PoznajProdukty.gofin.pl
Poznaj nasze produkty wydawnicze ZA DARMO !

Zeszyty Metodyczne Rachunkowości

nr 5 (605) z dnia 01.03.2024
Powrót
A A A
print
prev magazine next

Dotacja na zakup środka trwałego - rozliczenie bilansowe i podatkowe w spółce z o.o.

Źródło: Zeszyty Metodyczne Rachunkowości nr 5 (605) z dnia 01.03.2024, strona 20

Spółka z o.o. w styczniu 2024 r. zakupiła środek trwały i w tym samym miesiącu przyjęła go do używania. Od lutego 2024 r. rozpoczęła amortyzację tego środka trwałego, a w marcu 2024 r. do spółki wpłynęła dotacja na jego zakup. Jak zaksięgować tę dotację i rozliczyć ją dla celów podatkowych?

1. Dofinansowanie otrzymane na zakup środka trwałego w ujęciu podatkowym

Otrzymane środki wolne od podatku dochodowego

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 1 updop przychodem są w szczególności otrzymane pieniądze oraz wartości pieniężne. Oznacza to, że mieszczą się w nim również środki otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych m.in. z zakupem środków trwałych. Jednocześnie - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 updop - wolne od podatku są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m updop. Jednocześnie w oparciu o art. 16 ust. 1 pkt 48 updop, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m updop, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie.

Uwzględniając powołane przepisy, należy stwierdzić, że otrzymane przez spółkę z o.o. środki pieniężne w formie dotacji na zakup środka trwałego podlegającego amortyzacji, stanowią przychód wolny od podatku. Jednocześnie odpisy amortyzacyjne ustalone z tytułu zużycia tego środka trwałego, w części w której zostały pokryte dotacją, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Kosztem podatkowym jest wyłącznie ta część odpisów amortyzacyjnych, która dotyczy nieobjętej dofinansowaniem wartości początkowej środka trwałego.

Przykład

Spółka z o.o. zakupiła środek trwały o wartości początkowej: 400.000 zł. Z własnych środków sfinansowała 30% wartości tego środka trwałego, tj.: (400.000 zł × 30%) = 120.000 zł. Natomiast 70% jego wartości, tj.: (400.000 × 70%) = 280.000 zł sfinansowane zostało dotacją.

Roczna stawka amortyzacyjna dla zakupionego środka trwałego wynosi 20%, roczny odpis amortyzacyjny wynosi: (400.000 zł × 20%) = 80.000 zł, a miesięczny odpis amortyzacyjny wynosi: (80.000 zł : 12 m-cy) = 6.666,67 zł, z tego:

  • 4.666,67 zł (tj. 6.666,67 zł × 70%) nie stanowi kosztu uzyskania przychodów, gdyż dotyczy tej części wartości środka trwałego, która została pokryta dotacją,
  • 2.000,00 zł (tj. 6.666,67 zł × 30%) jest kosztem uzyskania przychodów, ponieważ dotyczy tej części wartości środka trwałego, która została sfinansowana z własnych środków.

Korekta kosztów podatkowych w związku z otrzymaniem dofinansowania po rozpoczęciu amortyzacji środka trwałego

Jeśli podatnik amortyzuje środek trwały lub wartość niematerialną i prawną oraz zalicza do kosztów podatkowych całą wartość odpisu amortyzacyjnego, a dopiero później otrzyma dotację, to zobowiązany jest zmniejszyć koszty podatkowe o wartość ujętych w nich odpisów - w części odpowiadającej otrzymanej dotacji. W ustawie podatkowej nie zawarto regulacji, które w sposób szczególny odnosiłyby się do momentu dokonania takiej korekty. Należy tu zatem kierować się ogólnymi zasadami korekty kosztów uzyskania przychodów, określonymi w art. 15 ust. 4i updop. Z przepisów tych wynika, że jeżeli korekta kosztu uzyskania przychodów, w tym odpisu amortyzacyjnego, nie jest spowodowana błędem rachunkowym lub inną oczywistą omyłką, korekty dokonuje się poprzez zmniejszenie lub zwiększenie kosztów uzyskania przychodów poniesionych w okresie rozliczeniowym, w którym została otrzymana faktura korygująca lub, w przypadku braku faktury, inny dokument potwierdzający przyczyny korekty.

Korekta kosztów podatkowych dokonana w związku z otrzymaniem dofinansowania, nie jest skutkiem błędu rachunkowego czy innej oczywistej omyłki. To oznacza, że korekty kosztów podatkowych dokonuje się tu na bieżąco - w okresie rozliczeniowym, w którym jednostka otrzymała inny dokument potwierdzający przyczyny korekty. Organy podatkowe wskazują, że tym innym dokumentem może być decyzja o przyznaniu (otrzymaniu) dofinansowania/dotacji/refundacji lub wyciąg bankowy dokumentujący wpływ dofinansowania/dotacji/refundacji na rachunek bankowy podatnika. W zależności zatem, który z ww. dokumentów podatnik otrzyma jako pierwszy, data otrzymania tego "wcześniejszego" dokumentu wyznaczy moment korekty kosztów podatkowych. 

KISJak przykładowo stwierdził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 29 stycznia 2024 r., nr 0111-KDIB1-3.4010.744.2023.1.DW:

"(...) Odnosząc się zatem w analizowanej sprawie do sposobu i momentu dokonania korekty kosztów uzyskania przychodów należy stwierdzić, że stosownie do art. 15 ust. 4i updop podstawą korekty, w sytuacji otrzymania dofinansowania jest inny dokument potwierdzający przyczyny korekty, np. decyzja potwierdzająca przyznaną dotację, a korekty należy dokonać w okresie rozliczeniowym, w którym otrzymano ten inny dokument.

Zatem, w sytuacji otrzymania dotacji (dofinansowania) korekty kosztów, w tym również odpisów amortyzacyjnych, należy dokonać na bieżąco w okresie rozliczeniowym w którym został otrzymany dokument potwierdzający przyczyny korekty.

Tym samym zgodzić się z Państwem należy, że uzasadnionym jest, aby Wnioskodawca skorygował koszty uzyskania przychodu w okresie, w którym jedna z wymienionych powyżej sytuacji zaistniała jako pierwsza, czyli w dacie otrzymania decyzji o przyznaniu dotacji lub w okresie, w którym uzyskał informacje o wpływie dotacji na rachunek bankowy podatnika (wyciąg bankowy) (...)".

Przykład

W styczniu 2024 r. spółka z o.o. nabyła i przyjęła do używania środek trwały o wartości początkowej: 480.000 zł. Roczna stawka amortyzacyjna dla tego środka trwałego wynosi 20%, a miesięczny odpis amortyzacyjny wynosi: (480.000 zł × 20%) : 12 m-ce = 8.000 zł. Spółka w lutym 2024 r. dokonała pierwszego odpisu amortyzacyjnego. Natomiast w marcu 2024 r. otrzymała dotację w wysokości 80% wydatku poniesionego na zakup tego środka trwałego (tj. w kwocie: 384.000 zł). W związku z otrzymaniem tej dotacji:

  • 80% odpisu amortyzacyjnego, tj. (8.000 zł × 80%) = 6.400 zł, nie stanowi kosztu uzyskania przychodów,
  • 20% odpisu amortyzacyjnego, tj. (8.000 zł × 20%) = 1.600 zł, stanowi koszt uzyskania przychodów.

W marcu 2024 r. spółka jednorazowo zmniejszyła koszty uzyskania przychodów o kwotę: 6.400 zł (6.400 zł × 1 m-c). Począwszy od marca 2024 r., będzie zaliczać do kosztów uzyskania przychodów kwotę: 1.600 zł.

Odstąpienie od zwolnienia z podatku dochodowego w przypadku dotacji - rozwiązanie alternatywne

Na podstawie art. 17 ust. 1g updop (w brzmieniu od 1 stycznia 2024 r.) - podatnik może nie stosować zwolnień, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 21, 47 lub 48 updop, w odniesieniu do określonych dotacji, subwencji, dopłat, innych nieodpłatnych świadczeń lub kwot otrzymanych od agencji rządowych lub agencji wykonawczych. Jest to możliwe jeżeli do upływu terminu złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym otrzymał ww. dofinansowanie złoży on właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego sporządzone na piśmie oświadczenie o rezygnacji ze stosowania tych zwolnień w odniesieniu do wskazanych w nim dotacji, subwencji, dopłat, innych nieodpłatnych świadczeń lub kwot otrzymanych od agencji rządowych lub agencji wykonawczych. Jednocześnie wydatki i koszty, w tym odpisy amortyzacyjne dokonywane od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, sfinansowane z dochodów (przychodów), których dotyczy to oświadczenie, będą mogły zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (nie ma tu zastosowania wyłączenie z kosztów podatkowych, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 48 i 58 updop).

Przykład

Spółka z o.o. zakupiła środek trwały o wartości początkowej: 400.000 zł. Z własnych środków sfinansowała 30% wartości tego środka trwałego, tj.: (400.000 zł × 30%) = 120.000 zł. Natomiast 70% jego wartości, tj.: (400.000 zł × 70%) = 280.000 zł sfinansowane zostało dotacją. Spółka, do upływu terminu do złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym otrzymała dotację, złożyła właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego oświadczenie o rezygnacji ze zwolnienia w odniesieniu do dotacji, subwencji, dopłat, innych nieodpłatnych świadczeń. W związku z tym rozpoznała przychód podlegający opodatkowaniu w kwocie: 280.000 zł oraz uzyskała możliwość ujęcia w kosztach podatkowych pełnych odpisów amortyzacyjnych dokonywanych od nabytego środka trwałego sfinansowanego częściowo z otrzymanej dotacji. Roczna stawka amortyzacyjna dla zakupionego środka trwałego wynosi 20%, roczny odpis amortyzacyjny wynosi: (400.000 zł × 20%) = 80.000 zł, a miesięczny odpis amortyzacyjny wynosi: (80.000 zł : 12 m-cy) = 6.666,67 zł i jest kosztem uzyskania przychodów w całości.

2. Bilansowe rozliczenie środków pieniężnych otrzymanych na sfinansowanie zakupu środka trwałego

Środki pieniężne otrzymane na sfinansowanie nabycia lub wytworzenia środków trwałych, w tym także środków trwałych w budowie oraz prac rozwojowych, podlegają szczególnym zasadom ewidencji. W myśl art. 41 ust. 1 pkt 2 zd. 1 ustawy o rachunkowości - środki te zalicza się do rozliczeń międzyokresowych przychodów, jeżeli stosownie do innych ustaw nie zwiększają one kapitałów (funduszy) własnych. Oznacza to, że w większości jednostek w tym w spółce z o.o., dotacja otrzymana na sfinansowanie zakupu lub pokrycie kosztów zakupu (wytworzenia) środka trwałego, w momencie wpływu środków pieniężnych na rachunek bankowy powinna zostać ujęta jako rozliczenia międzyokresowe przychodów.

Ewidencja księgowa wpływu na rachunek bankowy dotacji na zakup środka trwałego

1. WB - wpływ na rachunek bankowy dotacji na nabycie środka trwałego:

- Wn konto 13-0 "Rachunek bankowy" lub 13-1 "Rachunek walutowy",
- Ma konto 84 "Rozliczenia międzyokresowe przychodów".

Dotacja pozostaje na koncie 84 w niezmienionej (tj. w otrzymanej) wysokości do czasu przyjęcia do używania finansowanego z dotacji środka trwałego. Dopiero z chwilą rozpoczęcia amortyzacji tego środka trwałego następuje stopniowe jej odpisywanie równolegle do amortyzacji na dobro pozostałych przychodów operacyjnych. Jak wynika bowiem z art. 41 ust. 1 pkt 2 zd. 2 ustawy o rachunkowości - zaliczone do rozliczeń międzyokresowych przychodów kwoty zwiększają stopniowo pozostałe przychody operacyjne, równolegle do odpisów amortyzacyjnych lub umorzeniowych od środków trwałych lub kosztów prac rozwojowych sfinansowanych z tych źródeł. Zatem wraz z zarachowaniem w koszty podstawowej działalności operacyjnej odpisu amortyzacyjnego od finansowanego dotacją środka trwałego, jednostka powinna przeksięgować część dotacji ujętej na koncie 84 na dobro pozostałych przychodów operacyjnych.

Ewidencja księgowa rozliczenia dotacji na zakup środka trwałego

1. PK - miesięczny odpis amortyzacyjny środka trwałego:

- Wn konto 40-0 "Amortyzacja" lub odpowiednie konto zespołu 5,
- Ma konto 07-1 "Odpisy umorzeniowe środków trwałych".

2. PK - rozliczenie dotacji równolegle do odpisu amortyzacyjnego:

- Wn konto 84 "Rozliczenia międzyokresowe przychodów",
- Ma konto 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne".

W sytuacji natomiast, gdy dotacja wpływa na rachunek bankowy jednostki już po przyjęciu środka trwałego do używania i po rozpoczęciu jego amortyzacji, jednostka powinna jednorazowo zaliczyć do pozostałych przychodów operacyjnych kwotę dotacji równą wysokości dotychczasowych odpisów amortyzacyjnych (lub odpowiedniej ich części, gdy dotacja tylko częściowo pokryła wartość początkową środka trwałego). Począwszy od miesiąca otrzymania dotacji każdorazowo, po zaksięgowaniu amortyzacji, należy odpowiednią kwotę dotacji przeksięgowywać na dobro pozostałych przychodów operacyjnych, aż do momentu zakończenia amortyzacji środka trwałego finansowanego dotacją.

Jeżeli jednostka otrzyma dotację na sfinansowanie nabycia lub wytworzenie środków trwałych, w tym także środków trwałych w budowie oraz prac rozwojowych po zakończeniu roku obrotowego, w którym zakupiła (wytworzyła) środek trwały i rozpoczęła jego amortyzację, ale jeszcze przed sporządzeniem i zatwierdzeniem sprawozdania finansowego za ten rok, to kwotę dotacji, w części przypadającej na odpisy amortyzacyjne dokonane w roku obrotowym może wykazać po stronie przychodów tego roku, zapisem po stronie Wn konta 24-9 "Pozostałe rozrachunki - inne" lub konta 65-1 "Inne rozliczenia międzyokresowe", w korespondencji ze stroną Ma konta 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne". Decyzję w sprawie zapisów w księgach rachunkowych, związanych z ujęciem dotacji na przełomie roku, podejmuje kierownik jednostki i zapisuje w zasadach (polityce) rachunkowości.

Co istotne w każdym przypadku otrzymanie dotacji na zakup (wytworzenie) środka trwałego (tj. niezależnie czy jednostka - dla celów podatkowych - stosuje zwolnienie lub zrezygnuje ze zwolnienia) w księgach rachunkowych będzie ujmowane jako rozliczenia międzyokresowe przychodów (tj. na koncie 84).

Należy jednak podkreślić, że w przypadku gdy jednostka odstąpi od zwolnienia z podatku dochodowego w przypadku dotacji wystąpi różnica przejściowa w podatku dochodowym.

Przykład

W styczniu 2024 r. spółka z o.o. otrzymała dotację w wysokości: 1.300.000 zł na zakup środka trwałego. Wydatki poniesione na zakup, na podstawie faktury otrzymanej przez spółkę, wyniosły: 1.600.000 zł (plus VAT: 322.000 zł). Zatem dotacja stanowi 81,25% wartości środka trwałego. W lutym 2024 r. spółka przyjęła środek trwały do używania, a od marca 2024 r. rozpoczęła jego amortyzację. Roczna stawka amortyzacyjna wynosi 20%.

Spółka, na podstawie art. 17 ust. 1g updop, odstąpiła od zwolnienia z podatku dochodowego w przypadku dotacji otrzymanej na zakup środka trwałego. W związku z tym ustaliła przychód podatkowy w kwocie: 1.300.000 zł w momencie otrzymania dotacji.

Do końca 2024 r. spółka zaliczy do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne w wysokości: (1.600.000 zł × 20%) : 12 m-cy = 26.666,67 zł; 26.666,67 zł × 10 m-cy = 266.666,70 zł.

Natomiast z konta 84 "Rozliczenia międzyokresowe przychodów" odniesie na konto 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne", równolegle do odpisów amortyzacyjnych, kwotę: 266.666,70 zł × 81,25% = 216.666,69 zł. W związku z tym na dzień bilansowy saldo konta 84 wyniesie: 1.300.000 zł - 216.666,69 zł = 1.083.333,31 zł.

Spółka ustali odroczony podatek dochodowy w sposób następujący:

1) przychód podatkowy: 1.300.000 zł,

2) przychód bilansowy: 216.666,69 zł,

3) wartość rozliczeń międzyokresowych przychodów (dane z konta 84):

a) bilansowa: 1.083.333,31 zł,

b) podatkowa: 0 zł,

c) WBp > WPp, zatem powstała ujemna różnica przejściowa w kwocie: 1.083.333,31 zł i spółka utworzyła aktywa z tytułu odroczonego podatku dochodowego w wysokości: 1.083.333 zł × 19% = 205.833 zł (podstawę i podatek zaokrąglono do pełnych złotych).

3. Przykłady ujęcia w księgach dotacji na zakup środka trwałego z uwzględnieniem rozliczeń podatkowych

Ewidencja księgowa w jednostce, która stosuje zwolnienie dotacji od podatku dochodowego

Jeżeli otrzymane przez jednostkę środki pieniężne w formie dotacji na zakup środka trwałego podlegającego amortyzacji, stanowią przychód wolny od podatku, to odpisy amortyzacyjne ustalone z tytułu zużycia tego środka trwałego, w części w której zostały pokryte dotacją, nie stanowią kosztów uzyskania przychodów. Kosztem podatkowym jest wyłącznie ta część odpisów amortyzacyjnych, która dotyczy nieobjętej dofinansowaniem wartości początkowej środka trwałego. W takim przypadku w celu ułatwienia rozliczeń podatkowych można przyjąć rozwiązanie polegające na wyodrębnieniu w księgach rachunkowych w ramach konta 40-0 "Amortyzacja" kont analitycznych: 40-0/1 "Amortyzacja - KUP" oraz 40-0/2 "Amortyzacja - NKUP". Także w ramach konta 76-0 "Pozostałe przychody operacyjne" można wyodrębnić konto analityczne dotyczące przychodów wolnych od podatku o nazwie np. 76-0/1 "Pozostałe przychody operacyjne - NPP".

Przykład

I. Założenia:

  1. W styczniu 2024 r. spółka z o.o. otrzymała dotację w wysokości: 200.000 zł na zakup środka trwałego. Wydatki poniesione na zakup, na podstawie otrzymanej faktury wyniosły: 250.000 zł (plus VAT: 57.500 zł). Zatem dotacja stanowi 80% wartości środka trwałego.
  2. W lutym 2024 r. spółka przyjęła środek trwały do używania, a od marca 2024 r. rozpoczęła jego amortyzację. Roczna stawka amortyzacyjna wynosi 20%, zatem miesięczny odpis amortyzacyjny wynosił: (250.000 zł × 20%) : 12 m-cy = 4.166,67 zł. Od marca 2024 r. spółka rozpoczęła rozliczanie dotacji w wysokości 80% odpisu amortyzacyjnego: (4.166,67 zł × 80%) = 3.333,33 zł.
  3. Do otrzymanej dotacji spółka stosuje zwolnienie podatkowe.
  4. Ewidencję kosztów podstawowej działalności operacyjnej spółka prowadzi na kontach zespołu 4 i 5.

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. FZ - faktura dotycząca zakupu środka trwałego:
   a) wartość brutto 307.500 zł 30 24-9
   b) VAT naliczony podlegający odliczeniu 57.500 zł 22-1 30
   c) wartość netto 250.000 zł 08 30
2. WB - zapłata zobowiązania 307.500 zł 24-9 13-0
3. WB - otrzymanie dotacji na zakup środka trwałego 200.000 zł 13-0 84
4. OT - przyjęcie środka trwałego do używania 250.000 zł 01 08
5. PK - miesięczny odpis amortyzacyjny:
   a) amortyzacja zaliczana do kosztów podatkowych (KUP) 833,34 zł 40-0/1 07-1
   b) amortyzacja niezaliczana do kosztów podatkowych (NKUP) 3.333,33 zł 40-0/2 07-1
   c) odniesienie kosztów amortyzacji na konto zespołu 5 4.166,67 zł 50 49
6. PK - rozliczenie dotacji: 4.166,67 zł × 80% =  3.333,33 zł 84 76-0/1

III. Księgowania:

Przykłady ujęcia w księgach dotacji na zakup środka trwałego z uwzględnieniem rozliczeń podatkowych

Ewidencja księgowa w jednostce, która odstąpiła od zwolnienia dotacji z podatku dochodowego

Jeżeli jednostka na podstawie art. 17 ust. 1g updop nie stosuje zwolnienia w odniesieniu do dotacji otrzymanej na zakup (wytworzenie) środka trwałego, to przychód podatkowy powstaje w momencie otrzymania dotacji. Natomiast w księgach rachunkowych otrzymaną kwotę ujmuje się na koncie 84. Dlatego dla celów podatkowych przychód ten jest uwzględniany jedynie statystycznie. Przy czym, jeżeli jednostka tak postanowi w swoich zasadach (polityce) rachunkowości, otrzymaną dotację może objąć ewidencją pozabilansową. W tym celu może wprowadzić np. konto pozabilansowe 98-1 "Dotacja otrzymana na sfinansowanie zakupu (wytworzenia) środka trwałego, do której nie stosuje się zwolnienia". Z uwagi na to, że na kontach pozabilansowych nie obowiązuje zasada podwójnego zapisu, przy jego stosowaniu dokonuje się zapisu jednostronnego. W sytuacji gdy stosowany przez jednostkę program finansowo-księgowy wymaga podwójnego zapisu także w przypadku kont pozabilansowych, można do tego wykorzystywać pozabilansowe konto techniczne, np. 99 "Konto techniczne".

Przykład

I. Założenia:

Na podstawie danych z poprzedniego przykładu, przy czym dla celów podatkowych do otrzymanej dotacji spółka nie stosuje zwolnienia podatkowego.

II. Dekretacja:

Opis operacji Kwota Konto
Wn Ma
1. FZ - faktura dotycząca zakupu środka trwałego:
   a) wartość brutto 307.500 zł 30 24-9
   b) VAT naliczony podlegający odliczeniu 57.500 zł 22-1 30
   c) wartość netto 250.000 zł 08 30
2. WB - zapłata zobowiązania 307.500 zł 24-9 13-0
3. WB - otrzymanie dotacji na zakup środka trwałego 200.000 zł 13-0 84
4. PK - ujęcie kwoty otrzymanej dotacji w ewidencji pozabilansowej 200.000 zł 98-1
5. OT - przyjęcie środka trwałego do używania 250.000 zł 01 08
6. PK - miesięczny odpis amortyzacyjny 4.166,67 zł 40-0 07-1
   oraz równolegle 4.166,67 zł 50 49
7. PK - rozliczenie dotacji: (4.166,67 zł × 80%) =  3.333,33 zł 84 76-0/1

III. Księgowania:

Przykłady ujęcia w księgach dotacji na zakup środka trwałego z uwzględnieniem rozliczeń podatkowych

A A A
print
prev magazine next
Wydawnictwo Podatkowe GOFIN
Szanowny Użytkowniku !
Prosimy o zapoznanie się z poniższymi informacjami oraz wyrażenie dobrowolnej zgody poprzez kliknięcie przycisku "Zgadzam się".
Pamiętaj, że zawsze możesz wycofać zgodę.

Serwis internetowy, z którego Pani/Pan korzysta używa plików cookies w celu:

  • niezbędnego zapewnienia prawidłowego działania Serwisów (utrzymania sesji),
  • realizacji funkcjonalności ułatwiających obsługę Serwisu,
  • dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
  • analizy statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
  • zbierania i przetwarzania danych w celu wyświetlenia reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam.
Pliki cookies

Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z Serwisu, w celu administrowania Serwisem, dostosowania treści Serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania reklamy (dostosowania treści reklamy do indywidualnych potrzeb użytkownika). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika Serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do internetu oraz w Polityce prywatności i plików cookies.

Administratorzy

Administratorem Pana/Pani danych osobowych w związku z korzystaniem z Serwisu internetowego i jego usług jest Wydawnictwo Podatkowe GOFIN sp. z o.o. Administratorem danych osobowych w plikach cookies w związku z wyświetleniem analizy statystyk i wyświetlaniem spersonalizowanych reklam są partnerzy Wydawnictwa Podatkowego GOFIN sp. z o.o., Google Inc, Facebook Inc.

Jakie ma Pani/Pan prawa w stosunku do swoich danych osobowych?

Wobec swoich danych mają Pan/Pani prawo do żądania dostępu do swoich danych, ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych, prawo do cofnięcia zgody.

Podstawy prawne przetwarzania Pani/Pana danych osobowych
  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z wykonaniem umowy.

    Umowa w naszym przypadku oznacza akceptację regulaminu naszych usług. Jeśli zatem akceptuje Pani/Pan umowę na realizację danej usługi, to możemy przetwarzać Pani/Pana dane w zakresie niezbędnym do realizacji tej umowy.

  • Niezbędność przetwarzania danych w związku z prawnie uzasadnionym interesem administratora.

    Dotyczy sytuacji, gdy przetwarzanie danych jest uzasadnione z uwagi na usprawiedliwione potrzeby administratora, tj. dokonanie pomiarów statystycznych, ulepszania naszych usług, jak również prowadzenie marketingu i promocji własnych usług administratora.

  • Dobrowolna zgoda.

    Aby móc realizować cele:
    - zapamiętania Pani/Pana decyzji w Serwisach w zakresie korzystania z dostępnych opcjonalnie funkcjonalności,
    - analiz statystyk ruchu i reklam w Serwisach,
    - dopasowania reklam w serwisach społecznościowych,
    - wyświetlania spersonalizowanych reklam produktów własnych i klientów reklamowych oraz do śledzenia użytkowników, kliknięć i konwersji wyświetlanych reklam w związku z odwiedzaniem niniejszego Serwisu internetowego partnerzy Wydawnictwa Podatkowego Gofin sp. z o.o. muszą mieć możliwość przetwarzania Pani/Pana danych.

Potrzebna jest Nam Pani/Pana dobrowolna zgoda na zapisy w plikach cookies w celach realizacji powyższych celów.
W związku z powyższymi wyjaśnieniami prosimy o wyrażenie dobrowolnej zgody na zapisywanie informacji w plikach cookies przez kliknięcie przycisku „Zgadzam się” lub „Nie teraz” w przypadku braku zgody. Istnieje możliwość skorzystania z „ustawień zaawansowanych” plików cookies w celu określenia indywidualnych zgód na zapis wybranych plików cookies realizujących wybrane cele.