2221 § 2 K.s.h., członkom rady nadzorczej przysługuje zwrot kosztów związanych z udziałem w pracach rady (zwrot kosztów, w przeciwieństwie do wynagrodzenia, jest obligatoryjny).


Zwracamy uwagę!
W przypadku, gdy członek rady nadzorczej jest wynagradzany z tytułu pełnienia tej funkcji, to z tego tytułu podlega obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowym (art. 6 ust. 1 pkt 22 ustawy o sus). Nie jest to tytuł do objęcia ubezpieczeniami chorobowym i wypadkowym. Ponadto, w myśl art. 66 ust. 1 pkt 35 ustawy zdrowotnej, członkowie rad nadzorczych posiadający miejsce zamieszkania na terytorium Polski podlegają obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego (niezależnie do tego, czy otrzymują wynagrodzenie za pełnienie tej funkcji).

Śmierć członka rady nadzorczej spowodowała, że jego wynagrodzenie weszło do spadku i powinno zostać wypłacone spadkobiercom. W takim przypadku - dla otrzymania wynagrodzenia po zmarłym, np. przez członków rodziny - potrzebne będą dodatkowe dokumenty.

Przykład

W styczniu zmarł pracownik spółki oraz członek rady nadzorczej (niebędący pracownikiem). Po odbiór wynagrodzenia zgłosiły się żony zmarłych. W przypadku wynagrodzenia po zmarłym pracowniku, zastosowanie miał art. 631 § 2 K.p., zgodnie z którym, prawa majątkowe ze stosunku pracy przechodzą po śmierci pracownika, w równych częściach, na małżonka oraz inne osoby spełniające warunki wymagane do uzyskania renty rodzinnej w myśl przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (dopiero w razie braku takich osób, prawa te wchodzą do spadku). W przypadku zmarłego pracownika taką osobą była tylko jego żona, w związku z czym po stwierdzeniu, że nie ma innych osób uprawnionych, pracodawca wypłacił jej wynagrodzenie po zmarłym pracowniku (bez konieczności stwierdzenia praw do spadku). Z kolei w przypadku zmarłego członka rady nadzorczej, okazało się, że jego spadkobiercami są żona i dorosły syn. Po przedstawieniu przez nich odpisu prawomocnego postanowienia sądu o stwierdzeniu nabycia spadku albo zarejestrowanego aktu poświadczenia dziedziczenia oraz zgodnego oświadczenia spadkobierców dotyczącego sposobu podziału wynagrodzenia zmarłego bądź prawomocnego postanowienia sądu o dziale spadku, spółka wypłaci im to wynagrodzenie.


Zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2023 r. poz. 1774 ze zm.), spółka będzie miała obowiązek przekazać naczelnikom urzędów skarbowych, właściwym ze względu na miejsce zamieszkania spadkobierców, informację o dokonanych wypłatach - w terminie 14 dni od dnia wypłaty.

A A A
print
prev magazine next
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.